Κλείσιμο

Hellastat: Στα «ρηχά» ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος

Σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια η εγχώρια ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα σύμφωνα με κλαδική μελέτη της Hellastat.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η οικονομική κρίση και τα μέτρα που ελήφθησαν στα πλαίσια του Προγράμματος Δημοσιονομικής Εξυγίανσης δεν επιτρέπουν τη διάθεση πιστώσεων για νέα ναυπηγικά και εξοπλιστικά προγράμματα. Τα έργα σταδιακά μειώνονται ενώ η ανάθεση γίνεται με σημαντικές καθυστερήσεις.

Πλέον, οι εργασίες των ελληνικών ναυπηγείων περιορίζονται κυρίως σε επισκευαστικά και εξοπλιστικά έργα για το Πολεμικό Ναυτικό, δραστηριότητα η οποία επίσης βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία.

«Ουσιαστικά οι μονάδες της χώρας υπολειτουργούν, επωμιζόμενες έτσι σημαντικά έξοδα για εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούνται ενώ η ανεργία έχει αυξηθεί σημαντικά» σχολιάζει η Hellastat.

Περαιτέρω, οι ελληνικές μονάδες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από εγκαταστάσεις γειτονικών χωρών (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία), αλλά και χώρες της Ασίας (Κίνα, Κορέα κ.ά.), οι οποίες προσφέρουν χαμηλότερες χρεώσεις λόγω του μικρότερου εργατικού κόστους.

Σημειώνεται τέλος ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) αντιμετωπίζουν απαγόρευση των εμπορικών δραστηριοτήτων από την ΕΕ για περίοδο 15 ετών για άρση προστίμου ύψους 230 εκατ ευρώ ενώ οι Ναυπηγικές & Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) έχουν καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα.

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου


Στη μελέτη αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 37 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
- Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών των εγχώριων ναυπηγείων συνέχισε και το 2011 την έντονα πτωτική πορεία των τελευταίων ετών, μειούμενος κατά 32%, στα €139 εκ. Το 65% των επιχειρήσεων υπέστησαν μειούμενα έσοδα σε σχέση με το 2010 με τη μέση υποχώρηση ανά εταιρεία να διαμορφώνεται σε -7,6%.
- Αν και ο κλάδος είναι έντονα ζημιογόνος, οι λειτουργικές και προ φόρων ζημιές περιορίστηκαν σε €50,77 εκ. και €69,17 εκ. αντίστοιχα λόγω του περιορισμού των αρνητικών αποτελεσμάτων της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.
- Το μέσο περιθώριο μικτής κερδοφορίας βελτιώθηκε σε 24,7%, από 21,2% το 2010. Το περιθώριο ΚΠΤΦΑ αυξήθηκε σε 6,3%, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης ΚΠΦ σταθεροποιήθηκε σε 0,7%.
- Η γενική και άμεση ρευστότητα του κλάδου σχηματίστηκε σε 1,50 και 1,40 αντίστοιχα το 2011.
- Ο Εμπορικός Κύκλος του δείγματος διαμορφώθηκε σε ευνοϊκά επίπεδα (-27 ημέρες) λόγω του επαρκούς διαστήματος πίστωσης το 2011 (9 μήνες).
- Η κεφαλαιακή μόχλευση παρέμεινε σε σταθερό επίπεδο (1,5 προς 1).
- Η μέση αποδοτικότητα των Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) υποχώρησε ελαφρώς σε 2,5%.
Πηγή: skai.gr