Τουρισμός: Αλλάζοντας στρατηγική μετά την πανδημία

Η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να βρίσκεται ανάμεσα στους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς του κόσμου. Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να αναπροσαρμόσουν τη στρατηγική τους και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Η ευελιξία είναι το ήμισυ τις επιτυχίας. Τώρα, λοιπόν, που οι συγκυρίες άλλαξαν τους όρους του τουριστικού παιχνιδιού, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν τρόπους να ελιχθούν, προκειμένου να επανακάμψουν γρήγορα. Είναι σίγουρο ότι ο τουρισμός παγκοσμίως θα λειτουργήσει φέτος διαφορετικά από ό,τι τον είχαμε συνηθίσει, ωστόσο αυτό δεν θα πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη για την ανάπτυξη της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας μας, καθώς εναλλακτικοί τρόποι προσέλκυσης ταξιδιωτών υπάρχουν, και το πιο σημαντικό: Υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη.


Στοχεύοντας σε εξειδικευμένο κοινό


Αν για τις προηγούμενες χρονιές μια τουριστική επιχείρηση στόχευε στην αύξηση του τζίρου μέσω μιας ευρείας γκάμας πελατών, προσφέροντας πολλές υπηρεσίες στους ταξιδιώτες από το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό, φέτος ίσως θα ήταν μια καλή πρόταση να απευθυνθεί σε συγκεκριμένα κοινά. Για παράδειγμα, σύμφωνα με δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού WirtsachaftsWoche, καταγράφεται ιδιαίτερη ζήτηση στη Γερμανία για τουριστικά πακέτα προς την Ελλάδα. Επειδή, λοιπόν, η πρόβλεψη για τις αφίξεις ταξιδιωτών από άλλες χώρες είναι ακόμα μετέωρη, μια ιδέα θα ήταν η προσαρμογή των υπηρεσιών μιας ελληνικής τουριστικής επιχείρησης στο γερμανικό κοινό, με την προσθήκη της γερμανικής γλώσσας στα προσφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά και προώθηση συγκεκριμένων υπηρεσιών που είναι ελκυστικά για αυτούς τους ταξιδιώτες.


Επίσης, παρά τον κορωνοϊό, ο εναλλακτικός τουρισμός παραμένει ισχυρός και η Ελλάδα είναι από τις χώρες που μπορούν να υποστηρίξουν αυτήν την τάση. Η μετατροπή μιας παραδοσιακής τουριστικής επιχείρησης σε πάροχο ή υποστηρικτή του εναλλακτικού τουρισμού, που περιλαμβάνει πακέτα υπηρεσιών για εξειδικευμένο κοινό, τα οποία επικεντρώνονται λόγου χάρη, στην εξερεύνηση μουσείων και αρχαιοτήτων ή σε εμπειρίες περιπέτειας στη φύση, είναι μια διαδικασία που αναμένεται να δώσει ώθηση στην κερδοφορία της για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί αυτού του είδους οι υπηρεσίες είναι λιγότερες στην αγορά, και δεύτερον το κοινό που τις αποζητά είναι, συνήθως, περισσότερο πρόθυμο να παραμείνει σταθερό στην επιλογή του από ό,τι ο μέσος ταξιδιώτης, που πιθανόν να αναζητήσει εναλλακτικές καθώς επηρεάζεται πιο εύκολα από τις εξωτερικές συνθήκες, όπως είναι η πανδημία του κορωνοϊού.


Σε κάθε περίπτωση, ο ανασχεδιασμός της στρατηγικής θα πρέπει να γίνει με προσεκτικά, αλλά και γρήγορα βήματα, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες και την ασφάλεια των πελατών. Η κάθε τουριστική επιχείρηση, λοιπόν, θα πρέπει να ενσωματώσει και τις οδηγίες που έχουν δημοσιευτεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και τις ελληνικές αρχές, κάνοντας τις απαραίτητες προσθήκες και αλλάζοντας τον τρόπο λειτουργίας αν και όπου χρειάζεται.  
Στις προσθήκες συγκαταλέγονται η αγορά ή αλλαγή εξοπλισμού προκειμένου να ανταποκρίνονται στις διεθνείς απαιτήσεις για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Για παράδειγμα, η διαμόρφωση ή προσθήκη χώρων έκτακτης ανάγκης, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση που ανιχνευθεί κάποιο κρούσμα στην επιχείρηση. Επιπλέον, ο καθαρισμός –ειδικά των κοινόχρηστων χώρων– θα πρέπει να είναι συχνός και ενδελεχής, και μάλιστα από εξειδικευμένα συνεργεία απολύμανσης και καθαρισμού, ενώ καλό είναι να τοποθετηθούν παντού ενημερωτικά και εκπαιδευτικά φυλλάδια που θα υπενθυμίζουν τα μέτρα προστασίας από τον ιό. Ενδεχομένως να πρέπει να προμηθευτείτε νέο εξοπλισμό (αντικείμενα μιας χρήσης, υφάσματα και επιφάνειες με αντιμικροβιακή επίστρωση, συσκευές απολύμανσης κ.λπ.) και να εξασφαλίσετε πιστοποίηση από έναν αναγνωρισμένο οργανισμό. Όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν έχοντας υπόψη πως ο ανώτατος αριθμός επισκεπτών της επιχείρησης αναγκαστικά θα πρέπει να είναι μειωμένος έως και 50% προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των επισκεπτών.

 

Ευκαιρίες υποστήριξης


Είναι σίγουρο ότι τόσο ο ανασχεδιασμός όσο και η αναπροσαρμογή που θα εξασφαλίσει μέγιστη ασφάλεια στους επισκέπτες σας απαιτεί πόρους και προσπάθεια προκειμένου να υλοποιηθεί γρήγορα και σωστά. Η χρηματόδοτηση λοιπόν ενός τέτοιου πλάνου θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Μέχρι στιγμής, υπάρχει μια πλειάδα εργαλείων υποστήριξης που οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν. Η Eurobank βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της υποστήριξης για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, ενισχύοντας την τοποθέτησή της ως «Τράπεζα του Τουρισμού». 
Ειδικά για φέτος, λοιπόν, η τράπεζα έχει ανακοινώσει μια σειρά από έκτακτα μέτρα προκειμένου να υποστηρίξει τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη χορήγηση άμεσης ρευστότητας για τις ανάγκες του 2020, την έγκριση κεφαλαίων για την επανεκκίνηση του 2021, καθώς και το πάγωμα των δόσεων των δανείων για φέτος και του χρόνου. Παράλληλα, η τράπεζα έχει εξαγγείλει προνομιακή τιμολόγηση για τους πελάτες της στο πρόγραμμα Πιστοποίησης Covid-Shield της TÜV Austria Hellas, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να εξασφαλίσει ότι μια επιχείρηση έχει κατάλληλους μηχανισμούς και υποδομές που είναι εναρμονισμένες με τις επιδημιολογικές οδηγίες.


Η Eurobank στέκεται όπως πάντα στο πλευρό των μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων μέσω των υπηρεσιών του εξειδικευμένου τομέα Ξενοδοχείων και Τουρισμού, με υπηρεσίες που ενισχύουν τη ρευστότητά τους και προσαρμόζουν την αποπληρωμή των δανείων στην εποχικότητα και τα χαρακτηριστικά της κάθε επιχείρησης. Παράλληλα, παρέχει εξατομικευμένες υπηρεσίες leasing, factoring και συναλλαγών, καθώς και υπηρεσίες χρηματοοικονομικού συμβούλου.
Για μικρού και μεσαίου μεγέθους τουριστικές επιχειρήσεις, η Eurobank εξακολουθεί να προσφέρει το εξειδικευμένο πρόγραμμα Business Banking Τουρισμός, που εξασφαλίζει ειδικά προνόμια σε προϊόντα και υπηρεσίες της τράπεζας, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Ειδικά για καταλύματα και ξενοδοχεία, προσφέρει το πρόγραμμα Hotel Business Credit το οποίο περιλαμβάνει χορήγηση κεφαλαίου κίνησης για άμεση ενίσχυση ρευστότητας και κάλυψη εξόδων της προετοιμασίας για την τουριστική περίοδο, καθώς και δάνειο για τα επενδυτικά σχέδια μιας επιχείρησης, όπως η αγορά επαγγελματικής στέγης ή τουρισμού. Το εν λόγω πρόγραμμα συμμετέχει στη δράση επιχειρηματική χρηματοδότηση ΤΕΠΙΧ ΙΙ, όπου διασφαλίζεται 40% άτοκη χρηματοδότηση έως 1,5 εκατομμύρια ευρώ, αλλά και στο πρόγραμμα COSME του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, όπου η χρηματοδότηση των κεφαλαίων κίνησης παρέχεται με την εγγύηση του ΕΤαΕ με μειωμένες εξασφαλίσεις από πλευράς επιχειρήσεων.


Εκτός από τις ενέσεις ρευστότητας, το Business Banking Τουρισμός παρέχει και μια σειρά από μη τραπεζικά προνόμια που βοηθούν τις τουριστικές επιχειρήσεις να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα τους και την προβολή τους. Για παράδειγμα, οι πελάτες της Eurobank εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, σημαντικές εκπτώσεις στη συνεργασία τους με διακεκριμένες εταιρείες για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησής τους, βελτιώνουν και προωθούν την ψηφιακή εικόνα της επιχείρησης online, ενώ μπορούν να αναβαθμίσουν ενεργειακά την επιχείρησή τους, να αποκτήσουν πιστοποίηση αστεριών και να ανανεώσουν τον εξοπλισμό τους.


Φωνάξτε το – υπεύθυνα!


Όποια αλλαγή κι αν αποφασίσετε να κάνετε φέτος στην εικόνα, την πολιτική ή τη λειτουργία της επιχείρησής σας, θα πρέπει να συνοδεύεται και από κάποια επικοινωνιακή ενέργεια. Αναζητήστε, με τη βοήθεια επαγγελματιών, την κατάλληλη στρατηγική για να προβάλλετε στο κοινό που σας ενδιαφέρει τις υπηρεσίες σας, τονίζοντας ιδιαίτερα όσα θα κάνουν τους υποψήφιους πελάτες σας να αισθάνονται ότι μπορούν να σας εμπιστευτούν, καθώς θα κάνετε τα πάντα για την ασφάλειά τους. Μια ψηφιακή παρουσία είναι παραπάνω από απαραίτητη, ενώ είναι μια καλή ευκαιρία να αξιολογήσετε και τις διαφημιστικές επιλογές που έχετε στη διάθεσή σας. 


Τολμήστε!


Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αλλαγές στον στρατηγικό σχεδιασμό θα πρέπει να γίνουν με σύνεση, αλλά και με συναίσθηση των συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί τους τελευταίους μήνες σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ευκαιρίες υποστήριξης όμως γι’ αυτές τις αλλαγές είναι ήδη διαθέσιμες, και με σωστή καθοδήγηση ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να αναδειχθεί θριαμβευτής του φετινού καλοκαιριού. Καλή επιτυχία!