Μία τεράστια επιτυχία κατά του καρκίνου του μαστού

Ένα καινούργιο γενετικό τεστ μπορεί να βοηθήσει στην πρόβλεψη του καρκίνου του μαστού πολλά χρόνια πριν η ασθένεια διαγνωστεί, σύμφωνα με έρευνα επιστημόνων στο Imperial College του Λονδίνου.

Τα συμπεράσματα των μελετητών, που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Cancer Research, καταδεικνύουν ότι μία απλή αιματολογική εξέταση ενδέχεται να είναι αρκετή προκειμένου να προβλεφθεί τυχόν κίνδυνος.

Στόχος της έρευνας ήταν να διαπιστώσει τους τρόπους με τους οποίους τα ανθρώπινα γονίδια τροποποιούνται κατά τη διάρκεια της ζωής μας από μία ποικιλία παραγόντων, όπως το αλκοόλ ή οι ορμόνες, μία διαδικασία που είναι γνωστή ως επιγενετική.

Στη μελέτη συμμετείχαν 1,380 γυναίκες διάφορων ηλικιών. Από αυτές, 640 νόσησαν από καρκίνο το μαστού σε κάποιο χρονικό σημείο.

Συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε μία σύνδεση μεταξύ αυξημένου κινδύνου πάθησης από καρκίνο του στήθους και μοριακών αλλαγών σε ένα συγκεκριμένο γονίδιο, το αποκαλούμενο ΑΤΜ, που απαντάται στα λευκά αιμοσφαίρια.

Αναζητώντας τα αίτια της γενετικής τροποποίησης, οι μελετητές εντόπισαν ένα χημικό φαινόμενο, που είναι γνωστό ως methylation. Γυναίκες που διαγνώστηκαν με τα υψηλότερα επίπεδα methylation επέδειξαν στατιστικά το διπλάσιο κίνδυνο να νοσήσουν από καρκίνο του μαστού συγκριτικά με τις γυναίκες που είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα.

Σε κάποιες περιπτώσεις, οι επικίνδυνες μοριακές αλλαγές ήταν εμφανείς μέχρι και 11 χρόνια πριν την εύρεση καρκινικού όγκου στο στήθος των συμμετεχόντων γυναικών, αποδεικνύοντας τη μεγάλη προληπτική δυνατότητα που μπορεί να έχει η επίμαχη αιματολογική-γενετική εξέταση.

«Ελπίζουμε ότι αυτή η έρευνα είναι μονάχα το ξεκίνημα της κατανόησης του [ρόλου που παίζει] η επιγενετική στον κίνδυνο πάθησης από καρκίνο του μαστού», δήλωσε αισιόδοξα στο BBC ο επικεφαλής της έρευνας, Δρ. Τζέιμς Φλάναγκαν. «Ευελπιστούμε ότι στα ερχόμενα χρόνια θα βρούμε πολλά περισσότερα παραδείγματα γονιδίων που συμβάλουν στον κίνδυνο [που βιώνει] ένας άνθρωπος», κατέληξε.
Πηγή: Συντάκτρια: Michelle Roberts (BBC), Επιμέλεια: Μαράκης Αλέξανδρος