Αμφίβολο είναι το μέλλον των Χριστιανών της Τουρκίας, λόγω των διώξεων από την κυβέρνηση Ερντογάν, όπως αναφέρει ο καθηγητής συγκριτικής θρησκειολογίας Αλεξάντερ Γκόρλαχ σε άρθρο γνώμης στην Deutsche Welle ο οποίος αναφέρει ότι εδώ και καιρό ο Τούρκος πρόεδρος, προσπαθεί να μετασχηματίσει το κοσμικό κράτος σε ένα μείγμα Οθωμανισμού και Ισλαμισμού.

Περιγράφει πως αφαιρούνται περιουσίες από Χριστανούς που ζουν στα νοτιοανατολικά της χώρας, πώς αρκετοί αναγκάστηκαν να φύγουν από τα σπίτια τους μετά την τουρκική επιδρομή στη βόρεια Συρία αλλά και πως καταστράφηκαν εκκλησίες κατά τη διάρκεια των ένοπλων συγκρούσεων με τους Κούρδους. Εξηγεί επίσης, πως όσο οι Χριστιανοί προσεγγίζουν Κούρδους μαχητές, τόσο θα περιθωριοποιούνται και στα μάτια των υποστηρικτών του Τούρκου προέδρου.

Σύμφωνα με τον καθηγητή, οι Χριστιανοί αποτελούν έναν ιδανικό αποδιοπομπαίο τράγο για τον Ερντογάν, προκειμένου να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από άστοχες επιλογές του στα μέτωπα της Συρίας και της Λιβύης.

Αναλυτικά το άρθρο: 

«Οι διώξεις Χριστιανών στην Τουρκία συνεχίζονται. Ενώ ο κόσμος έχει επικεντρωθεί στην καταπολέμηση της πανδημίας του κορωνοϊού, στην αντιμετώπιση της μαζικής ανεργίας και της παγκόσμιας ύφεσης, η τουρκική κυβέρνηση εκμεταλλεύεται την κατάσταση για να ασκήσει πιέσεις σε μειονότητες. Η περιθωριοποίηση των Χριστιανών της Τουρκίας δεν είναι κάτι καινούριο για τον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ασχολείται εδώ και κάποιο καιρό με τον μετασχηματισμό της κοσμικής δημοκρατίας σε ένα μείγμα Οθωμανισμού και Ισλαμισμού.

Πρόσφατα, οι Συρο – αραμαίοι Χριστιανοί στα νοτιοανατολικά της χώρας συγκεκριμένα, είχαν να φοβούνται για τα δικαιώματά τους και την περιουσία τους. Αυτή η θρησκευτική κοινότητα αποτελεί μια από τις παλαιότερες εκκλησίες. Τα αραμαϊκά, η γλώσσα που χρησιμοποιεί η συγκεκριμένη κοινότητα στις λειτουργίες της, πιστεύεται ότι ήταν εκείνη που μιλούσε ο ίδιος ο Ιησούς Χρηστός.

Συστηματικές διακρίσεις

Οι τουρκικές αρχές έχουν ξεκινήσει απλώς να αποδίδουν γη που ανήκει στην κοινότητα ή σε μεμονωμένα άτομα σε άλλους ιδιοκτήτες, απαλλοτριώνοντάς τη στην ουσία από τους Χριστιανούς. Κατά τη διάρκεια των ένοπλων συγκρούσεων με τους Κούρδους, σε αυτή την περιοχή της χώρας καταστράφηκαν και εκκλησίες.

Μετά την πρόσφατη ένοπλη επίθεση της Τουρκίας στη βόρεια Συρία, περίπου 200.000 άνθρωποι αρκετοί από αυτούς Χριστιανοί, αναγκάστηκαν να φύγουν από τα σπίτια τους. Δεν μπορούν ακόμη να επιστρέψουν λόγω των συγκρούσεων.

Ο Ερντογάν έχει υποσχεθεί ότι θα επιτρέψει να χτιστούν ξανά οι εκκλησίες. Αλλά η μακρόχρονη και συστηματική διάκριση σε βάρος των μειονοτήτων των Τούρκων Χριστιανών υποδηλώνει ότι δεν το εννοεί στα σοβαρά ότι θα αναβιώσει η χριστιανική θρησκευτική ζωή.

Σε δίκη λόγω πίστης

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Σέφερ Μπιλεσέν. Τον Ιανουάριο, ο Ορθόδοξος Συρος ιερέας από την Μαρντίν της νοτιοανατολικής Τουρκίας κατηγορήθηκε πως είναι μέλος τρομοκρατικής οργάνωσης. Ακούγεται πως έδωσε νερό και ψωμί σε Κούρδους μαχητές που χτύπησαν την πόρτα του μοναστηρίου.

Υπερασπιζόμενος τον εαυτό του, επιχειρηματολόγησε ότι θα παρείχε βοήθεια σε όποιον και αν του τη ζητούσε, καθώς είναι το χριστιανικό του καθήκον. Απελευθερώθηκε τελικά από τη φυλακή μετά από παρέμβαση αρκετών οργανώσεων, αλλά εκκρεμεί η δίκη του.

Εάν οι Χριστιανοί συνεχίζουν να προσεγγίζουν τους Κούρδους μαχητές που μάχονται το τουρκικό κράτος, είναι πιθανό ότι θα περιθωριοποιηθούν ακόμη περισσότερο στα μάτια των υποστηρικτών του Ερντογάν, δηλαδή περίπου για έναν στους δύο Τούρκους.

Αποδιοπομπαίος τράγος του Ερντογάν

Βήμα - βήμα, χρησιμοποιώντας εθνικιστική και ισλαμιστική ρητορική, οι Χριστιανοί της Τουρκίας μετατρέπονται σε καλοδεχούμενο αποδιοπομπαίο τράγο για την Άγκυρα. Ο Ερντογάν έπεσε έξω σε διάφορους υπολογισμούς του στα μέτωπα της Συρίας και της Λιβύης και τώρα ψάχνει για κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντιπερισπασμός. Το μέλλον του Σεφέρν Μπιλεσέν που περιμένει την δικαστική ετυμηγορία του, αντικατοπτρίζει εκείνο μιας μειονότητας της οποίας το μέλλον στην ίδια της την πατρίδα, είναι κάθε άλλο παρά βέβαιο».

*Ο Αλεξάντερ Γκόρλαχ  είναι ανώτερος συνεργάτης του Συμβουλίου Ηθικής και Εξωτερικών Υποθέσεων Carnegie και ανώτερος συνεργάτης ερευνητής Θρησκευτικών και Διεθνών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κέμπριτζ. Επίσης συνεργάζεται με τα Πανεπιστήμια του Χάρβαρντ το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ταιβάν και το Πανεπιστήμιο Σιτι του Χονγκ Κονγκ. Είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου στη συγκριτική θρησκειολογία και την γλωσσολογία.
 

Πηγή: skai.gr