Κλείσιμο

Άγγελος Πατσιάς: Ο δάσκαλος του Φουρφουρά δίνει ιδέες για ένα καινοτόμο σχολείο

«Τα παιδιά που έπαιξαν πολύ, θα είναι και καλύτεροι επαγγελματίες, γιατί το παιχνίδι και η παιδική ηλικία έχουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που λείπουν από τον κόσμο του σήμερα» τονίζει ο Άγγελος Πατσιάς, ο δάσκαλος που ήταν ο εμπνευστής του βραβευμένου σχολείου της Φύσης και των Χρωμάτων στον Φουρφουρά Ρεθύμνου, αλλά και του πρωτοποριακού Δημοτικού Σχολείου Big Bang School στην Θεσσαλονίκη, του σχολείου που βασίζει τις διδασκαλίες του στη διαθεματικότητα και τη διερεύνηση.

Ο Άγγελος Πατσιάς θα είναι ένας από τους βασικούς ομιλητές στο του Δεύτερου Διεθνούς Συνεδρίου για το ρόλο του Παιχνιδιού στην Εκπαίδευση των μικρών παιδιών Play on Early Education (27-30 Απριλίου, Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων Εχελιδών 19 & Πειραιώς 144), στο οποίο θα παρουσιάσει  ιδέες για το πώς μπορεί να μετατραπεί ο χώρος του σχολείου σε ένα εργαστήριο έρευνας και καινοτομίας.

Απαντώντας σε ορισμένες ερωτήσεις, παρακάτω, δίνει τις δικές του ιδέες για ένα «ιδανικό σχολείο», ένα σχολείο που θα «ενθουσιάζει» τα παιδιά και θα τα κάνει χαρούμενα.

Πώς γίνεται μέσα από την συμμετοχή των παιδιών στην πραγματική ζωή να μπορεί ένα σχολείο να κρατάει πολύ ψηλά τον ενθουσιασμό των παιδιών για την ανακάλυψη της γνώσης (inquiry-based learning);
Ακριβώς το γεγονός ότι τα παιδιά συμμετέχουν στην πραγματική ζωή, είναι που αυξάνει τον ενθουσιασμό των παιδιών να ασχοληθούν με κάτι. Είναι εξάλλου στη φύση του ανθρώπου να μαθαίνει και να ανακαλύπτει πράγματα που του αρέσουν και προκαλούν το ενδιαφέρον. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να πείσεις ένα παιδί ότι η πρόσθεση έχει ένα νόημα και εξαιρετικά εύκολο να δώσεις νόημα στην πρόσθεση μέσα από μια κατασκευή ή μέσα από διαδικασίες επιχειρηματικότητας κτλ. Όταν χτίζεις αυτόν τον ενθουσιασμό, τότε ακόμα και τα πιο εργαλειακά κομμάτια του αναλυτικού προγράμματος προχωρούν αποδοτικότερα.

Τι θέλουν τα παιδιά για να είναι χαρούμενα;
Αποδοχή και προκλήσεις! Το πρώτο για να νιώθουν ασφάλεια και το δεύτερο για να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και να νιώσουν χρήσιμα.

Πόσο πιστεύετε ότι απέχει το ελληνικό σχολείο από αυτό, που θα χαρακτηρίζατε ως "ιδανικό σχολείο για παιδιά"; Μπορεί αυτό να αλλάξει και πώς;
Το ελληνικό σχολείο δεν είναι μια έννοια - ομπρέλα που αναλαμβάνει αυτομάτως όλες τις ευθύνες. Το ελληνικό σχολείο αποτελείται από ανθρώπους σε διαφορετικές θέσεις, από Υπουργεία μέχρι τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Η μεγαλύτερη δυσκολία λοιπόν είναι να κοιτάξουν όλα τα μέλη του προς την ίδια κατεύθυνση, να ορίσουν τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο και να ανακαλύψουμε όλοι μαζί ποιος είναι ο απώτερος στόχος μας! Όταν η κοινή απάντηση όλων θα είναι "το παιδί" και να το εννοούμε, τότε είμαστε σε έναν καλό δρόμο. Δε ξέρω ωστόσο πόσο απέχουμε από αυτό...

Μέχρι ποια ηλικία είναι σημαντικό το παιχνίδι στην ανάπτυξη / εκπαίδευση των παιδιών;
Θυμάμαι που τα επιτραπέζια που έπαιζα μικρός έγραφαν από 6 μέχρι 99. Τα επιτραπέζια ξέρουν λοιπόν :) Όσο πιο συνδεδεμένος είναι ο άνθρωπος με την παιδική του ηλικία τόσο το καλύτερο. Βλέπουμε τώρα τα παιδιά μας να γίνονται ενήλικες γρήγορα και να σας πω την αλήθεια αυτό λίγο με στεναχωρεί. Η αθωότητα, η αφέλεια, ο ενθουσιασμός και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας είναι ανεκτίμητα χαρακτηριστικά. Χωρίς να είμαι ειδικός, νιώθω ότι τα παιδιά που έπαιξαν πολύ, θα είναι και καλύτεροι επαγγελματίες, γιατί το παιχνίδι και η παιδική ηλικία έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που λείπουν από τον κόσμο του σήμερα.

 Έχετε κάποια χαρακτηριστική ιστορία να διηγηθείτε από τους μαθητές σας σε σχέση με το θέμα του συνεδρίου, δηλαδή τη σημασία του παιχνιδιού στις μικρές ηλικίες;
Δε μπορώ να σκεφτώ κάποιο ιδιαίτερο σκηνικό να πω την αλήθεια, αλλά με σιγουριά μπορώ να σας πω ότι κάθε φορά που παίζω μαζί με τους μαθητές μου ή κάνουμε "αταξίες" παρέα οι μέρες μας γίνονται ομορφότερες και οι σχέσεις μας καλύτερες. Ακόμα και αν στην αρχή θέλουν να το παίξουν μεγάλοι, όλοι τελικά λιώνουν σε ένα παραμύθι, μια ιστορία, ένα επιτραπέζιο ή παιχνίδια στη φύση...

Το Δεύτερο Διεθνές Συνέδριο "Play on Early Education" απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση με βάση το παιχνίδι, σε γονείς, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και γενικά σε όσους ασκούν δραστηριότητες για παιδιά.
Την ευθύνη και διοργάνωση του συνεδρίου έχει το ελληνικό ιδιωτικό σχολείο "Dorothy Snot Preschool & Kindergarten

Πηγή: skai.gr