Πώς θα αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες

Από το 2018, στην Antimetron, τα περιστατικά με θύματα κυβερνόεπιθέσεων άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, (57 υποθέσεις ηλεκτρονικής παραβίασης για το έτος 2018), πολλοί περισσότεροι άνθρωποι σε σχέση με το προηγούμενο έτος (23 υποθέσεις με ηλεκτρονικές παραβιάσεις για το έτος 2017).

Του Δημήτρη Ευαγγελίου

 

Οι ηλεκτρονικές άπατες που καθημερινά συμβαίνουν στην Ελλάδα, έχουν αναδείξει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην αντιμετώπιση τους, είναι η απουσία ενημέρωσης των ανθρώπων που κάνουν χρήση και έχουν πρόσβαση σε κινητά τηλέφωνα ταμπλετ και υπολογιστές. 

Από το 2018, στην Antimetron, τα περιστατικά με θύματα κυβερνόεπιθέσεων άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, (57 υποθέσεις ηλεκτρονικής παραβίασης για το έτος 2018), πολλοί περισσότεροι άνθρωποι σε σχέση με το προηγούμενο έτος (23 υποθέσεις με ηλεκτρονικές παραβιάσεις για το έτος 2017).
 
Έρχονται στην εταιρεία μας, με την υποψία ότι κάτι περίεργο συμβαίνει με το κινητό τους ή το e-mail τους, και ενδεικτικά μας αναφέρουν:

•    κάποιος μπήκε στο λογαριασμό τους στην Τράπεζα και είχε μεταφέρει όλα τα χρήματα τους σε άγνωστο σε αυτούς λογαριασμό σε άλλη Ευρωπαϊκή τράπεζα.
•    Ότι μετά από ένα e-mail που άνοιξαν διαπίστωναν πως είχαν διαγραφεί κάποια προηγούμενα, e-mail και πως δεν το έκαναν οι ίδιοι.
•    Την τελευταία διετία οι παραβιάσεις ξέφυγαν από κάθε πρόβλεψη με πολλαπλάσια νούμερα (120 περιστατικά για τα έτη 2019-2020 )που ποτέ δεν πιστεύαμε ότι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Και φτάνοντας στο σήμερα 7 μήνες από το 2022 τα περιστατικά έως και σήμερα είναι 358, δείχνοντας πως με πολλούς πλέον τρόπους σε μικρή ή μεγάλη έκταση, οι επιθέσεις και παραβιάσεις είναι καθημερινότητα για εκατοντάδες ιδιώτες και εταιρείες στην Ελλάδα.

Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα αντιμετώπισης για να μη βρεθούμε ποτέ θύμα παραβίασης των ηλεκτρονικών και τραπεζικών λογαριασμών μας ή και των κοινωνικών μας δικτύων, είναι να ΜΗΝ βιαζόμαστε να κάνουμε ενέργειες που έρχονται με e-mail ή sms μήνυμα και μας ζητάνε επειγόντως να: 

•    Επιβεβαιώσουμε τον αριθμό τηλεφώνου σε τράπεζα.
•    Να αλλάξουμε τον κωδικό μας σε κοινωνικά δίκτυα όπως Instagram, Facebook, Tiktok.
•    Να βιαστούμε να συνδεθούμε στον τραπεζικό μας λογαριασμό διότι ή μπλοκαρίστηκε ή έληξε ή έγινε ανενεργός.


Το δεύτερο πιο σημαντικό βήμα είναι να ενεργοποιήσουμε με τη βοήθεια εξειδικευμένου επαγγελματία στην ηλεκτρονική ασφάλεια ή ανθρώπου της εμπιστοσύνης μας που γνωρίζει σωστά τη διαδικασία για την 

ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΥΟ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ (2 step verification)

Μέθοδος που αποτελεσματικά αποτρέπει διαδικτυακές παραβιάσεις ακόμα και αν μας έχουν μαντέψει αντιγράψει ή υποκλέψει τον κωδικό μας.

Τρίτο βήμα είναι να ελέγχουμε αν οι ηλεκτρονικές συσκευές μας είναι αναβαθμισμένες και να χρησιμοποιούμε στους υπολογιστές μας μόνο γνήσια λογισμικά που συνοδεύονται από εβδομαδιαίες ενημερώσεις ασφαλείας όπου αν διατηρούνται ενημερωμένα , μπορούν να αποκλείσουν τις περισσότερες απειλές που στατιστικά θα μας έρθουν. 

Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως ακόμα και αν είμαστε θύμα ηλεκτρονικής παραβίασης που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή ή πιστεύουμε πως κάτι παράξενο συμβαίνει με το κινητό μας ή τον υπολογιστή μας, να απευθυνόμαστε άμεσα σε εξειδικευμένο σύμβουλο ηλεκτρονικής ασφάλειας, καθώς πάντα υπάρχουν ικανά ψηφιακά ίχνη που θα αποκαλύψουν τι συμβαίνει και θα μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια τι συμβαίνει. 

Ο Δημήτρης Ευαγγελίου είναι σύμβουλος Ηλεκτρονικής Ασφάλειας TSCM