Οι πιστοί Χριστιανοί τον αποκαλούν τον Υιό του Θεού. Οι σκεπτικιστές μιλούν για έναν θρύλο που δεν υπήρξε ποτέ στην πραγματικότητα. Οι ερευνητές αν και έχουν να αναμετρηθούν με μεταβαλλόμενες θεωρίες, αναπάντητα ερωτήματα και αντικρουόμενες αποδείξεις για την ιστορικότητα του προσώπου του Ιησού δεν αμφιβάλλουν. Ο Ιησούς, όπως αποδεικνύουν και ανασκαφές στην Ιερουσαλήμ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έζησε την περίοδο που αναφέρουν τα ευαγγέλια. 

Ωστόσο, υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες ως προς την ζωή του και ποιος ήταν πραγματικά. Οι ερευνητές του Ιησού μοιράζονται σε δύο αντίπαλα στρατόπεδα, σε εκείνους που πιστεύουν στον Χριστό, τον Υιό του Θεού που έκανε θαύματα πριν πεθάνει στον σταυρό και αναστηθεί και σε εκείνους που ασπάζονται την άποψη ότι ένας πραγματικός άνθρωπος ενέπνευσε τον μύθο που διαβάζουμε στα ευαγγέλια και θα πρέπει να αναδειχθεί μέσα από την ιστορική έρευνα.

Πως συνθέτει η αρχαιολογία το παζλ της ζωής του Ιησού

Για την γέννηση του Χριστού στην Βηθλέεμ οι πληροφορίες είναι αρκετές αλλά οι αποδείξεις ελάχιστες. Ο Ναός της Γεννήσεως στην Βηθλέεμ είναι μία από τις αρχαιότερες εκκλησίες στον κόσμο αλλά δεν έχουν πειστεί όλοι οι επιστήμονες ότι σε αυτή την πόλη γεννήθηκε ο Ιησούς ο Ναζωραίος. Μόνο δύο ευαγγέλια αναφέρονται στην γέννηση του στην Βηθλέεμ και οι πληροφορίες είναι αντικρουόμενες. 

Αρκετοί υποψιάζονται ότι τα ευαγγέλια συνδέουν την γέννηση του Ιησού με την Βηθλέεμ, καθώς η Παλαιά Διαθήκη όριζε ότι θα είναι ο τόπος της γέννησης του Μεσσία. Μέχρι στιγμής η αρχαιολογία δεν έχει δώσει κάποιο στοιχείο και όλοι συμφωνούν ότι κάτι τέτοιο θα είναι δύσκολο. Τι στοιχεία άλλωστε μπορούν να υπάρξουν για την γέννηση ενός χωρικού στην Βηθλέεμ πριν 2.000 χρόνια.

Στην Γαλιλαία τα πράγματα αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν. Ο Ιησούς φέρεται να μεγάλωσε στην Ναζαρέτ, ένα μικρό αγροτικό χωριό στα νότια της Γαλιλαίας. Όσοι επιστήμονες θεωρούν τον Χριστό έναν θρησκευτικό μεταρρυθμιστή ή έναν κοινωνικό επαναστάτη και προφήτη βρίσκουν στοιχεία που θα μπορούσαν να οδηγήσουν έναν νέο άνδρα να αναλάβει μία τέτοια αποστολή. 

Οι αρχαιολογικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η Γαλιλαία από μία απομονωμένη εβραϊκή πόλη έγινε ένα μεγαλύτερο αστικό ρωμαϊκό κέντρο με αρκετές επιρροές. Αυτές οι ανακαλύψεις οδήγησαν σε νέες θεωρίες για την ζωή του Ιησού και την πιθανότητα να είχε επηρεαστεί από το πνεύμα της εποχής και να είχε πιο κοσμοπολίτικες αναφορές. 

Ωστόσο στην περιοχή βρέθηκαν τουλάχιστον 30 αρχαία εβραϊκά μπάνια, γεγονός που οδήγησε αρκετούς επιστήμονες, που πιστεύουν την θεϊκή φύση του Ιησού, να θεωρούν αρκετά αξιόπιστη την εκτίμηση ότι ο Χριστός μεγάλωσε σε ένα πιστό εβραϊκό περιβάλλον. 

Οι αποδείξεις της Καπερναούμ

Μετά την βάπτιση του ο Ιησούς φέρεται να επισκέφθηκε το ψαροχώρι της Καπερναούμ, όπου γνώρισε τους Αποστόλους Πέτρο, Ανδρέα, Ιωάννη και Ματθαίο. Σήμερα η περιοχή ανήκει στο Τάγμα των Φραγκισκανών Μοναχών της Καθολικής Εκκλησίας. Κάτω από το μνημείο που είναι αφιερωμένο στον Απόστολο Πέτρο έγινε το 1990 μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα. 

Αρχικά το 1968 οι αρχαιολόγοι των Φραγκισκανών βρήκαν ότι το μνημείο είχε χτιστεί πάνω στα χαλάσματα ενός σπιτιού του 1ου αιώνα μ.Χ. Στη διάρκεια των ετών βρέθηκαν αποδείξεις ότι σε αυτό το σπίτι γίνονταν δημόσιες συγκεντρώσεις για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Το σπίτι μετά την Σταύρωση φαίνεται ότι μετατράπηκε σε χώρο λατρείας του χριστιανισμού. Αν και δεν υπάρχουν άλλες αποδείξεις αρκετοί πιστεύουν ότι πρόκειται για το σπίτι του Αποστόλου Πέτρου. 

Η μεγάλη ανακάλυψη στην Μάγδαλα

Μία ακόμη δραματική ανακάλυψη έκαναν οι αρχαιολόγοι στις αρχές του 2000 στην πόλη Μάγδαλα, τόπο γέννησης της Μαρίας της Μαγδαληνής. Στην δεκαετία του 1970 Φραγκισκανοί αρχαιολόγοι άρχισαν να αναζητούν στοιχεία στην πόλη αλλά άφησαν τα παράλια της λίμνης. Το 2004 εκπρόσωπος του Πάπα αγόρασε την περιοχή προκειμένου να χτίσει ξενώνες για τους προσκυνητές. Οι εργασίες θα ξεκινούσαν το 2009 αλλά η ισραηλινή αρχαιολογία έπρεπε να ερευνήσει πριν δώσει το «πράσινο φως» για τις κατασκευές.
Μετά από μερικές εβδομάδες οι αρχαιολόγοι βρήκαν μία εβραϊκή συναγωγή την περίοδο που έζησε ο Ιησούς, την πρώτη τέτοια ανακάλυψη στην Γαλιλαία. 

Το βασικό επιχείρημα των σκεπτικιστών για την ύπαρξη του Ιησού είναι ότι δεν υπήρχαν συναγωγές στην Γαλιλαία μέχρι πολύ μετά την γέννηση του Ιησού. Επέμεναν ότι η εικόνα που δίνουν τα ευαγγέλια του Ιησού να πηγαίνει στην συναγωγή ήταν κατασκευασμένη. 
Τελικά η αρχαιολογική σκαπάνη ανέδειξε μία ολόκληρη πόλη που είχε θαφτεί και τόσο καλά διατηρημένα ευρήματα, που η Μάγδαλα αποκαλείται η «Ισραηλινή Πομπηία».
 

Πηγή: skai.gr