Του Βασίλη Κωστόπουλου*

Κάθε 100 περίπου χρόνια η Ανθρωπότητα βρίσκεται μπροστά σε μια βιομηχανική επανάσταση η οποία εκτοξεύει προς τα πάνω τα ΑΕΠ των χωρών που την βιώνουν.

Η 3η  βιομηχανική επανάσταση (Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές ,Internet ) ξεκίνησε το 1970 αλλά η τέταρτη δεν περίμενε 100 χρόνια να έρθει.

Την βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.

Αδιαμφισβήτητα λοιπόν ο λεγόμενος Ψηφιακός Μετασχηματισμός που ακούγεται μεν αλλά λίγα είχαν γίνει στην πράξη είναι η 4η Βιομηχανική επανάσταση και είναι η φυσική πορεία της προηγούμενης. Με την εξάπλωση των έξυπνων Κινητών, την ψηφιοποίηση όλων των συστημάτων αλλά και των υπηρεσιών ,την τεχνίτη νοημοσύνη αρχίζουν να μπαίνουν σε μία σειρά δομικά προβλήματα επιχειρήσεων αλλά και του κράτους (τρανταχτό παράδειγμα η γραφειοκρατία ).

Είναι γεγονός πως πολλές βιομηχανίες και ειδικά ο τουρισμός είχε μπει στα νέα δεδομένα καιρό πριν .

Ποιος δεν έχει κλείσει ξενοδοχείο μέσω ηλεκτρονικούς πλατφόρμας ή ένα εισιτήριο για να ταξιδέψει χωρίς να πάει σε πράκτορα ή να περιμένει στην ουρά του γκισέ.

Και ερχόμαστε στο εμπόριο όπου δούλευε τα τελευταία χρόνια με 2 ταχύτητες.

Από την μία κάποιες μεγάλες αλυσίδες όπου ακολουθήσανε άμεσα την τάση του Omni channel retail Strategy  (Πολυκαναλική προώθηση Προϊόντος) αλλά και κάποιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις όπου ελέω των ιδιοκτητών τους που βλέπανε μπροστά, άνοιξαν αρκετά νωρίς ηλεκτρονικά καταστήματα με την αντίστοιχη προώθηση.

Ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το πρώτο σχεδόν ηλεκτρονικό φαρμακείο στην Ελλάδα άνοιξε στην περιοχή της Δράμας πριν περίπου 10 χρόνια όπου μέσω του ηλεκτρονικού του καταστήματος έκανε εξαγωγές κυρίως προϊόντων ομορφιάς στην Ρωσία.

Η δεύτερη ταχύτητα ήταν επιχειρήσεις προσκολλημένες στο εμπόριο παλιάς κοπής  με την δια ζώσης πώληση χωρίς κατ ανάγκη να είναι μόνο μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Αυτή η μερίδα επιχειρήσεων σε ένα τόσο γρήγορα μεταλλασσόμενο τοπίο χτυπημένο βιαία απ την πανδημία έχασε ένα μεγάλο μερίδιο απ την αγορά που μετακύλησε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Η εποχή CLICK Away δεν είναι τίποτε άλλο από άλλη μια ενότητα της 4ης βιομηχανικής επανάστασης όπου όλοι οφείλουν να ακολουθήσουν.

Η εποχή όπου η Omni channel στρατηγική βάζει στο επίκεντρο τον καταναλωτή και του δίνει την δυνατότητα να αγοράσει οτιδήποτε χρειάζεται μέσα από οποιαδήποτε πλατφόρμα τον εξυπηρετεί.

Έτσι τα προϊόντα πλέον πωλούνταν μέσω social media , τηλεφωνικά , μέσω e shop αλλά και απ τα φυσικά καταστήματα δίνοντας στον πελάτη την δυνατότητα να κάνει αγορά Online και παραλαβή στο κατάστημα ή αγορά στο κατάστημα και παραλαβή στο σπίτι του.

Το ποσοστό δε, προ πανδημίας όσων αγοράζανε απ το ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά παραλάμβαναν το προϊόν απ το φυσικό ήταν στο 45% (shop online ,pick offline) κάτι που δείχνει ότι το online δεν αντικαθιστά το φυσικό κατάστημα αλλά λειτουργεί επικουρικά.

Το click away δυστυχώς κάποιοι δεν ήταν έτοιμοι να το ακολουθήσουν.

Οι μεγάλοι λόγω του εξαιρετικά τεράστιου όγκου παραγγελιών και οι πιο μικροί διότι δεν είχαν τα δέοντα ,ήτοι: Ηλεκτρονικό κατάστημα , πλατφόρμα καταγραφής παραγγελιών αλλά και αυτοματοποιημένο σύστημα των ραντεβού προς αποφυγή συνωστισμού.

Το click away (click online pick offline) έδωσε σίγουρα την λύση σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσανε όλα e shop στην Ελλάδα – αυτό της παράδοσης απ τις εταιρείες courier αλλά παράλληλα ήταν ένα βήμα ώστε να αντιληφτούν άπαντες που ασχολούνται με το εμπόριο ότι ήρθε για να μείνει. Όχι ελέω πανδημίας αλλά ελέω Ψηφιακού μετασχηματισμού και επιλογής πελατών.

Επίσης είναι ένα βήμα ώστε ο μικρομεσαίος έμπορος να αναπτύξει την επιχείρηση του πέρα από το οικοδομικό τετράγωνο που στεγάζεται μέσω ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. 

Επουδενί δεν είναι ο θάνατος του εμποράκου που πολλοί αναφέρουν και αυτό γιατί δεν υπάρχει εμποράκος .

Αυτός ο υποτιμητικός όρος δεν αρμόζει σε κανένα που ασχολείται με το επιχειρείν ακόμα κι αν διευθύνει μια μικρή εμπορική επιχείρηση.

Είναι ένα πυλώνας ανάπτυξης , ένα επόμενο βήμα αν θέλετε όπου πρέπει να κάνουν άπαντες μικροί μεγάλοι ώστε να ακολουθήσουν τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους, γιατί είτε είναι μικρός κάποιος είτε μεγάλος αν δεν ακολουθήσει τον Ψηφιακό μετασχηματισμό μοιραία θα έρθει το τέλος.

Πριν 3 χρόνια βρέθηκα στο Retail Leaders Circle . Ένα κλειστό συνέδριο στην Νέα Υόρκη με τους μεγαλύτερους retailers. 

Στο Βήμα του συνεδρίου ο Tommy Hilfiger είπε : Either we follow the digital era ,or we die( μτφ: είτε ακλουθούμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό η τελειώσαμε). Αυτό στην κυριολεξία έδειξε ωμά ότι όσο μεγάλο brand κι αν είσαι αν δεν ακολουθήσεις τον ψηφιακό μετασχηματισμό ήτοι 4η Βιομηχανική επανάσταση δεν θα είσαι μέρος των επιλογών των καταναλωτών .

(Στην Φώτο απ το συνέδριο ο Tommy Hilfiger με την πρώην CEO του SAKS fifth Avenue Marigay McKee )

Βρισκόμαστε στο μεταίχμιο λοιπόν όπου άπαντες έχουν αυτή την ευκαιρία. Τα μέσα θα τους δοθούν απλόχερα το επόμενο διάστημα.

Ώστε να μπουν στο τρένο του ψηφιακού μετασχηματισμού και όσοι ασχολούνται με το επιχειρείν είναι αρκετά έξυπνοι να αντιληφθούν πως είναι προς όφελός τους.

O Βασίλης Κωστόπουλος είναι Marketing Director / Entrepreneur