Πανελλαδικές 2022: Πέφτουν οι βάσεις των περιζήτητων σχολών

Πανελλαδικές 2022: Πέφτουν οι βάσεις των περιζήτητων σχολών

H διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ανά μάθημα θα προκαλέσει το φαινόμενο των «βάσεων διαφορετικών ταχυτήτων και προσήμων»

Χαμηλότερες πτήσεις σε σχέση με το 2021 αναμένεται να κάνουν φέτος οι βάσεις των περιζήτητων σχολών των ελληνικών πανεπιστημίων. Αντίθετα, η διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ανά μάθημα στις Πανελλαδικές θα προκαλέσει, για ακόμη μία χρονιά, το φαινόμενο των «βάσεων διαφορετικών ταχυτήτων και προσήμων», τόσο στις σχολές που κινούνται στα μεσαία βαθμολογικά πεδία όσο και στις χαμηλόβαθμες, πέριξ της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ).

Ο κατώτερος βαθμός που θα εξασφαλίσει σε κάποιον υποψήφιο ένα εισιτήριο για τα ΑΕΙ θα είναι 8,37, από 8,27 πέρυσι. Αυτά δείχνουν τα πρώτα συμπεράσματα από την ανακοίνωση, χθες, των φετινών υποψηφίων.

Ειδικότερα, η μισή αγωνία των υποψηφίων πέρασε με τη χθεσινή ανακοίνωση των βαθμολογιών στα υποχρεωτικά μαθήματα. Στις εξετάσεις μετείχαν 87.159 υποψήφιοι, εκ των οποίων οι 72.012 Γενικών Λυκείων και οι 15.138 Επαγγελματικών Λυκείων.

Για όλες τις κατηγορίες υποψηφίων για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 διατίθενται 68.394 θέσεις στα ΑΕΙ. Σε αυτές τις θέσεις θα προστεθούν οι περίπου 2.000 στις παραγωγικές σχολές (Στρατού, Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού, Εμπορικού Ναυτικού).

Ωστόσο εκτιμάται ότι, λόγω της ΕΒΕ, θα καλυφθούν λίγο περισσότερες από τις 60.000 θέσεις.

Βάσεις εισαγωγής

Από τη σύγκριση των φετινών επιδόσεων με εκείνες του 2021 προκύπτει ότι το μάθημα που τα πήγαν χειρότερα οι υποψήφιοι ήταν η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας.

Στην Εκθεση ζητήθηκε από τους υποψηφίους να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξία της ιστορικής γνώσης και να αναφέρουν βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους για το ιστορικό παρελθόν. Πρόκειται για ζητήματα (ιστορία, μνήμη, νεκροί, επέτειοι) που δεν τους είναι ιδιαίτερα οικεία και αυτό αποτυπώθηκε στις επιδόσεις, καθώς το 17,13% έγραψε κάτω από τη βάση έναντι 22,77% πέρυσι. Αντίθετα δεν υπήρξε διαφοροποίηση γραπτών κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στη Βιολογία.

Σύμφωνα από την επεξεργασία των στοιχείων που έκανε για την «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης για τα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο της μεγαλύτερης κατηγορίας υποψηφίων, από τα ημερήσια Γενικά Λύκεια προκύπτουν τα ακόλουθα:

• 1ο πεδίο (ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών): Ο μέσος όρος των επιδόσεων των 18.276 υποψηφίων του πεδίου είναι 11,31, λίγο αυξημένος από το 11,17 του 2021. Αυτό αποτυπώνεται στην ελάχιστη βάση εισαγωγής του πεδίου, η οποία ανεβαίνει στο 9,05 από 8,94. Η ελαφρά άνοδος των χαμηλόβαθμων σχολών είναι δεδομένη, ωστόσο το αντίστροφο εκτιμάται ότι θα συμβεί με τις βάσεις των υψηλόβαθμων σχολών (νομικές, ψυχολογίες), καθώς μειώθηκαν οι αριστούχοι (με επιδόσεις πάνω από 18) σε Αρχαία, Νεοελληνική Γλώσσα – Λογοτεχνία και Λατινικά.

• 2ο πεδίο (θετικών επιστημών): Ο μέσος όρος των 14.200 υποψηφίων του πεδίου μειώθηκε (11,84 από 11,98 πέρυσι) και η ΕΒΕ θα φθάσει στο 9,47 από 9,58. Πτωτική είναι η τάση και στα υψηλόβαθμα τμήματα (ηλεκτρονικών υπολογιστών, μηχανολόγων κ.ά), καθώς έχουμε λιγότερους αριστούχους σε Μαθηματικά και Φυσική.

• 3ο πεδίο (επιστημών υγείας): Ελαφρώς χαμηλότερος είναι ο μέσος όρος των επιδόσεων των 13.676 υποψηφίων, στο 12,03 από 12,12. Αυτό θα ρίξει την ΕΒΕ (στο 9,62 από 9,7) και τις χαμηλόβαθμες βάσεις του πεδίου, αλλά μάλλον λίγο, καθώς οι επιδόσεις πάνω από τη βάση στη Βιολογία –κρίσιμο μάθημα για αρκετά τμήματα– αυξήθηκαν. Η τάση των βάσεων των περιζήτητων ιατρικών σχολών αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι ή ελαφρώς πτωτικά, αφού είχαμε μείωση των άριστων γραπτών στη Φυσική και τη Βιολογία, μεγάλη αύξησή τους στη Χημεία και μικρότερη αύξησή τους στη Γλώσσα.

• 4ο πεδίο (οικονομίας – πληροφορικής): Ο μέσος όρος των επιδόσεων των 25.116 υποψηφίων του πεδίου αυξήθηκε από 10,34 σε 10,46 και άρα θα βελτιωθεί η ΕΒΕ από 8,27 σε 8,37. Αυτό θα οδηγήσει σε άνοδο τις χαμηλόβαθμες σχολές. Στον αντίποδα, πτωτικά θα κινηθούν οι υψηλόβαθμες σχολές (πληροφορικής και οικονομικών σπουδών), αφού είχαμε μείωση των επιδόσεων στις υψηλές βαθμολογίες και των τεσσάρων μαθημάτων του πεδίου.