ΚΑΙΡΟΣ

Σιγκαπούρη: «Χρυσό» το πιστοποιητικό ιδιοκτησίας αυτοκινήτου – Γιατί έφθασε τα… 100.000 ευρώ

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι πιστοποιητικών για μικρότερα αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και επαγγελματικά οχήματα

«Χρυσό» έγινε το δεκαετές πιστοποιητικό ιδιοκτησίας αυτοκινήτου στη Σιγκαπούρη, αγγίζοντας τα… 106.000 δολάρια (100.000 ευρώ).

Βάσει του συστήματος που ισχύει στη Σιγκαπούρη από το 1990 για τον έλεγχο του αριθμού των οχημάτων στη μικρή σε έκταση ασιατική χώρα, οι κάτοχοι αυτοκινήτου οφείλουν να αγοράσουν προηγουμένως το δεκαετές «πιστοποιητικό δικαιώματος» (COE).

Η Σιγκαπούρη υιοθέτησε το σύστημα 10ετούς πιστοποιητικού δικαιώματος το 1990 ως μέτρο κατά της κυκλοφοριακής συμφόρησης. 

Οι υποψήφιοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στη Σιγκαπούρη πρέπει να έχουν COE για να μπορούν να αγοράσουν ένα όχημα. Πωλούνται σε δημοπρασίες κάθε δύο εβδομάδες, με την κυβέρνηση να ελέγχει τον αριθμό των πιστοποιητικών προς πώληση.

Συμπεριλαμβανομένου του πιστοποιητικού, των τελών ταξινόμησης και των φόρων, η τιμή ενός αυτοκινήτου που κοστίζει κάτω από 30.000 δολάρια στις ΗΠΑ, ανέρχεται σε πάνω από 180.000 δολάρια στη Σιγκαπούρη. Ένα μικρό διαμέρισμα στην ασιατική πόλη-κράτος, επιδοτούμενο από την κυβέρνηση, κοστίζει περίπου 90.000 δολ., σύμφωνα με το Reuters. To BBC αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ένα Toyota Camry Hybrid κοστίζει 250.000 δολάρια στη Σιγκαπούρη μετά φόρων και COE, δηλαδή εξαπλάσια τιμή συγκριτικά με τις ΗΠΑ. 

Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι πιστοποιητικών για μικρότερα αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και επαγγελματικά οχήματα.

Το 2020, όταν λιγότεροι άνθρωποι στη Σιγκαπούρη οδηγούσαν, η χαμηλότερη ζήτηση για το πιστοποιητικό είχε οδηγήσει στην πτώση της τιμής του στα 22.000 δολάρια. Ωστόσο, η αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας μετά την πανδημία της COVID-19 οδήγησε σε περισσότερες αγορές αυτοκινήτων.

Ο συνολικός αριθμός οχημάτων που βρίσκονται στον δρόμο, δεν μπορεί να ξεπερνά τα 950.000, σε μία χώρα με πληθυσμό 5,9 εκατ. κατοίκων.

Ο αριθμός των νέων διαθέσιμων πιστοποιητικών εξαρτάται από το πόσα παλαιότερα αυτοκίνητα έχουν διαγραφεί από τα μητρώα. Η εκτόξευση αυτή της τιμής, καθιστά τα αυτοκίνητα απλησίαστα για την πλειονότητα της μεσαίας τάξης της Σιγκαπούρης.

Το χαμηλότερης αξίας COE για ένα αυτοκίνητο κοστίζει 106.000 δολάρια, ποσό σχεδόν τριπλάσιο από το 2020, όταν υπήρχε λιγότερη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η λεγόμενη κατηγορία «Open», η οποία δεν έχει περιορισμούς για τα αυτοκίνητα για τα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί, έφτασε επίσης σε υψηλό ρεκόρ των 152.000 δολαρίων. 

Ο μέσος ετήσιος μισθός των νοικοκυριών στη Σιγκαπούρη είναι περίπου 87.000 δολάρια (83.000 ευρώ).

Οι κάτοικοι της Σιγκαπούρης έχουν πληγεί από τον επίμονο πληθωρισμό και την επιβράδυνση της οικονομίας, ενώ ορισμένοι πουλούν τα αυτοκίνητα που αγόρασαν όταν οι τιμές των πιστοποιητικών ήταν χαμηλές, προκειμένου να βγάλουν κέρδος.

Όπως ανέφερε στο Reuters o 40χρονος Τζέισον Γκουάν, ασφαλιστής και πατέρας δύο παιδιών, αγόρασε το πρώτο του αυτοκίνητο το 2008 αντί 47.000 δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου του κόστους του πιστοποιητικού.

Τώρα, ζει χωρίς αυτοκίνητο, εστιάζοντας στα άλλα προνόμια που προσφέρει η Σιγκαπούρη για την οικογένειά του. «Ως οικογενειάρχης, δεν με επηρεάζει ιδιαίτερα, καθώς η Σιγκαπούρη έχει ακόμα ένα καλό και σταθερό εκπαιδευτικό σύστημα. Επίσης, εξακολουθεί να είναι μια από τις πιο ασφαλείς χώρες», είπε.