«Ψεύτικοι άνθρωποι»: Οι κίνδυνοι που εγκυμονούν τα chatbots διασημοτήτων AI της Meta

Το τελευταίο έργο Τεχνητής Νοημοσύνης της Meta καθοδηγείται σαφώς από τη «δίψα» για κέρδος, λένε οι ειδικοί 

Η Meta τα βλέπει ως «διασκεδαστική» Τεχνητή Νοημοσύνη… Πολλοί, ωστόσο, θεωρούν ότι αυτή η τελευταία τεχνολογική εξέλιξη θα μπορούσε να σηματοδοτήσει το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία «των πιο επικίνδυνων τεχνουργημάτων στην ιστορία της ανθρωπότητας», για να παραθέσουμε ένα απόσπασμα από το δοκίμιο του Αμερικανού φιλοσόφου Daniel C. Dennett για τους «ψεύτικους ανθρώπους». 

Την περασμένη Τετάρτη, ο «γίγαντας» κοινωνικής δικτύωσης ανακοίνωσε την κυκλοφορία 28 chatbots, τα οποία υποτίθεται ότι έχουν τη δική τους προσωπικότητα και έχουν σχεδιαστεί ειδικά για νεότερους χρήστες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται ο Victor και η Sally, η «ελεύθερη φίλη που θα σας πει πότε να πάρετε μια βαθιά ανάσα».

Τα chatbots διασημοτήτων AI της Meta

Οι χρήστες του κυβερνοχώρου μπορούν, επίσης, να συνομιλούν με τον Max, έναν «έμπειρο βοηθό σεφ», που θα σας δώσει «μαγειρικές συμβουλές», ή να συμμετάσχουν σε μια «λεκτική μονομαχία» με τον Luiz, ο οποίος «μπορεί να υποστηρίξει τα λόγια του». 

Ένα chatbot που μοιάζει με τη Paris Hilton

Για να ενισχύσει την ιδέα ότι αυτά τα chatbots έχουν προσωπικότητα και δεν είναι απλώς αλγόριθμοι, η Meta έδωσε σε καθένα από αυτά ένα πρόσωπο. Χάρη σε συνεργασίες με διασημότητες, αυτά τα ρομπότ μοιάζουν με την Αμερικανίδα τζετ-σέτερ και DJ, Paris Hilton, την αστέρα του TikTok, Charli D'Amelio, και την Αμερικανο-Ιαπωνέζα τενίστρια, Naomi Osaka.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Η Meta φρόντισε να ανοίξει μέχρι και λογαριασμούς σε Facebook και Instagram για τα συγκεκριμένα chatbots. Η μητρική εταιρεία της αυτοκρατορίας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ έψαχνε, επίσης, για σεναριογράφους που μπορούν να «γράψουν χαρακτήρες, και άλλο υποστηρικτικό αφηγηματικό περιεχόμενο που να απευθύνεται σε ευρύ κοινό».

«Μπορεί η Meta να παρουσιάζει αυτά τα 28 chatbots ως ένα αθώο εγχείρημα στην προσπάθειά της να προσελκύσει νεαρούς χρήστες, αλλά όλες αυτές οι κινήσεις φανερώνουν ένα φιλόδοξο σχέδιο -με τη  βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης- να υποκαταστήσουν την ανθρώπινη ύπαρξη», γράφει το «The Rolling Stone».  

Αυτή η κούρσα προς την «απομίμηση ανθρώπων» ανησυχεί πολλούς παρατηρητές, οι οποίοι ήδη ανησυχούν για τις πρόσφατες εξελίξεις που έχουν γίνει στην έρευνα για τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM), όπως το ChatGPT και το Llama 2, το αντίστοιχο του Facebook. Χωρίς να φθάσουμε στο σημείο του Dennett, ο οποίος ζητά να φυλακιστούν άνθρωποι όπως ο Zuckerberg, ωστόσο υπάρχουν αρκετοί στοχαστές που καταγγέλλουν την εσκεμμένα παραπλανητική προσέγγιση αυτών των μεγάλων ομάδων. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι αλγόριθμοι είναι ανίκανοι να επιδείξουν πρόθεση στις ενέργειές τους ή ελεύθερη βούληση, δύο χαρακτηριστικά που θεωρούνται στενά συνδεδεμένα με την ιδέα της προσωπικότητας.

Ο τεχνολογικός κολοσσός το μόνο που μπορεί, στην καλύτερη περίπτωση, λένε οι ειδικοί, είναι να μιμηθεί ορισμένα χαρακτηριστικά που συνθέτουν μια προσωπικότητα. Είναι τεχνολογικά δυνατό, για παράδειγμα, να διδάξουμε ένα chatbot να ενεργεί όπως το άτομο που αντιπροσωπεύει. Για παράδειγμα, η τεχνητή νοημοσύνη Amber της Meta, η οποία υποτίθεται ότι μοιάζει με τη Hilton, μπορεί να είναι σε θέση να μιλάει με τον ίδιο τρόπο όπως το ανθρώπινο alter ego της. Το επόμενο βήμα θα είναι να εκπαιδεύσουμε αυτά τα LLM να εκφράζουν τις ίδιες απόψεις με το πρόσωπο που μοιάζουν! 

Για να κατασκευάσει αυτά τα chatbots, η Meta εξηγεί ότι προσπάθησε να τους δώσει «μοναδικές προσωπικές ιστορίες». Με άλλα λόγια, οι δημιουργοί αυτών των «ψεύτικων ανθρώπων» έγραψαν βιογραφίες γι' αυτά, με την ελπίδα ότι θα μπορέσουν να αναπτύξουν προσωπικότητα με βάση όσα έχουν διαβάσει για τον εαυτό τους. «Είναι μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση, αλλά θα ήταν ωφέλιμο να προστεθούν ψυχολόγοι σε αυτές τις ομάδες, για να κατανοήσουμε καλύτερα τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας», δήλωσε η Άννα Στράσερ, μια Γερμανίδα φιλόσοφος που συμμετείχε σε ένα έργο για τη δημιουργία ενός μεγάλου γλωσσικού μοντέλου. 

Το τελευταίο έργο Τεχνητής Νοημοσύνης της Meta καθοδηγείται σαφώς από τη «δίψα» για κέρδος. «Οι άνθρωποι θα είναι αναμφίβολα διατεθειμένοι να πληρώσουν για να μπορέσουν να μιλήσουν και να έχουν άμεση σχέση με τη Paris Hilton ή κάποια άλλη διασημότητα», πρόσθεσε η ίδια. 

Όσο περισσότερο οι χρήστες αισθάνονται ότι μιλούν με έναν άνθρωπο, τόσο πιο άνετα θα αισθάνονται, τόσο περισσότερο θα μένουν και τόσο πιο πιθανό είναι να επιστρέψουν, λένε οι ειδικοί. Και στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο χρόνος -που δαπανάται στο Facebook και στις διαφημίσεις του- είναι χρήμα.. 

Πηγή: skai.gr