ΚΑΙΡΟΣ

Η αλήθεια για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη σκιά των Τεμπών: Λειτουργούσε έως το 2010

Η σχεδόν δεκαετής καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης συντήρησης του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης άφησε το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δίχως δικλίδες ασφαλείας. Το αποτέλεσμα τραγικό

Εξοργιστικά είναι τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την ολιγωρία γύρω από την λειτουργία συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, γεγονός το οποίο άφησε το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας χωρίς εναλλακτικές ασφαλείας. Πρόκειται για μια αμαρτωλή ιστορία, που όπως φαίνεται θα απασχολήσει πλέον και τη Δικαιοσύνη στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της τηλεόρασης του ΣΚΑΪ η σχεδόν δεκαετής καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης συντήρησης του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης άφησε το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δίχως δικλίδες ασφαλείας. Το αποτέλεσμα τραγικό…

«Δεν υπήρχε κανένας μηχανισμός αποτροπής του ανθρώπινου λάθους» τόνισε στον ΣΚΑΪ ο πραγματογνώμονας Γιώργος Περιβολιώτης. 

Πότε προμηθεύθηκε η Ελλάδα το σύστημα; 

Το ηλεκτρονικό σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης αγοράστηκε τη δεκαετία του 2000 και όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ παρέμεινε λειτουργικό μέχρι το 2010. Ωστόσο, λόγω βλαβών και αλλεπάλληλων περιστατικών δολιοφθοράς, το ηλεκτρονικό σύστημα απαξιώθηκε και εν τέλει τέθηκε σε αχρηστία.  

«Μέχρι το 2010-2011-2012 υπήρχε τηλεδιοίκηση στο τεχνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από το Κιάτο μέχρι το αεροδρόμιο και από την Αθήνα , την έξοδο της Αθήνας στο ΣΚΑ μέχρι Θεσσαλονίκη, Ειδομένη και Στρυμόνα, Προμαχώνας…. Το ερώτημα γιατί δεν το έχουμε σήμερα είναι γιατί το 2010-2011 για διάφορους λόγους η τηλεδιοίκηση έπεσε . Η σηματοδότηση άρχισε να υπολειτουργεί για διάφορους λόγους» σημείωσε ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης.

Προκειμένου το σύστημα να καταστεί εκ νέου λειτουργικό υπεγράφη το 2014 σύμβαση ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και τις εταιρείες ΤΟΜΗ και Alstom. Προϋπολογισμός του έργου ήταν 41 εκατομμύρια ευρώ, και ο χρόνος υλοποίησης το 2016.

Λόγω αλλεπάλληλων παρατάσεων ωστόσο, συνολικά επτά τον αριθμό, με τελευταία το Δεκέμβριο του 2022, η υλοποίηση του έργου παραμένει μέχρι σήμερα σε εκκρεμότητα.

«Αν δούλευε έστω η απλή σηματοδότηση και έφευγε το τρένο έξω από τη Λάρισα έξω από το σταθμό κατευθείαν θα συναντούσε φανάρι κόκκινο το οποίο δεν θα το έβλεπε ο ένας ο μηχανοδηγός, θα σταματούσε αργότερα γιατί θα υπήρχε το emergency break  γιατί θα ήταν αυτοματοποιημένο» σχολίασε ο πραγματογνώμονας Αναστάδιος Δέδες. 

«Το μόνο τμήμα που δουλεύει»

Στο διάστημα 2021 – 2022 η ανάδοχος εταιρεία παρέδωσε τα τμήματα του έργου ανάμεσα σε Δομοκό – Τιθορέα και Προμαχώνα - Θεσσαλονίκη.

Όπως τόνισε ο Γιάννης Ντίτσας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, «το μόνο κομμάτι που δουλεύει η τηλεδιοίκηση  και φαίνεται το τρένο που πηγαίνει, οι κουκίδες που λέμε, είναι Τιθορέα – Δομοκός».

Αν και η Ρυθμιστική Αρχή των Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) είχε επιβάλλει πρόστιμα σε ΟΣΕ και Hellenic Train για ελλιπή συντήρηση και ελλείψεις σε προσωπικό η τραγωδία δεν απεφεύχθη.

«Η ΡΑΣ έκανε ελέγχους αν υπάρχει δευτεροβάθμιος έλεγχος κυκλοφορίας ΟΣΕ ΤΡΑΙΝΟΣΕ;» δήλωσε ο πρώην δ/ντης ασφαλείας ΟΣΕ Χρήστος Ρετσινάς. 

Μόλις πριν από ένα μήνα, η Βουλή ψήφισε νόμο για την συγκρότηση επιτροπής διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Η συγκεκριμένη επιτροπή αναμένεται να ενεργοποιηθεί για πρώτη φορά για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Πηγή: skai.gr