Κλείσιμο

Τρόμος στις αγορές από το διεθνές «ράλι» ανατιμήσεων: Τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Του Χρυσόστομου Τσούφη

To φτάρνισμα του ποντικού, τρόμαξε τον ελέφαντα. Κάπως έτσι παρομοίαζαν αναλυτές την αντίδραση των χρηματιστηριακών αγορών τροφίμων στην απόφαση της Ινδίας να απαγορεύσει τις εξαγωγές σιταριού. 

Η τιμή του σιταριού αυξήθηκε στα 12,4 δολάρια/μπουσέλ μια ανάσα από το ρεκόρ 14 ετών των 12,5 δολαρίων. 

Η Ινδία δεν αποτελεί καν έναν από τους σημαντικότερους εξαγωγείς σίτου στον πλανήτη έχοντας μερίδιο μόλις 3% σε αξία το 2021. Υπό κανονικές συνθήκες οι επιπτώσεις της απόφασης της θα ήταν σχεδόν μηδαμινές, τώρα όμως οι συνθήκες δεν είναι κανονικές. Γιατί από την αγορά λείπουν εκατομμύρια τόνοι σιταριού από την Ουκρανία και τη Ρωσία που δεν μπορούν να εξαχθούν είτε λόγω αποκλεισμένων λιμανιών είτε λόγω κυρώσεων. Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, η παραγωγή στις ΗΠΑ, τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα μετά τη Ρωσία, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών αναμένεται να είναι 3% χαμηλότερη. 

Τα προβλήματα βέβαια στην αγορά είχαν αρχίσει πολύ πριν τον ρωσοουκρανικό πόλεμο, όταν το καλοκαίρι του 2021 οι οικονομίες άρχιζαν να «ξυπνάνε» από τις καραντίνες όμως η προσφορά δεν ήταν σε θέση να καλύψει τη ζήτηση.  

Κάπως έτσι μέσα σε ένα χρόνο η τιμή του σιταριού έχει αυξηθεί 78%. Μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου όταν και άρχισε ο πόλεμος είχε ήδη αυξηθεί κατά σχεδόν 33%. Το σιτάρι δεν είναι το μόνο προϊόν που έχει αυξηθεί. Τα στοιχεία δείχνουν αύξηση 50% στο φοινικέλαιο, 33% στο τυρί και 32% στο γάλα, 53% στον καφέ, 77% η βρώμη, 29% το ρύζι, 15,5% η ζάχαρη και 23% το καλαμπόκι.  

Το πιο ανησυχητικό όμως στοιχείο είναι η τάση για το μέλλον. Τα μοντέλα που τρέχουν οι αναλυτές δείχνουν περαιτέρω ανατίμηση 20% στο καλαμπόκι, 7% σε σιτάρι και ρύζι και 15% στο φοινικέλαιο για ορίζοντα 12 μηνών, που αναμένεται να περάσει και στο ράφι των σούπερμάρκετ. 

Ανατιμήσεις αναμένονται όμως και σε άλλα προϊόντα εκτός των τροφίμων κι όχι μόνο εξαιτίας του αυξημένου κόστους ενέργειας. Λόγω της καραντίνας σε πολλές πόλεις της Κίνας, χιλιάδες πλοία παραμένουν εγκλωβισμένα στα κινεζικά λιμάνια χωρίς να μπορούν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους. Κάθε μέρα όμως που δεν ταξιδεύουν επιβαρύνονται με ναύλα και πρόσθετα έξοδα , τα οποία και πάλι θα κληθεί να επωμιστεί ο καταναλωτής.  

Πηγή: skai.gr