Πώς μπορεί ένα πρόγραμμα οικονομικής εκπαίδευσης να είναι καινοτόμο, να προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα και να υποστηρίζει τη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών; Το «Αλφαβητάρι Οικονομικών» που υλοποιεί από το 2019 η ActionAid στοχεύει σε όλα τα παραπάνω συνδυάζοντας στην πράξη καινοτομία και εκπαίδευση. 

Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι να συμβάλλει στη δημιουργία μιας κοινωνίας ευαισθητοποιημένων και υπεύθυνων πολιτών που κατανοούν το περίπλοκο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό περιβάλλον και είναι σε θέση να λαμβάνουν ενημερωμένες κοινωνικές και οικονομικές αποφάσεις, ώστε να γίνουν οι ίδιοι φορείς αλλαγής για μια πιο δίκαιη κοινωνία. 

Ανθρωποκεντρική προσέγγιση

Σύμφωνα με τη Μαρίζα Τσάχαλη,  υπεύθυνη για την υλοποίηση του προγράμματος στην ActionAid,  ο τρόπος που προσεγγίστηκε η οικονομική εκπαίδευση μέσα από το πρόγραμμα είναι ανθρωποκεντρικός. Βασίστηκε στις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών και στη συνέχεια στην εφαρμογή του υλικού στις τάξεις με τους μαθητές και τις μαθήτριες. Οι πυλώνες πάνω στους οποίους αναπτύσσεται είναι η ανακάλυψη δεξιοτήτων και η προσωπική ανάπτυξη, τα δικαιώματα και οι δεσμεύσεις, η αποταμίευση και η κατανάλωση, η στοχοθέτηση και ο προϋπολογισμός και η κοινωνική και οικονομική επιχειρηματικότητα. Έτσι τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν μία συνειδητή στάση στην κοινωνική ζωή ως πολίτες ενώ όπως είπαν οι εκπαιδευτικοί, έμαθαν ότι η οικονομία δεν είναι ένα μακρινό θεωρητικό φαινόμενο αλλά μια επιστήμη πολύ πρακτική, που επηρεάζεται από τις καθημερινές μας αποφάσεις.
Παρά τις δυσκολίες που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2021, πραγματοποιήθηκαν 22 διαδικτυακά σεμινάρια στα οποία συμμετείχαν 547 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα. Οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ενθουσιασμένοι από τις επιμορφώσεις, στις οποίες συμμετείχαν ενεργά μέσα από παιχνίδια ρόλων, κουίζ και βιωματικές ασκήσεις. Πολλοί είναι εκείνοι και εκείνες που θέλουν να το εντάξουν στις προγραμματισμένες δράσεις του σχολείου τους.   

Γνώση, δημιουργικότητα και ιδέες

Τι λένε όμως οι μαθητές και οι μαθήτριες; Μέσα από την εφαρμογή του υλικού στις τάξεις, μπόρεσαν να εξοικειωθούν με τις βασικές λειτουργίες της οικονομίας στην πράξη. Τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να σκεφτούν δημιουργικά και να αναπτύξουν στοχευμένες και υλοποιήσιμες ιδέες κάποιες από τις οποίες πήραν μέρος σε διαγωνισμό επιχειρηματικότητας. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς τα οφέλη του προγράμματος έφτασαν και στην οικογένεια, καθώς υπήρξαν βασικές αλλαγές στη σχέση των παιδιών με το χρήμα και στον τρόπο που διαχειρίζονται το χαρτζιλίκι τους.

Η οικονομική εκπαίδευση στα σχολεία

Ποια είναι όμως η κατάσταση όσον αφορά την οικονομική εκπαίδευση αυτή τη στιγμή στα σχολεία; Όπως μας είπε ο οικονομικός σύμβουλος του προγράμματος Κωστής Στεργίου, παρατηρείται έλλειψη συστηματικών και εναρμονισμένων δραστηριοτήτων σε σχολεία και πανεπιστήμια, κάτι που δημιουργεί την ανάγκη για εφαρμογή ενεργητικών και μαθητοκεντρικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, χρησιμοποιώντας πρακτικές από τον πραγματικό κόσμο και ξεκινώντας από το Δημοτικό. Όπως τονίζει, τα παιδιά είναι πολύ σημαντικό να εκπαιδεύονται από νεαρή ηλικία στην οικονομική εκπαίδευση και να διαμορφώνουν από νωρίς μια φιλοσοφία βασισμένη στην επίγνωση βασικών οικονομικών ζητημάτων όπως η εξοικονόμηση, η αποταμίευση και η επένδυση.

Όσον αφορά στην εφαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού στις τάξεις, ο κ. Στεργίου είπε ότι ήταν μία αρκετά σύνθετη διαδικασία, καθώς συμπεριλάμβανε δια ζώσης υλοποίηση και εξ αποστάσεως εφαρμογή, κάτι που όμως λειτούργησε πολύ αποτελεσματικά καθ’ όλη τη διάρκεια των επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών, της εξατομικευμένης υποστήριξής τους και της πρακτικής εφαρμογής στην τάξη. 

Η καλλιέργεια της επιχειρηματικής σκέψης από μικρές ηλικίες και η ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων είναι ζητούμενο του προγράμματος «Αλφαβητάρι Οικονομικών», καθώς τα παιδιά αποκτούν τη λογική του ορθολογικού καταναλωτή. Μέσα από την οικονομική εκπαίδευση όμως, τη διάδοση της χρηματοοικονομικής γνώσης και την καταπολέμηση του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού, τα παιδιά γίνονται ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες, κατανοώντας πρώτα απ’ όλα  την οικονομία του νοικοκυριού, την πρόνοια, τη σημασία της αποταμίευσης και γενικότερα το πώς λειτουργεί η οικονομία. 

Το εκπαιδευτικό υλικό που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος είναι διαθέσιμο σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, με τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών να συνεχίζονται. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα εδώ.

Πηγή: skai.gr

Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις