Κλείσιμο

Συρίγος για καλλιτέχνες: Εντός διμήνου οι προτάσεις των τριών ειδικών επιτροπών

 «Υπάρχουν πολλές δυνατότητες αναβάθμισης και διαβάθμισης των πτυχίων παραστατικών σχολών» δήλωσε ο υφυπουργός Παιδείας

Λύση στο ζήτημα της διαβάθμισης και αναβάθμισης των πτυχίων αποφοίτων παραστατικών σχολών αναζητεί η κυβέρνηση, με τον υφυπουργός Παιδείας, Άγγελο Συρίγο να δηλώνει ότι «οι δυνατότητες που υπάρχουν είναι πολλές» και να διαβεβαιώνει πως «μέσα στο επόμενο δίμηνο οι τρεις επιτροπές που έχουν ήδη συγκροτηθεί θα έχουν ολοκληρώσει το έργο τους και θα καταθέσουν τις προτάσεις τους».

Απαντώντας στη Βουλή, σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Δημήτρη Κωνσταντόπουλου που κάλεσε την κυβέρνηση «να δώσει άμεση λύση στο πρόβλημα των πτυχιούχων παραστατικών τεχνών, ο κ. Συρίγος παραδέχτηκε ότι «πράγματι αυτοί οι άνθρωποι βρίσκονται σε ομηρία και είναι υπεύθυνο όλο το πολιτικό σύστημα και όλες οι κυβερνήσεις που έχουν προηγηθεί γιατί καμία δεν άγγιζε αυτό το τραγικό θέμα».

«Εκείνο που τονίζω, είναι ότι για πρώτη φορά ασχοληθήκαμε σοβαρά με αυτό το θέμα. Αυτό θέλω να το λάβουν υπόψη τους όλοι οι άνθρωποι που βρίσκονται τον τελευταίο καιρό στους δρόμους. Σέβομαι απολύτως το έργο τους αλλά πρέπει να καταλάβουν ότι είναι μια κατάσταση χρόνια για την οποία τώρα καθήσαμε να την αντιμετωπίσουμε σοβαρά, για πρώτη φορά, ύστερα από 40 χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Συρίγος και συμπλήρωσε:

«Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε σοβαρά με το θέμα. Δεν υπάρχει το αντίστοιχο σε πανεπιστημιακό επίπεδο για να γίνει η διαβάθμιση. Κοιτάζουμε να δούμε πώς θα μπορέσουμε να κάνουμε τη διαβάθμιση και αναβάθμιση των υφισταμένων σπουδών στις παραστατικές τέχνες. Φτιάχτηκαν ήδη τρεις επιτροπές οι οποίες πρέπει να ολοκληρώσουν μέσα στο επόμενο δίμηνο το έργο τους. Θα πρέπει να δουν και να επεξεργαστούν όλο αυτό το σύνολο των διατάξεων που υπάρχουν και να καταλήξουν σε προτάσεις για το τι γίνεται».

Όπως ανέφερε ο κ. Συρίγος, «οι δυνατότητες που υπάρχουν είναι πολλές».

«Υπάρχουν ήδη κρατικές σχολές οι οποίες ασχολούνται με αυτά τα θέματα. Έχουμε το παράδειγμα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, η οποία δεν παίρνει φοιτητές μέσω του συστήματος των πανελλήνιων εξετάσεων αλλά βάσει του ταλέντου τους, γιατί αυτό είναι το κρίσιμο σημείο στις παραστατικές τέχνες, οπότε θα δούμε αυτό το σύνολο και θα έχουμε προτάσεις ούτως ώστε μέχρι το 2025 να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα που θα είναι η δημιουργία τριτοβάθμιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στις παραστατικές τέχνες. Με ποιο τρόπο και τι θα προτείνουν δεν μπορώ να το ξέρω διότι πραγματικά είναι διαφορετικά τα δεδομένα μεταξύ των ηθοποιών, των χορευτών, των ωδείων. Έχουμε και πανεπιστημιακές σχολές, όπως για παράδειγμα μουσικά τμήματα, οι οποίες καλύπτουν τμήμα αυτών των θεμάτων των παραστατικών τεχνών.

Πρέπει λοιπόν να δούμε το σύνολο των πραγμάτων και να δούμε πως θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε», εξήγησε ο υφυπουργός Παιδείας.

Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντόπουλος υπογράμμισε ότι «πρέπει να σταματήσει η ομηρία των καλλιτεχνών και να δοθεί άμεση λύση στο δίκαιο αίτημα τους να αναγνωριστούν τα πτυχία τους ως ανώτερη εκπαίδευση την οποία έχουν λάβει» ενώ κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι «δεν προσπάθησε να δώσει μία δίκαιη, ορθολογική λύση στο πρόβλημα».

«Το ΠΔ του 2022 έρχεται και διαιωνίζει το πρόβλημα αντί να το λύσει. Ήδη οι δραματικές σχολές έχουν καταθέσει αίτηση ακύρωσης του ΠΔ στο ΣτΕ και επικαλούνται τη διάκριση των μορφών εκπαίδευσης βάσει του άρθρου 16 του Συντάγματος. Μετά την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ σε ΑΤΕΙ φαίνεται ότι αποκλείστηκε η κατηγορία τεχνολογικής εκπαίδευσης και το κράτος σταμάτησε την αντιστοίχιση μεταξύ των αποφοίτων των σχολών της ανώτερης εκπαίδευσης και την κατηγορία ΤΕ. Μια κατηγορία δηλαδή που βρίσκεται μεταξύ ΔΕ και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Μετά το 2003 οι απόφοιτοι των ανωτέρων σχολών τριετούς φοίτησης όπως του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και των σχολών παραστατικών τεχνών έμειναν μετέωροι», ανέφερε ο κ. Κωνσταντόπουλος.

«Το κράτος πρέπει να φροντίσει για την αντιστοίχιση των πτυχίων και των προσόντων τους με βάση την ανώτερη εκπαίδευση τους και όχι να τους αντιμετωπίζει ως ΔΕ, ώστε να διορθωθεί αυτή η αδικία. Υπάρχει κενό νόμου και δεν μπορεί την ανεπάρκεια του κράτους να την πληρώνουν οι πολίτες. Πρέπει να λυθεί το δίκαιο αίτημα των καλλιτεχνών και να διορθωθεί αυτή η αδικία με τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας και του υπουργείου Εσωτερικών ώστε οι απόφοιτοι σχολών ανώτερης εκπαίδευσης να λάβουν την αντιστοίχιση που δικαιούνται. Να ενταχθούν στην ενδιάμεση κατηγορία ΤΕ που ουσιαστικά σήμερα δεν υπάρχει. Να έχουν δηλαδή την αναγνώριση των τριετών σπουδών τους ως ανώτερη εκπαίδευση η οποία δεν ταυτίζεται με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ούτε και με την ανώτατη εκπαίδευση.

Αυτό που βλέπουμε όμως στο Προεδρικό Διάταγμα είναι ότι απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε κατηγορία που να αντιστοιχίζεται με τις σπουδές τους. Πρέπει να διορθωθεί με τη συμπερίληψη της κατηγορίας ΤΕ αλλά και να αναθεωρήσετε το εθνικό πλαίσιο προσόντων κατά τρόπο ώστε να υπάρχει ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση. Οι πτυχιούχοι αυτοί των ανωτέρων σχολών μπορούν και πρέπει να έχουν το δικαίωμα εξομοίωσης των τριετών σπουδών τους μέσω του προγράμματος και των κύκλων σπουδών τους που θα παρακολουθήσουν, με τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα», κατέληξε ο κ. Κωνσταντόπουλος.

«Όταν διαπιστώσαμε ότι "ο βασιλιάς είναι γυμνός", δηλαδή ότι αυτές οι σχολές είναι αδιαβάθμητες, έγιναν σειρά κινήσεων από πλευράς κυβέρνησης», αντέτεινε ο υφυπουργός Παιδείας και προσέθεσε:

«Είπατε να κάνουμε αυτούς τους αποφοίτους ισότιμους με το επίπεδο 6 που είναι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Πώς θα το κάνουμε; Με ιδιωτικές σχολές; Αν θέλετε να κάνουμε κάτι τέτοιο, τότε να αλλάξουμε το Σύνταγμα και να θέσουμε εξαιρετικά αυστηρούς όρους στο τρόπο που θα λειτουργήσουν οι ιδιώτες να παράσχουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή όμως, όπως είναι το Σύνταγμα, πανεπιστημιακή εκπαίδευση επιπέδου 6 είναι αδύνατον να προστεθεί από ιδιωτικές σχολές. Τελεία. Δεν μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό».

Ο κ. Συρίγος και υπεραμύνθηκε του ΠΔ85 2022, τονίζοντας ότι «εξαιρούνται ρητά από το πεδίο εφαρμογής του ΠΔ85 η απασχόληση καλλιτεχνών για την παροχή αμιγώς καλλιτεχνικού έργου σε φορείς του δημοσίου τομέα».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ