ΚΑΙΡΟΣ

Ουκρανία: Σκέψεις να χρησιμοποιηθεί ο νέος διάδρομος στη Μαύρη Θάλασσα για την εξαγωγή σιτηρών

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Ο νέος ανθρωπιστικός διάδρομος της Ουκρανίας εκτείνεται στη δυτική ακτή της θάλασσας κοντά στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία

Η Ουκρανία εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει τον πρόσφατα δοκιμασμένο διάδρομο εξαγωγής της στη Μαύρη Θάλασσα για αποστολές σιτηρών μετά την πρώτη επιτυχή εκκένωση πλοίου κατά μήκος της διαδρομής την περασμένη εβδομάδα, δήλωσε τη Δευτέρα ανώτερος αξιωματούχος, σύμφωνα με το Reuters.

Η Ρωσία έχει αποκλείσει τα λιμάνια της Ουκρανίας από τότε που εισέβαλε στη γείτονά της τον Φεβρουάριο του 2022 και απείλησε να αντιμετωπίσει όλα τα πλοία ως πιθανούς στρατιωτικούς στόχους μετά την αποχώρησή της από τη συμφωνία ασφαλούς διέλευσης, που υποστηρίχθηκε από τον ΟΗΕ για τις εξαγωγές σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα τον περασμένο μήνα.

Σε απάντηση, η Ουκρανία ανακοίνωσε έναν «ανθρωπιστικό διάδρομο» που εκτείνεται στη δυτική ακτή της θάλασσας κοντά στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Χονγκ Κονγκ που είχε καθηλωθεί στο λιμάνι της Οδησσού από την εισβολή ταξίδεψε την περασμένη εβδομάδα με ασφάλεια. 

«Μόνο ένα εμπορικό σκάφος έχει περάσει μέχρι στιγμής και δείχνει την ετοιμότητα να κινηθούμε πλέον με εναλλακτικές διαδρομές», δήλωσε στην εθνική τηλεόραση ο Ντένις Μάρτσουκ, αναπληρωτής επικεφαλής του Αγροτικού Συμβουλίου, του μεγαλύτερου οργανισμού αγροτικών επιχειρήσεων της Ουκρανίας.

«Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει μετακίνηση δυνητικά 7-8 ακόμη πλοίων και τότε ίσως στο μέλλον αυτές οι εναλλακτικές διαδρομές να γίνουν διάδρομος για την κίνηση των πλοίων που ταξιδεύουν με φορτία σιτηρών και ελαιούχων σπόρων», είπε.

Οι Financial Times ανέφεραν ότι το Κίεβο οριστικοποιεί σχέδιο με παγκόσμιες ασφαλιστικές εταιρείες για την κάλυψη πλοίων σιτηρών που ταξιδεύουν από και προς τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, επικαλούμενος τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας της Ουκρανίας Oleksandr Gryban.

Η Ουκρανία είναι παγκόσμιος σημαντικός παραγωγός και εξαγωγέας σιτηρών και συνήθως αποστέλλει εκατομμύρια τόνους τροφίμων από τα λιμάνια της στη Μαύρη Θάλασσα της Οδησσού και του Μικολάιβ, αλλά έπρεπε να βασιστεί στα λιμάνια του ποταμού Δούναβη μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία.

Για να προσελκύσει πλοιοκτήτες στα ουκρανικά λιμάνια που έχουν δεχθεί πυρά από τις ρωσικές δυνάμεις, ο Μάρτσουκ είπε ότι η Ουκρανία έχει ήδη διαθέσει 20 δισεκατομμύρια εθνικού νομίσματος (547 εκατομμύρια δολάρια) για ασφάλιση πλοίων.

«Δεν θα τολμήσουν όλοι οι πλοιοκτήτες να βάλουν τα πλοία τους σε ένα αβέβαιο περιβάλλον», πρόσθεσε.
 

Πηγή: skai.gr