ΚΑΙΡΟΣ

Κερτ Κομπέιν: Πώς η βρόμικη και μεταχειρισμένη ζακέτα έγινε το σήμα κατατεθέν του ηγέτη των Nirvana και της ποπ κουλτούρας

Μετά το 1968, η ανδρική ζακέτα συνδέθηκε στην αμερικανική φαντασία με τον Mr. Rogers, τον οικοδεσπότη μιας παιδικής τηλεοπτικής εκπομπής

Η δεκαετία του 1990 έχει αναβιώσει τόσες πολλές φορές, που σχεδόν κάθε έφηβος με πρόσβαση στο Instagram μπορεί να φτιάξει μια λίστα με τα πιο εμβληματικά ρούχα της δεκαετίας. 

Θα μπορούσε να περιλαμβάνει το φούτερ της Virgin Airlines που φόρεσε μια μέρα η Lady Diana Spencer βγαίνοντας από το γυμναστήριο, το καρό μίνι κοστούμι που φόρεσε η Alicia Silverstone στο Clueless και τον συνδυασμό μεταλλικής φούστας και φανέλας Angora σε μέγεθος μωρού που φορούσαν όλα τα supermodels στη χρυσή εποχή του Versace. 

Ανάμεσα σε όλα αυτά τα ρούχα θα ήταν και η ξεθωριασμένη ζακέτα που φορούσε ο Κερτ Κομπέιν, όταν ηχογραφούσε το MTV Unplugged με τους Nirvana. 

Τώρα είναι ιδιοκτησία ενός ανώνυμου αγοραστή, που την πήρε έναντι 334.000 δολαρίων σε δημοπρασία του 2019 στον οίκο δημοπρασιών Julien's της Νέας Υόρκης. Ήταν η δεύτερη φορά που η ζακέτα πουλήθηκε. 

Ο πωλητής, οπαδός των Nirvana και ιδιοκτήτης ομάδας αγωνιστικών αυτοκινήτων, την είχε αποκτήσει τέσσερα χρόνια νωρίτερα, επίσης από το Julien's. Τότε, δήλωσε ότι δεν την είχε αγοράσει ως επένδυση, αλλά από γνήσια αφοσίωση και ότι το ρούχο είχε μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του.

Η ζακέτα κατασκευάστηκε από τη μάρκα Manhattan Industries. Σύμφωνα με την ιστορικό μόδας, Kimberly Chrisman-Campbell, την οποία επικαλείται το «Rolling Stone», πιθανότατα κατασκευάστηκε στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1970. Η ετικέτα έχει το λογότυπο ενός σκιέρ, σαν να θέλει να υπογραμμίσει ότι επρόκειτο για ρούχο αναψυχής ενός πλούσιου άνδρα. 

Μετά το 1968, η ανδρική ζακέτα συνδέθηκε στην αμερικανική φαντασία με τον Mr. Rogers, τον οικοδεσπότη μιας παιδικής τηλεοπτικής εκπομπής. Σε κάθε επεισόδιο φορούσε τη δική του ζακέτα, πλεγμένη από τη μητέρα του, μερικές φορές με στραβά τα κουμπιά, για να δείξει στα παιδιά ότι όλοι κάνουν λάθη. Αυτός ο συσχετισμός εδραίωσε την ιδέα της ζακέτας ως ένα φιλικό ρούχο, που εκπέμπει ζεστασιά. 

Η μόδα του grunge ήταν γεμάτη ειρωνεία. Μπλουζάκια με λογότυπα εμπορικών σημάτων που τα φορούσαν για να εκφράσουν την απόρριψη του καταναλωτισμού, κοντά φορέματα με βαθύ ντεκολτέ, αλλά η υιοθέτηση της ζακέτας φαίνεται να είναι περισσότερο μια πρακτική απόφαση παρά κάτι άλλο. Η ζακέτα φορέθηκε με βρόμικα Converse, φανέλες, μπλουζάκια συγκροτημάτων, πλαστικά γυαλιά που αγοράστηκαν από το σούπερ μάρκετ και μπουφάν από τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.

Ο ίδιος ο Κερτ Κομπέιν, ο οποίος είχε μια ιδιαίτερη αίσθηση του στυλ και μια κανονική σωματική ομορφιά που δεν αναφέρεται συχνά, σαν να ήταν τυχαία και όχι ένας από τους παράγοντες για την είσοδο των Nirvana στο mainstream, συνέβαλε στην αλλαγή της ιδέας του grunge. Αν και στις απαρχές του ήταν περισσότερο επηρεασμένο από την πανκ ροκ σκηνή, περιλαμβάνοντας πιο σκληρά στοιχεία όπως τα δερμάτινα μπουφάν, ο Κομπέιν, ο οποίος φορούσε φορέματα πριν από τον Harry Styles και τον Bad Bunny, μετέφερε το στυλ αυτό προς την ανδρόγυνη κατεύθυνση. 

Η ζακέτα ταίριαζε πολύ καλά σε αυτή την υπολογισμένη ατημέλητη συμπεριφορά, με ένα μαλακό ύφασμα που έχει μακρά ιστορία στην ανδρική γκαρνταρόμπα, αλλά διατηρεί ίχνη από τα γυναικεία ρούχα. 
 

Πηγή: skai.gr