Κλείσιμο

Ο ψηφιακός φόρος μπορεί να προσθέτει ετησίως $100 δισ. στα φορολογικά έσοδα

Σημαντικά οφέλη στην παγκόσμια οικονομία μπορεί να εισφέρει η υπό διαπραγμάτευση αναθεώρηση του φορολογικού πλαισίου, ώστε να συμπεριλάβει και τη διάσταση της ψηφιακής τεχνολογίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η επιβολή φορολογίας στα κέρδη των πολυεθνικών της τεχνολογίας, ο αποκαλούμενος και ψηφιακός φόρος, μπορεί να προσθέσει στα παγκόσμια φορολογικά έσοδα $100 δισ. σε ετήσια βάση.
Αυτό τουλάχιστον δείχνει νέα οικονομική ανάλυση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η οποία εξετάζει τις συνέπειες από την αναμόρφωση των φορολογικών συντελεστών, ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, που δημιουργεί η ψηφιοποίηση της οικονομίας. Η αναμόρφωση βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ και τελευταία σημειώνονται θετικά βήματα προς την επιτυχή έκβασή της.

Για την ακρίβεια, η ανάλυση του ΟΟΣΑ δημοσιοποιήθηκε μόλις λίγες εβδομάδες μετά από τη δέσμευση της διεθνούς κοινότητας να επιτύχει μια μακροπρόθεσμη λύση επί του θέματος, μέχρι τα τέλη του 2020. Από την ανάλυση, που δημοσιοποίησε ο ΟΟΣΑ, προκύπτει εξάλλου ότι οι άμεσες επιπτώσεις από την επιβολή ενός ψηφιακού φόρου στις πολυεθνικές της τεχνολογίας στο επενδυτικό κόστος θα είναι μικρές στις περισσότερες χώρες. Κι αυτό καθώς οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις στοχεύουν σε επιχειρήσεις με υψηλά επίπεδα κερδοφορίας και χαμηλούς πραγματικούς φορολογικούς συντελεστές. Οι μεταρρυθμίσεις αναμένεται επίσης -σύμφωνα πάντα με τη μελέτη - ότι θα μειώσουν την επιρροή των εταιρικών φόρων στις αποφάσεις για τη θέση των επενδύσεων.

Ο φόρος GAFA
Πρόσφατα, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία, εξέφρασε την ελπίδα ότι μπορεί να υπάρξει προσχέδιο μιας διεθνούς συμφωνίας επί του θέματος έως τον Ιούλιο. Εφόσον αυτή επιτευχθεί, θα συνιστά την πρώτη αναμόρφωση των διεθνών φορολογικών κανόνων από τη δεκαετία του 1920 και μετά.

Η αναμόρφωση των φορολογικών κανόνων, που εισηγείται ο ΟΟΣΑ, αφορά μεγάλες πολυεθνικές με διασυνοριακές δραστηριότητες και έσοδα άνω των €750 εκατ. Σύμφωνα με την εισήγηση του Οργανισμού, για να εμπίπτει μία πολυεθνική στις νέες φορολογικές διατάξεις θα πρέπει να έχει “συστηματική και σημαντική” αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχει φυσική παρουσία εκεί ή όχι.

Το έδαφος για την αίσια κατάληξη των πολυετών προσπαθειών για τον ψηφιακό φόρο - που στη Γαλλία φέρει ήδη το όνομα GAFA από τα αρχικά το Google, Apple, Facebook, Amazon - έχει ομαλοποιηθεί μετά από τη διμερή συμφωνία ΗΠΑ και Γαλλίας. Οι δύο πλευρές, μετά από διαμάχη αρκετών μηνών, αποφάσισαν να αφήσουν τη διαφωνία τους και να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την εύρεση μιας παγκόσμιας λύσης, υπό την “ομπρέλα” του ΟΟΣΑ.

ΗΠΑ και Γαλλία βρίσκονταν σε έναν άτυπο διπλωματικό “πόλεμο” μετά από την απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης να επιβάλλει τον φόρο GAFA στους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Πλέον, οι δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση διεθνών κανόνων, σχετικά με τη διασυνοριακή φορολόγηση των ψηφιακών ομίλων.

Πηγή: sepe.gr