Του Γιώργου Καραγιάννη*

Σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο που διαμορφώνουν η πρωτοφανής υγειονομική κρίση και οι γεωπολιτικές προκλήσεις στην περιοχή, η αναπτυξιακή και η οικονομική σημασία των υποδομών αποκτά ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις.

Ο δρόμος που βαδίζαμε χρειαζόταν να αλλάξει, όπως διέγνωσε από την πρώτη στιγμή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θέτοντας τις μεταρρυθμίσεις σε κάθε τομέα και τελικά τη μεταρρύθμιση του ίδιου του κρατικού μηχανισμού, στο επίκεντρο της πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Οι κατασκευές που διαθέτουν το μοναδικό χαρακτηριστικό να έχουν τον υψηλότερο πολλαπλασιαστή για κάθε ευρώ που επενδύεται, αντιμετώπιζαν δομικά προβλήματα και παθογένειες, που δεν επέτρεπαν την ανάδειξή τους ως πολλαπλασιαστή της παραγωγικής δραστηριότητας. 

Συχνά λέγεται ότι το πρώτο βήμα είναι το δυσκολότερο. Μετά από 2,5 και πλέον χρόνια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι έχουμε κάνει όχι μόνο το δύσκολο αυτό βήμα, αλλά και αρκετά ακόμα στη συνέχεια.

Οι υποδομές στην Ελλάδα πλέον με την αξιοποίηση επιτυχημένων διεθνών πρακτικών, τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων και την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου έργων έχουν μπει οριστικά σε μία νέα εποχή.

Με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις, θεσπίζοντας και τη δυνατότητα της ιδιωτικής επίβλεψης στα έργα, αλλάξαμε τη μεγάλη εικόνα.

Ακολούθησε η μεγάλη συμφωνία πλαίσιο για υποστήριξη στις υπηρεσίες του Υπουργείου μας από εξειδικευμένους συμβούλους. 

Από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του τρόπου που προχωρούν τα μεγάλα έργα είναι η νομοθέτηση των «Πρότυπων Προτάσεων» καθώς δίνει στον ιδιωτικό τομέα ακόμα ένα εργαλείο για να υποβάλλει τα σχέδια και τις μελέτες του και στο Δημόσιο τεχνογνωσία και ταχύτητα στην εκτέλεση εμβληματικών έργων.

Πρόσφατο βήμα μας ήταν και η σύσταση ενός Παρατηρητηρίου Τιμών και Προδιαγραφών με μεγάλη συμμετοχή του Ιδιωτικού Τομέα που θα είναι σημείο αναφοράς στα έργα, δημόσια και ιδιωτικά. Αυτό που αγορά το ζητούσε δικαίως εδώ και δεκαετίες, πλέον είναι πραγματικότητα.

Κύριο γνώρισμα της πολιτικής μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί, επίσης, η ταχεία προώθηση έργων ΣΔΙΤ,  ενός θεσμού που υπάρχει ήδη από το 2005, ωστόσο, αντιμετωπίστηκε για πολλά χρόνια με καχυποψία και ιδεοληψία. Η φιλοσοφία των ΣΔΙΤ ταιριάζει απόλυτα στην ουσία της πολιτικής μας που επιδιώκει τη συνένωση δυνάμεων προκειμένου να εξελιχθούμε και να κάνουμε μία δυναμική επανεκκίνηση.

Συνεργαζόμενοι με τον ιδιωτικό τομέα εξασφαλίζουμε, μεταξύ άλλων, τη συντήρηση των έργων για τα επόμενα 20-30 έτη, με αποτέλεσμα οι υποδομές να αντέχουν στον χρόνο και να μην μοιάζουν απαξιωμένες και δυσλειτουργικές, λίγα μόνο χρόνια μετά τη κατασκευή τους.

Σήμερα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προωθήσει 20 μεγάλα έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 10, ύψους 1,73 δις. ευρώ, βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία.

Η υγειονομική κρίση που γρήγορα οδήγησε στην οικονομική κρίση κατέστησε αναγκαία τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης,  που στοχεύει στην ψηφιοποίηση της πράσινης οικονομίας, αλλά και στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Για το Υπουργείο Υποδομών αποτέλεσε ένα ακόμα μέσο για την υλοποίηση της «πράσινης» γενιά νέων έργων, που θα εξυπηρετούν τις σύγχρονες απαιτήσεις των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, παράλληλα με τα εμβληματικά έργα του ΒΟΑΚ και του Ε-65 προχωρήσαμε και σε άλλα με πράσινο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως τα νέα Ηλεκτρικά Λεωφορεία, ο νέος Προαστιακός Σιδηρόδρομος στη Δυτική Αττική, έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης σε όλη την Ελλάδα.

Η νέα γενιά έργων που υλοποιούμε είναι στην ουσία ένα συνεκτικό πλάνο, που στο τέλος του 2023 θα υπερβαίνει τα 13 δις. ευρώ και θα καταστήσει τις υποδομές της χώρας από αρνητικό παράγοντα σε πολλαπλασιαστή της οικονομικής δραστηριότητας που  θα βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών.

Παράλληλα, προσδίδει στην Ελλάδα σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα στον τομέα του παγκόσμιου εμπορίου και της γεωπολιτικής. 

Αναμφίβολα αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, με το πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο από συστάσεως κράτους στον σιδηρόδρομο. Τα μεγάλα λιμάνια μας γίνονται κέντρα εμπορευματικών μεταφορών και τα προϊόντα θα «φεύγουν» με την ασφάλεια και την ταχύτητα του φιλοπεριβαλλοντικού αυτού μέσου προς την Νοτιοανατολική Ευρώπη. 

Όλες μας οι πρωτοβουλίες αναδεικνύουν μία νέα αντίληψη για το αναπτυξιακό μοντέλο  και ενισχύουν την εξωστρέφεια και  την εθνική αυτοπεποίθηση της χώρας. 

Κινούμαστε μέσα σε ένα ιδιαίτερα ρευστό και απαιτητικό περιβάλλον με σχέδιο και αποφασιστικότητα για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο και να δημιουργήσουμε τις βάσεις για μια ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη.  

*Ο Γιώργος Καραγιάννης είναι Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές.

Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις