ΑΠΟΨΕΙΣ


Γιάννης Βελιώτης

Χάρη στο Τζονι Ότις, το Γιάννη Βελιώτη, γιο ελλήνων μεταναστών που γεννήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1921 στο Βαγιέχο της Καλιφόρνιας, το ροκ εν ρολ είναι από...|Χάρη στο Τζονι Ότις, το Γιάννη Βελιώτη, γιο ελλήνων μεταναστών στην Καλιφόρνια, το ροκ εν ρολ είναι από τη γέννησή του και ελληνική υπόθεση

Χρησιμοποιείστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 
 
 
Γεννημένος στο Βαγιέχο της Καλιφόρνιας, στις 28 Δεκεμβρίου του 1921, ο Γιάννης Βελιώτης, που έμελλε να μπει στο Rock 'n' Roll Hall of Fame ως Τζόνι Ότις, μεγάλωσε στη μαύρη πλευρά του Μπέρκελέι, όπου και μετακόμισαν οι γονείς του λίγο μετά τη γέννησή του. Εκεί, ο πατέρας του διατηρούσε ένα μπακάλικο, στο οποίο ο Γιάννης περνούσε πολλές ώρες, κάνοντας παρέα με τα παιδιά των εγχρώμων, σε μια εποχή που οι φυλετικές διακρίσεις ήταν ο νόμος τις ΗΠΑ.

Ήταν τόση η σχέση του κι η συνάφειά του και τόσες οι φιλίες του, ώστε ακόμη και μαύροι μουσικοί, όπως ο Ντον Τσέρι, θεωρούσαν πως πρόκειται για έναν «δικό τους», ένα μαύρο με ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα. Ειδικά απ' όταν ψαλίδισε το όνομά του κι έγινε ο Τζόνι Ότις.

Οι φιλίες κι οι σχέσεις στο γκέτο, έφεραν τη μαύρη μουσική στη ζωή του. Ξεκίνησε ως ντράμερ των West Oakland House Rockers. Ήταν πολύ καλός. Τράβηξε γρήγορα την προσοχή του Νατ Κινγκ Κόουλ, ο οποίος και τον σύστησε στο γνωστό κλαμπ του Λος Άντζελες, Αλαμπάμ. Μες σε ένα χρόνο είχε πια τη δική του μπάντα και το πρώτο του χιτ, με μια εξαιρετική Rhythm 'n' Blues (RnB) διασκευή του Harlem Nocturne. Στο ενδιάμεσο, παίζει με τον Κάουντ Μπέιζι, το Λέστερ Γιανγκ, το Μπιγκ Τζο Τέρνερ και τον Τσάρλς Μπράουν.

Το επόμενο βήμα του, ήταν να περάσει στις επιχειρήσεις. Το πρώτο κλαμπ στις ΗΠΑ που έπαιζε αποκλειστικά RnB, το περίφημο Μπάρελχάουζ, άνοιξε το 1948 στο Λος Άντζελες, κι ο Γιάννης ήταν ένας εκ των ιδιοκτητών. Φυσικά, ήταν κι αυτό στην μαύρη πλευρά της πόλης.

Στο Μπαρελχάουζ εμφανίζονται πολλά νέα ταλέντα, κι εκείνος ξεχωρίζει τους καλύτερους, τους δίνει θέση στη μπάντα του, τους γράφει τραγούδια, τους βοηθά να γίνουν γνωστοί. Ανάμεσα σε αυτούς που ανέδειξε, ξεχωρίζουν η Έστερ Φίλιπς, η Μπιγκ Μάμα Θόρντον, οι Κόουστερς, η Έτα Τζέιμς – που ανέβασε στα τσαρτς το τραγούδι του Roll with me, Henry , ο Μπιγκ Τζέι ΜακΝίλι κι o Χανκ Μπάλαρντ.

Το 1950 τον βρίσκει διακεκριμένο τραγουδοποιό, καθώς περισσότερα από δέκα τραγούδια του έχουν μπει στο τοπ10 του Μπίλμπορντ. Την ίδια χρονιά ξεκινά μεγάλη περιοδεία, με τη μπάντα του, τους California Rhythm & Blues Caravan. Όπου εμφανίζονται γίνεται το αδιαχώρητο.

Το κοινό του είναι σχεδόν αποκλειστικά μαύρο. Κι είναι πεπεισμένο ότι κι ο Τζόνι Ότις είναι μαύρος, παρ ότι ο ίδιος δεν κρύβει τις ελληνικές του ρίζες. Είμαι έλληνας αλλά και μαύρος στην ψυχή μου, είναι η φράση που ακούν όσοι τον ρωτούν. Στο μεταξύ, συντηρεί μια μικρή εταιρία δίσκων και εργάζεται ως παραγωγός. Ανάμεσα στα μεγαλύτερά του σουξέ, το Hound Dog* με τη Μπιγκ Μάμα Θόρντον αλλά και όλες οι πρώτες ηχογραφήσεις του Λιτλ Ρίτσαρντ.

Επιστρέφοντας στο Λος Άντζελες, πάντα αεικίνητος κι ανοικτός στο νέο, ξεκινά παραγωγές στο ραδιόφωνο. Πολύ σύντομα είναι ο πιο επιτυχημένος ντιτζέι μαύρης μουσικής στην Καλιφόρνια. Δε θα εγκαταλείψει ποτέ το ραδιόφωνο – συνεχίζει τις εκπομπές του ακόμη και σήμερα.

Πριν κλείσει τα σαράντα του χρόνια, ο Τζόνι Ότις μοιάζει να έχει κάνει τα πάντα. Αντιμετωπίζεται σα ζωντανός θρύλος. Η επιρροή του στους νέους μουσικούς είναι μεγάλη. Ίσως να φαίνεται καθαρότερα στη δήλωση του Φρανκ Ζάππα, που, όταν ρωτήθηκε πως απέκτησε το χαρακτηριστικό μουσάκι του, είπε: Πήγαινε στο Τζόνι Ότις, γι αυτό άφησα κι εγώ. Μάλιστα, ο Ζάππα θα κατορθώσει να πείσει τον Ότις να επιστρέψει στο στούντιο και να ηχογραφήσει σε μα εποχή που κι ο ίδιος πίστευε ότι είχε εγκαταλείψει, ενώ συνεργάστηκε και με τον εξαιρετικό κιθαρίστα γιό του Τζόνι, το Σάγκι Ότις, στο Peaches in Regalia.

Πέρα από τη μουσική του προσφορά, που αναγνωρίστηκε με την είσοδό του, το 1994, στο RnR Hall of Fame, όπως και στα RnB Hall of Fame και Blues Hall of Fame – σπάνια τριάδα, συνδυασμός για λίγους ο Τζόνι παραμένει ενεργός πολίτης. Κορυφαία του πολιτική παρέμβαση το βιβλίο Ακούστε τους Αμνούς, που στρέφεται κατά των φυλετικών διακρίσεων. Το βιβλίο γράφηκε το 1965 αλλά δε θα εκδοθεί ως το 1968, όμως ο Τζόνι θα είναι πάντα παρών στον αγώνα για τα δικαιώματα των αφροαμερικάνων.

Οι Αμνοί δεν είναι το μόνο βιβλίο του – έχει εκδώσει μια σειρά άλλων, μουσικών, καλλιτεχνικών, ακόμη και μαγειρικών. Ομοίως, η μουσική δεν ήταν η μόνη του καλλιτεχνική ενασχόληση. Έκανε γλυπτική, ζωγραφική, κατασκευές. Ασχολήθηκε με τη παραγωγή και διάθεση οικολογικών προϊόντων, θυμήθηκε την πατρική κληρονομιά και δημιούργησε το δικό του μπακάλικοκλαμπ στη Σεβαστούπολη της Καλιφόρνιας.

Σήμερα, συνεχίζει να είναι ενεργός μουσικός διδάσκει ιστορία της μαύρης μουσικής στο Πανεπιστημιο του Μπέρκελέι, και κουβαλάει τους φοιτητές σε κλαμπ, όπου φίλοι του μουσικοί δίνουν συναυλίες, παραμένει ένας ενημερωμένος ντιτζέι, ένας υπεύθυνος παραγωγός οικολογικών τροφίμων και ιδιοκτήτης κλαμπ. Ζωντανός, δημιουργικός και ανεξάντλητος όπως πάντα, παίζει την οικογενειακή μπάντα των Ότις με τους δύο γιούς του και τον εγγονό του και συνεχίζει να είναι νυμφευμένος με την ίδια γυναίκα από το 1941.

*Οι Λίμπερ και Στόλερ έφεραν το τραγούδι στον Ότις, που του έκανε κάποιες αλλαγές. Ο Ότις λάμβανε τα μισά δικαιώματα της παραγωγής και το ένα τρίτο των συνθετικών δικαιωμάτων, ώσπου το κομμάτι έγινε χιτ από τον Έλβις. Τα δικαιώματα έγιναν πάρα πολλά, οι Λίμπερ και Στόλερ πήγαν τον Ότις στα δικαστήρια, ζητώντας να αναγνωρίζεται μόνον ως παραγωγός. Μετά από πολύχρονη δικαστική μάχη, κέρδισαν.
"Ούτε ένα τενεκούδι πετρέλαιο"
Και μπορεί πολύ σωστά να καταγγέλλουμε τους ακραίους της Τουρκίας, μπορεί να δίνεται η ευκαιρία σε λογής...
13.12.2018, 11:18
Τα μυστικά του Σταύρου
To Prespes or not to Prespes, that is the question...
12.12.2018, 11:02
Ο όχλος και το λιντσάρισμα είναι απειλή για όλους
Υπεύθυνοι για τον λιντσάρισμα του 19χρονου, δεν είναι μόνο οι αυτόκλητοι τιμωροί- συγκρατούμενοι του, αλλά...
11.12.2018, 17:30
Τουρκία: Μπρος γκρεμός και πίσω Ευρώπη
Δυστυχώς για την Τουρκία, η Ρωσία, ακόμα κι αν ήθελε πραγματικά, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να...
11.12.2018, 16:00
Στοματικός καρκίνος: Μια «υποτιμημένη» αλλά ισχυρή απειλή
Tο κάπνισμα, το αλκοόλ και η λοίμωξη από ογκογόνα στελέχη του ιού HPV είναι οι κύριοι αιτιολογικοί...
10.12.2018, 14:51
Ο κίτρινος πυρετός της Δημοκρατίας
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ένα μεμονωμένο γεγονός, όπως η αύξηση της τιμής των καυσίμων, προκάλεσε μια...
06.12.2018, 07:43
Επίλυση του προβλήματος του Κοσσόβου: Μια εξίσωση με πολλούς αγνώστους
Η πρόσφατη αποτυχία του Κοσσόβου να αποτελέσει μέλος της Interpol, δυναμίτισε τις ήδη τεταμένες σχέσεις με...
04.12.2018, 15:01
Ερυθροπλακία: Ο «κόκκινος συναγερμός» του στοματικού καρκίνου
Η ερυθροπλακία του στόματος εμφανίζεται συνηθέστερα σε άτομα 50-70 ετών ως μία ερυθρή περιοχή με μαλακή...
03.12.2018, 11:46
Συνωμοσία ή γκάφα;
Η αίσθηση ότι υπάρχουν καλές πρακτικές που επιβραβεύονται μπορεί να αποτελέσει κίνητρο όχι μόνο για να μην...
29.11.2018, 18:00
Λευκοπλακία στόματος: Αθώα ή ένοχη;
Ο καρκίνος του στόματος συνιστά τον 6ο συχνότερο τύπο καρκίνου παγκοσμίως
26.11.2018, 12:07

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.