Η Ελλάδα δεν συμμετέχει στον κοινό πυροσβεστικό στόλο της ΕΕ παρά το Μάτι

Ερωτήματα εγείρει η μη συμμετοχή της Ελλάδας στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών που εγκαινιάζεται σήμερα Τετάρτη και σκοπό έχει να αντιμετωπίσει τις φυσικές καταστροφές ενόψει του καλοκαιριού. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι μέτρησε 102 νεκρούς από τη φωτιά στο Μάτι.

Το στόλο αυτή τη στιγμή αποτελούν επτά αεροσκάφη από Κροατία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και έξι ελικόπτερα από τη Σουηδία ενώ τις προσεχείς εβδομάδες αναμένεται νέα προσθήκη επιπλέον υλικού.

Με την επιλογή αυτή, για την οποία, σύμφωνα με την Καθημερινή δεν υπάρχει ξεκάθαρος λόγος, η Ελλάδα αφενός θα παραμείνει στο σύστημα εθελοντικής προσφοράς αεροσκαφών σε περίπτωση πυρκαγιών που εναπόκειται στην καλή διάθεση και τις δυνατότητες των άλλων χωρών και αφετέρου χάνει και την ευκαιρία να συμμετάσχει και σε προγράμματα πρόληψης.

Ο ευρωπαίος επίτροπος Ανθρωπιστικής Βοήθειας Χρήστος Στυλιανίδης σε δηλώσεις του επισήμανε ότι έθετε συνεχώς το θέμα στις επαφές που είχε με Έλληνες αξιωματούχους χωρίς όμως να πάρει θετική απάντηση. 

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα γεγονότα στο Μάτι απέδειξαν ότι η πρόληψη είναι τόσο αναγκαία διότι τα νέα φαινόμενα, λόγω της κλιματικής αλλαγής, δημιουργούν καταστροφές. Ειδικά η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει το rescEU καθώς θα τη βοηθήσει στο θέμα της πρόληψης και της προετοιμασίας» επισήμανε ο κ. Στυλιανίδης. Ξεκαθάρισε ωστόσο, ότι η Κομισιόν δεν μπορεί να πιέσει ένα κράτος - μέλος να συμμετάσχει, καθώς αυτό αποτελεί εθνική απόφαση. 


Στο μεταξύ, σύμφωνα με Τα Νέα, το επιχειρησιακό σχέδιο της Πυροσβεστικής για το 2019, έκτασης 223 σελίδων, δεν περιλαμβάνει το Μάτι ως περιοχή όπου πρέπει να υπάρχει οποιαδήποτε προσοχή το φετινό καλοκαίρι από τις δυνάμεις δασοπυρόσβεσης, παρά την τραγωδία με τους 102 νεκρούς!

Επιπλέον, δεν μνημονεύεται κανένα σχέδιο διάσωσης πολιτών σε οποιαδήποτε περιοχή της Αττικής, ενώ δεν υπάρχει και μνεία για το νέο αριθμό 112 έκτακτης ανάγκης. Στην έκθεση αποκαλύπτεται ότι δεκάδες οχήματα της Πυροσβεστικής είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών, ενώ περιπολικά της δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού και δεν έχει συγκροτηθεί το Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων γιατί δεν έχει εκδοθεί η διαταγή του αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος.