Το κάλλος της Ακρόπολης και ο… κάλος των «προοδευτικών»

Του Φώτη Κάρυδα*

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αντιπολίτευσης βρίσκεται τους τελευταίους μήνες ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης. Όχι, γιατί αποφάσισαν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στην αρχαιολογία. Ούτε γιατί γοητεύτηκαν από το αιώνιο κάλλος. Απλώς θεώρησαν ότι ανακάλυψαν έναν λόγο για να αρθρώσουν λόγο αντιπολίτευσης. Ότι αυτός ο λόγος μπορεί να προκύπτει από fake news, όπως πάντα, δεν προβληματίζει. Εξάλλου, διαχρονικά, το ψέμα γίνεται πιο εύκολα πιστευτό από την αλήθεια. 

Αρχίσαμε από τις «τσιμεντώσεις» και φτάσαμε στην «εμπορευματοποίηση της Ακρόπολης». Και το… δράμα δεν έχει τέλος… Εννιάμετρα φορτηγά θα πηγαινοέρχονται στη… λεωφόρο που κατασκευάστηκε στον Αιώνιο Βράχο, μουσείο θα μετατραπεί σε καμαρίνι, οι χώροι του Παρθενώνα θα γίνουν πασαρέλα, και τόσα άλλα. Κι όλα αυτά επειδή το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να δοθεί άδεια για να πραγματοποιήσει ο Οίκος Μόδας φωτογράφιση στην Ακρόπολη και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους.  

Η λέξη «εμπορευματοποίηση» κυριάρχησε σε μία αντιπολιτευτική κριτική που δείχνει να έχει στερέψει από ιδέες και έμπνευση. Και ξαφνικά σύσσωμοι οι ψευτοπροοδευτικοί μετετράπησαν σε αρχαιολάτρες. Άνθρωποι που έχουν να επισκεφθούν την Ακρόπολη από τις σχολικές εκδρομές, θυμήθηκαν την κληρονομιά των Αρχαίων Ελλήνων, και έβγαλαν ανακοινώσεις που θα ζήλευαν ακόμα και οι αρχαιόφιλοι του Μεγάλου Ηπειρωτικού Ταξιδιού του 18ου αιώνα. Στο επίκεντρο κάθε αντιπολιτευτικής κορόνας βρίσκεται η Ακρόπολη. Σα να μη νοιάζονται για τα υπόλοιπα μέρη της φωτογράφισης: Ναός του Ποσειδώνα, Αρχαία Αγορά, Νεμέα.  

Εδώ που τα λέμε που να γνωρίζουν για τον αρχαιολογικό χώρο της Νεμέας. Δύσκολα μία μονοήμερη σχολική εκδρομή θα έφτανε μέχρι εκεί. Που να γνωρίζουν για τις προσπάθειες του καθηγητή Στέφανου Μίλλερ. Που να γνωρίζουν ότι εκεί, κατά την αρχαιότερα διεξάγονταν τα Νέμεα, τα οποία συγκαταλέγονταν στους τέσσερις σπουδαίους αθλητικούς αγώνες, και ήταν εφάμιλλα με τα Ολύμπια. Τη Νεμέα ίσως να τη γνωρίζουν για τα ωραία κρασιά της.                 

Σε αυτή τη χώρα όμως η μνήμη δεν είναι πάντα… κοντή. Έτσι ας ανατρέξουμε στο παρελθόν και στις ημέρες που κυβέρνηση της χώρας ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ. Έτσι για να θυμηθεί και η τομεάρχης Πολιτισμού του κόμματος Σία Αναγνωστοπούλου, η οποία εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση σχετικά με την απόφαση του ΚΑΣ. Το 2018, το ΚΑΣ είχε δώσει άδεια για γύρισμα μίνι σειράς στο βρετανικό BBC. Μήπως θυμάται η κ. Αναγνωστοπούλου τότε ποιος ήταν πρωθυπουργός της χώρας; 

Το 2018 η σειρά του BBC «The Little Drummer Girl» έβαλε τους πρωταγωνιστές της με φόντο το επιβλητικό Ερέχθειο, τον Παρθενώνα ενώ υπήρχαν και πλάνα από τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Και αφού αναφερθήκαμε στο Σούνιο ας θυμίσουμε ότι το ΚΑΣ, αρχικά, δεν είχε συναινέσει στη χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου. Η, τότε, υπουργός πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου είχε χαρακτηρίσει την απόφαση «ατυχή», και είχε τονίσει ότι οι αρχές θα πρέπει να εναρμονιστούν με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες προκειμένου να γίνει και η χώρα μας «film friedly» για τον κινηματογράφο. Λίγες ημέρες μετά το ΚΑΣ συνεδρίασε εκ νέου και, ως εκ θαύματος, άλλαξε άποψη. 

Ίσως όταν οι αποφάσεις για να αποτελέσουν τα ελληνικά μνημεία φόντο για κινηματογραφήσεις λαμβάνονται από κυβερνήσεις με αριστερό πρόσημο τότε υπάρχει… ηθικό πλεονέκτημα. Όπως κι όταν τα μνημεία αποτελούν φόντο για να αναρτηθούν πανό, πάντα με αριστερό πρόσημο, τότε όλα βαίνουν καλώς. Το ΚΚΕ και οι λοιπές «προοδευτικές» δυνάμεις μπορούν, όποτε θέλουν, να χρησιμοποιούν τον Αιώνιο Βράχο για να κρεμάνε πανό. Κι όταν αυτές οι εικόνες ταξιδεύουν ανά τον κόσμο, το πολύ πολύ να υποθέσει ο υπόλοιπος πλανήτης ότι η Ακρόπολη τελεί… υπό κατάληψη.     

Και η μικρόψυχη κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, πιστή απεικόνιση της αναχρονιστικής ιδεολογίας του, δεν γνωρίζει από ηθικούς φραγμούς. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που πρόσκεινται σε αυτό, ή σαν δορυφόροι περιστρέφονται γύρω από αυτό, έβαλαν στο κάδρο των επιθέσεων και τη σύζυγο του Πρωθυπουργού. Γιατί για αυτούς η Μαρέεβα Γκραμπόφτσκι Μητσοτάκη, όταν πρόκειται για κριτική, είναι σα το γνωστό αναψυκτικό. Πάει με όλα. Και φυσικά η χολή και οι ανακρίβειες δεν είχαν αρχή και τέλος. Και δεν αξίζουν και σχολιασμό…  

Σίγουρα τα μοντέλα του Dior, όσο κάλλος και να έχουν, δεν μπορούν να συγκριθούν με την ομορφιά που αποπνέουν οι λιτές δωρικές γραμμές του Παρθενώνα. Κι ας έχει πει η Κοκό Σανέλ ότι «η μόδα είναι αρχιτεκτονική». Φυσικά ο διάσημος Οίκος δεν θα διαφημίσει την Ακρόπολη και τα υπόλοιπα αρχαία μνημεία. Αυτά υπήρχαν εκεί πριν από εμάς και θα υπάρχουν και μετά από εμάς.  

Η μόδα, μέσα από τη υψηλή ραπτική, αποτελεί μέρος της λαογραφίας – πολιτισμού μιας χώρας, και η γλώσσα της είναι παγκόσμια. Δεν είναι η πρώτη φορά που η μόδα θα δώσει ζωή σε ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς ή σε κάποιο μουσείο. Από το Σινικό Τείχος και το Αβαείο του Γουέστμινστερ μέχρι τον Λούβρο και το Μουσείο Ροντέν, η υψηλή ραπτική έγινε γέφυρα ανάμεσα στο χθες και το σήμερα. Ας μη ξεχάσουμε και την επίδειξη μόδας στην Κούβα. Τα ίδια ελληνικά ΜΜΕ που, σήμερα, στηλιτεύουν τη φωτογράφισηDior έγραφαν ότι «η επίδειξη μόδας πρόσθεσε μία πινελιά κοσμοπολίτικης αίγλης». Είπαμε το αριστερό πρόσημο είναι πάντα θετικό.             

Εάν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης μπορούσαν να δουν στο μέλλον, σίγουρα δεν θα τους πείραζε που το κάλλος του δωρικού ρυθμού θα συνυπήρχε σε μία εικόνα με το κάλλος μιας επίδειξης. Εξάλλου οι Αρχαίοι Ελληνες ήταν πολύ πιο ανοιχτόμυαλοι από τους σύγχρονου, και αγαπούσαν το ωραίο με πάθος. Αυτό που σίγουρα θα τους πείραζε είναι ο κάλος των ψευτοπροοδευτικών, οι οποίοι στο πνεύμα μιας ανύπαρκτης αντιπολίτευσης ψάχνουν να βρουν λόγο ύπαρξης. Κι όσο για τον ευτελισμό των αρχαίων μνημείων, καλύτερα να μη μιλάνε αυτοί που ονειρεύονταν παράσταση με … παλλόμενα πέη στην Επίδαυρο…  

Ο Φώτης Καρύδας είναι δημοσιογράφος