H Brooke Shields και η κατάρα της ομορφιάς

Το ντοκιμαντέρ προσφέρει πολλά παραδείγματα της εκμετάλλευσης και της κακοποίησης (συμπεριλαμβανομένης μιας ευθείας σεξουαλικής επίθεσης), που υπέστη η ηθοποιός από τη νηπιακή της ηλικία έως την ενηλικίωσή της

Ποιο είναι το τίμημα της μεγάλης και εμπορικά διάσημης ομορφιάς; Ποιος πόνος και ποια απώλεια τη συνοδεύουν; Και τι συμβαίνει σε ένα νεαρό κορίτσι που μετατρέπεται σε είδωλο πριν καν φτάσει στην εφηβεία; Αυτά τα βασικά ερωτήματα εξετάζονται στο «Pretty Baby», ένα στοχαστικό και συγκινητικό ντοκιμαντέρ για την Μπρουκ Σιλντς, που έκανε πρεμιέρα στο Hulu στις 3 Απριλίου.

Η διάσημη ηθοποιός, που «σημάδεψε» τη δεκαετία του 1970 και του ’80 (περιοδικά, τηλεοπτικές διαφημίσεις, ταινίες), είχε μια απίστευτη φυσική ομορφιά. Φωτεινά βαθυγάλαζα μάτια, λεπτεπίλεπτα χαρακτηριστικά και ένα υπέροχο χαμόγελο. Μέχρι να γίνει έφηβη, η εμφάνισή της είχε εξελιχθεί σε ένα απίθανο μείγμα αναγεννησιακού αγγέλου και βρικόλακα.

Ήταν μια ζωντανή αντίφαση, μεταδίδοντας τόσο την κουκλίστικη αθωότητα όσο και την πρόωρη, σεξουαλικοποιημένη γνώση. Στα 11 της χρόνια, στην ταινία «Pretty Baby» του Louis Malle, της ζητήθηκε να κάνει μια σκηνή φιλιού με τον 29χρονο ηθοποιό Keith Carradine. Στα 15 της, πρωταγωνίστησε στο «Blue Lagoon». Η ιστορία της ταινίας είναι γνωστή σε όλους. Ο σκηνοθέτης προσπάθησε να κάνει την ταινία ακόμα πιο εντυπωσιακή, υπονοώντας, ψευδώς, ότι η νεαρή Μπρουκ είχε χάσει την παρθενιά της κατά τη διάρκεια της παραγωγής. «Ήθελαν να πουλήσουν την πραγματική ερωτική μου αφύπνιση», λέει με λύπη η ηθοποιός στο ντοκιμαντέρ. 

Στα 16 της, η Μπρουκ Σιλντς εμφανίζεται στις περιβόητες διαφημίσεις της Calvin Klein, στριφογυρίζοντας στο πάτωμα με στενά μπλε τζιν και απαγγέλλοντας υπαινικτικούς διαλόγους, που τώρα παραδέχεται ότι μόλις και μετά βίας καταλάβαινε.

Σε ένα από αυτά τα σποτ, η ίδια κοιτάζει σαγηνευτικά την κάμερα και δηλώνει: «Έχω αφήσει στην άκρη τα παιδικά πράγματα και είμαι έτοιμη για τους Calvins». Στη συνέχεια, με περίεργο τρόπο, βάζει τον αντίχειρά της στο στόμα, ρίχνει τα μάτια της προς τα κάτω και προσπαθεί να κλάψει. Διαφημίσεις και ταινίες σαν κι αυτές δεν θα ήταν ποτέ επιτρεπτές σήμερα. Αλλά πόσο μακριά έχουμε φτάσει πραγματικά;

Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ, η Μπρουκ Σιλντς ζούσε στην πραγματικότητα απλώς μια ανησυχητικά αυξημένη, πιο δημόσια εκδοχή των αντιφάσεων που ανέκαθεν βρίσκονταν στην καρδιά της ομορφιάς και της εμπορικής κουλτούρας: Χρησιμοποιούμε τη σεξουαλικότητα όμορφων νεαρών γυναικών για να πουλήσουμε προϊόντα (συμπεριλαμβανομένων των ταινιών), συγχέουμε τις γυναίκες με τα προϊόντα, φανταζόμαστε ότι οι γυναίκες πρέπει να είναι όλο και πιο νέες και πιο λαμπερές. 

Ως αποτέλεσμα, έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε κορίτσια μόλις στην εφηβεία να παρουσιάζονται ως «πράγματα», ως ερωτικά εμπορεύματα. 

Η Μπρουκ Σιλντς

Το ντοκιμαντέρ προσφέρει πολλά παραδείγματα της εκμετάλλευσης και της κακοποίησης (συμπεριλαμβανομένης μιας ευθείας σεξουαλικής επίθεσης), που υπέστη η Μπρουκ Σιλντς από τη νηπιακή της ηλικία έως την ενηλικίωσή της. Ανατράφηκε από μια στοργική, αλλά προβληματική και αλκοολική ανύπαντρη μητέρα, την Teri Shields, και η ηθοποιός κατάλαβε από νωρίς ότι η καριέρα της εξασφάλιζε το μοναδικό εισόδημα της οικογένειας.

Το πιο ανησυχητικό, όμως, είναι πόσο καλά τα κατάφερε όλα αυτά η Μπρουκ Σιλντς ως νεαρή, ακόμη και όταν οι ρόλοι της σαν της Lolita άρχισαν να προκαλούν την οργή των ΜΜΕ. 

Επανειλημμένα, το ντοκιμαντέρ δείχνει τη νεαρή Μπρουκ σε τηλεοπτικά τοκ σόου, να απαντά σε πρόστυχες και επικριτικές ερωτήσεις με αυτοπεποίθηση, χάρη και ωριμότητα.

Η διάσημη ηθοποιός λέει ότι συχνά αποστασιοποιείται από την πραγματικότητα, ιδίως στην υποκριτική. Ωστόσο, η Μπρουκ Σιλντς ξεπέρασε όλα τα εμπόδια, χάρη στην εκπαίδευσή της. Οι καθηγητές της στο Princeton, την ενθάρρυναν να εκφράζει τις δικές της απόψεις και όπως παραδέχεται η ίδια, έμαθε ότι μπορεί να σκέφτεται για τον εαυτό της, κάτι που μετατράπηκε σε αυτή τη μεγάλη… επανάσταση. 

Έθεσε τα όρια στη μητέρα της, ανακάλυψε τα αναξιοποίητα ταλέντα της στην κωμωδία και τον χορό και, για πρώτη φορά, βρήκε φίλο.

Αυτές οι πρώιμες απελευθερώσεις άνοιξαν τον δρόμο για να ξεπεράσει αργότερα η ηθοποιός άλλες προκλήσεις (μιλάει με ειλικρίνεια για το διαζύγιό της από τον πρώτο της σύζυγο, τον Andre Agassi, για τους αγώνες της με την υπογονιμότητα και την επιλόχεια κατάθλιψη) και να επιτύχει τόσο επαγγελματικά (πρωταγωνιστώντας στο Broadway και στην τηλεόραση) όσο και προσωπικά (ένας δεύτερος, ευτυχισμένος γάμος και δύο έφηβες κόρες).

Μερικές από τις τελευταίες σκηνές του ντοκιμαντέρ δείχνουν την Μπρουκ Σιλντς στο σπίτι με τις κόρες της, οι οποίες μιλούν με αξιοθαύμαστη αυτογνωσία και γνώση για την πρώιμη εκμετάλλευση της μητέρας τους και για το πόσο λάθος ήταν. «Όλα είναι διαφορετικά τώρα», δηλώνει η κόρη της. 

Πηγή: skai.gr