Σχολεία: Έρχονται τα ψηφιακά βιβλία-Στα θρανία με podcast και e-παιχνίδια

Τα podcasts και τα ψηφιακά παιχνίδια μπαίνουν στα ελληνικά σχολεία. Και όχι μόνον. Ο κώδικας γρήγορης απόκρισης –Quick Responce Code– που μας επιτρέπει την πρόσβαση στις ψηφιακές εφαρμογές, μπαίνει στα νέα σχολικά βιβλία που θα συγγραφούν. Μέσω της σάρωσής του οι μαθητές θα κατευθύνονται σε συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό για ένα θέμα. Εκτιμάται πως σε ένα μέσο βιβλίο 150 σελίδων θα υπάρχουν 80 παραπομπές, καθώς έχει δοθεί οδηγία να υπάρχει μία παραπομπή σε ψηφιακό υλικό ανά δύο σελίδες. Συγκεκριμένα, το αμέσως προσεχές διάστημα θα δημοσιοποιηθεί η προκήρυξη για τα νέα βιβλία που θα συγγραφούν με βάση τα 166 νέα προγράμματα σπουδών –123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα– για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο της γενικής εκπαίδευσης.

Κάθε βιβλίο θα διασυνδέεται με συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό, το οποίο θα εμπλουτίζει το περιεχόμενό του με συγκεκριμένους μαθησιακούς πόρους, που θα αντιστοιχούν σε σημεία του κυρίως περιεχομένου ή των δραστηριοτήτων του για τους μαθητές. Το συμπληρωματικό αυτό υλικό μπορεί να περιλαμβάνει εικόνες, κείμενα, αρχεία ήχου, βίντεο, podcast/broadcast, παρουσιάσεις, χάρτες, 3D χάρτες, παρτιτούρες, προσομοιώσεις, οπτικοποιήσεις, πειράματα, επιδείξεις, μοντελοποιήσεις, στατικές και δυναμικές αναπαραστάσεις δεδομένων, εκπαιδευτικά παιχνίδια, δραστηριότητες πρακτικής και εξάσκησης, ασκήσεις, τρισδιάστατες εικονικές περιηγήσεις, εικονικά αντικείμενα επαυξημένης πραγματικότητας, ανοιχτές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, εφαρμογές λογισμικού, ιστοσελίδες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που εξυπηρετεί συγκεκριμένο διδακτικό/μαθησιακό στόχο κ.ά.

Σε ένα βιβλίο 150 σελίδων θα υπάρχουν 80 παραπομπές – 166 νέα προγράμματα σπουδών για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο.

Ειδικά, θα υπάρχουν διαφορετικοί τύποι μαθησιακού αντικειμένου. Για παράδειγμα, θα υπάρχουν φωτογραφίες, σκίτσα, συλλογές εικόνων, απεικονίσεις έργων τέχνης (π.χ. πίνακα, αγάλματος). Επίσης, θα υπάρχουν QR που θα παραπέμπουν σε αρχεία ήχου, όπως ο ήχος κάποιου μουσικού οργάνου, ένα απόσπασμα μουσικού έργου, μιας αφήγησης ή συνέντευξης, ένας διάλογος κ.λπ., καθώς και αρχεία βίντεo, όπως βίντεο παρουσίασης κάποιου φαινομένου ή πειράματος, βίντεο οπτικής αναπαράστασης οδηγιών, απόσπασμα από μια συνέντευξη ή διάλεξη. Θα υπάρχουν επίσης αντικείμενα τρισδιάστατης μορφής, που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να τα δουν στερεοσκοπικά ή τρισδιάστατα εξομοιωμένο, αντικείμενα εικονικής πραγματικότητας που δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να αλληλεπιδράσει με αυτό σε πραγματικό χρόνο για την απεικόνιση ή τη μετακίνησή του. Στην κατηγορία αυτήν εντάσσονται 3d designs, 3d drawings, 3d shapes κ.λπ.

Μέσα στις δυνατότητες που θα προσφέρει ο συνδυασμός του εντύπου με τις νέες τεχνολογίες, με βάση πάντα τα νέα προγράμματα σπουδών, είναι ότι οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε παιχνίδια που θα εξυπηρετούν εκπαιδευτικούς στόχους. Στα εκπαιδευτικά παιχνίδια περιλαμβάνονται ολοκληρωμένα περιβάλλοντα, όπως παιχνίδια προσομοιώσεων (game-based simulations), επιστημονικά παιχνίδια (epistemicgames) καθώς και δραστηριότητες με παιγνιώδη χαρακτήρα, όπως παζλ και παιχνίδια μνήμης. Μέσω του QR οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε εφαρμογές και εργαλεία όπως μία εφαρμογή λογισμικού που προσομοιώνει ή/και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό εργαλείο, όπως μικροσκόπια, τηλεσκόπια, υπολογιστές τσέπης μαθηματικών υπολογισμών κ.ά.

Σημαντικό κρίνεται ότι οι μαθητές μέσω του συμπληρωματικού υλικού θα μαθαίνουν πώς να αξιοποιούν τα βιβλία, καθώς και άλλες πηγές. «Οι μαθητές οικοδομούν νέα γνώση με διαδικασία διερεύνησης μέσω καθοδηγούμενης ανακάλυψης. Κάνουν εικασίες, διατυπώνουν και ελέγχουν υποθέσεις, λύνουν προβλήματα, κάνουν πειράματα, επικεντρώνονται σε διαδικασίες ανακάλυψης – εξήγησης, αποκτούν μεταγνωστικές δεξιότητες. Δίνεται έμφαση στην έρευνα, στον πειραματισμό, στην ανακάλυψη και στην αμφισβήτηση», λέει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, περιγράφοντας τα νέα εκπαιδευτικά εγχειρίδια που έχουν στόχο να συναρπάσουν μικρούς και μεγάλους.

Διαβάστε περισσότερα στην Καθημερινή

Πηγή: Kathimerini.gr