Δυσλειτουργούν υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία: Μεγάλες καθυστερήσεις - Προσλήψεις ζητούν δικηγόροι και συμβολαιογράφοι

Σε... κόλα χαρτί και από τις 2 το πρωί οι λίστες αναμονής στην Αττική - Δικηγορικός σύλλογος και συμβολαιογράφοι ζητούν άμεσα λύσεις

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Δημήτρης Βερβεσός, ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος Γιώργος Ρούσκας και η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας Μαρία Μπρουζούκη, παραχώρησαν σήμερα συνέντευξη Τύπου για τη συνεχιζόμενη δυσλειτουργία των υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων στην Αττική.

   Και οι τρεις έκαναν εκτενείς αναφορές στις επιπτώσεις που επέρχονται στην οικονομία, στις αγοροπωλησίες και μεταβιβάσεις ακινήτων, όπως και στο τραπεζικό σύστημα (πλέον της ταλαιπωρίας των πολιτών), από την ανυπαρξία έμψυχου δυναμικού στα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία, τα προβλήματα που υπάρχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, αλλά και τα υφιστάμενα νομοθετικά κενά.

   Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν, δυο ώρες μετά τα μεσάνυκτα ξεκινούν οι ουρές και εγγραφές προτεραιότητας σε μια κόλα χαρτί έξω από τα υποθηκοφυλακεία, για όσους πρέπει να εισέλθουν σε αυτά, ενώ δεν είναι λίγοι οι διαπληκτισμοί και οι εντάσεις που δημιουργούνται.

   Το βασικότερο πρόβλημα, σημείωσαν, είναι η ανυπαρξία προσωπικού, κάτι που επιβαρύνει τραγικά το χρόνο λήψης των αναγκαίων εγγράφων. Για το λόγο αυτό ζητήθηκε από τους τρεις εκπροσώπους των φορέων η άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη προσωπικού.

    Παράλληλα, αναφέρθηκε η καλή λειτουργία των υποθηκοφυλακείων Περιστερίου, Χαλανδρίου και Ηλιούπολης.

   Αναλυτικότερα, ο κ. Βερβεσός, επεσήμανε τα προβλήματα και το ποιες πρέπει να είναι οι άμεσες και οι μακροπρόθεσμες λύσεις τους. Ειδικότερα, ανέφερε:

   * Υποστελέχωση, μικρός αριθμός στην εξυπηρέτηση ταμείων,

   * Άμεση εξόφληση των αμοιβών των δικηγόρων μελών του Μητρώου Νομικών Εισηγητών,

   * Άμεση ολοκλήρωση των διαδικασιών έναρξης συνεργασίας με τους αναπληρωτές- μέλη του Μητρώου Νομικών Εισηγητών,

   * Άμεσα δημιουργία ομάδας νομικών για την άμεση πρόσληψη δικηγόρων και ομάδας διεκπεραίωσης πράξεων σε κτηματολογικά γραφεία που υπάρχουν καθυστερήσεις στην έκδοση πιστοποιητικών,

   * Επέκταση ψηφιακών υπηρεσιών έκδοσης ΚΦ και πιστοποιητικών και στα μεταβατικά κτηματολογικά γραφεία,

   * Άμεση λειτουργία συστήματος ηλεκτρονικών ραντεβού για αποφυγή αναμονής, ξεκινώντας από το υποθηκοφυλακείο Αθηνών,

   * Επέκταση σε όλη την Αττική,

   * Απλοποίηση ηλεκτρονικής υποβολής πράξεων προς καταχώριση (π.χ. ανάρτηση του συνόλου των εγγράφων σε ένα pdf) και ολοκλήρωση διαδικασίας καταχώρισης από υπαλλήλους των κτηματολογικών γραφείων,

   * Ενιαίος τρόπος αντιμετώπισης προβλημάτων κατόπιν διαμόρφωσης κανόνων σε συνεργασία των επιστημονικών φορέων (δικηγόρων - συμβολαιογράφων - δικαστικών επιμελητών και Φορέα), και

   * Ενιαία διαδικασία εξυπηρέτησης/πληρωμής (π.χ. με κάρτα και χρήση POS).

   Ο κ. Ρούσκας ανέφερε ως βασικά προβλήματα:

   1. Καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των καταχωρήσεων εγγραπτέων πράξεων,

   2. Διόγκωση προδήλων σφαλμάτων που καθυστερούν τις συναλλαγές, και

   3. Αδικαιολόγητες απορρίψεις εγγραπτέων πράξεων.

   Και για την λύση τους πρότεινε:

   1. Απλοποιημένη διαδικασία προαιρετικής ηλεκτρονικής καταχώρισης με απλή αποστολή σαρωμένων εγγράφων,

   2. Θέσπιση απλοποιημένης διαδικασίας, ώστε συγκεκριμένα πρόδηλα σφάλματα να επιλύονται οίκοθεν,

   3. Θέσπιση ενιαίων κανόνων νομικού ελέγχου και ο νομικός έλεγχος να περιορίζεται μόνο στα επί ποινή απολύτου ακυρότητας στοιχεία της πράξης καθώς και σε αυτά που από το νόμο απαγορεύεται η καταχώρηση και

   4. Απαιτείται η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού για τη στελέχωση των κτηματολογικών γραφείων.

   Η κυρία Μπρουζούκη ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξει:

   1. Κοινή αντιμετώπιση των προδήλων σφαλμάτων με οίκοθεν επίλυση των:

   α) αναγραφή διαφορετική του ονόματος,

   β) αναγραφή μεταγραφής τόμου, αριθμού και υποθηκοφυλακείου του τίτλου κτήσης,

   2. Τήρηση των προθεσμιών της χορήγησης του πιστοποιητικού βαρών προκειμένου να συντάξουμε το «αποσπάσματα» της κατασχετήριας έκθεσης και

   3. Ηλεκτρονικά ραντεβού και άλλα μέτρα, προκειμένου να αποφευχθούν οι ώρες αναμονής και ταλαιπωρίας για εγγραφή πράξεων.

   Τέλος, την ερχόμενη Παρασκευή, 31-3-2023, μετά από αίτημα των τριών φορέων έχει προγραμματιστεί συνάντησή τους με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Θεόδωρο Λιβάνιο, για να τεθούν τα προβλήματα των υποθηκοφυλακείων και των κτηματολογικών γραφείων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ