Προτάσεις - κλειδιά για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ Λυκείου για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία

Το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών προτείνει στους μαθητές να αξιοποιούν όλες τις ευκαιρίες μάθησης και δίνουν συμβουλές για την αποτελεσματική μελέτη

Έντυπο με 22 προτάσεις-κλειδιά για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ' Λυκείου για τον σχεδιασμό της σταδιοδρομίας τους, από το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, στοχεύει στην ενίσχυση της προσωπικής και επαγγελματικής ενδυνάμωσης των τελειοφοίτων μαθητών και μαθητριών με τη λήξη του σχολικού έτους και την αφετηρία των Πανελλαδικών.

Σε αυτό το σταυροδρόμι της ζωής των νέων, οι συντάκτες του νέου εντύπου τους προτείνουν να δουν τη διερεύνηση της σταδιοδρομίας τους ως μία πρόκληση την οποία καλούνται να διαχειριστούν. «Μία πρόκληση από τις πολλές που θα συναντήσεις στα μελλοντικά μονοπάτια της προσωπικής, εκπαιδευτικής και επαγγελματικής σου πορείας. Συνέχισε να ονειρεύεσαι και να διατηρείς το ενδιαφέρον σου στον επαγγελματικό σου στόχο, αξιοποιώντας τα προσωπικά σου χαρακτηριστικά, στις περιπλανήσεις και τις προσπάθειές σου. Διερεύνησε τις αξίες, τα ενδιαφέροντα και τα στοιχεία της προσωπικότητάς σου διαδικτυακά από τη σελίδα του ΕΟΠΠΕΠ. Είναι μια καλή ευκαιρία για ενδοσκόπηση, ώστε να ανακαλύψεις τι είναι αυτό που σε κινητοποιεί.

Αφού αντιληφθείς τη σημασία των επαγγελματικών σου επιλογών (στόχων), δεσμεύσου σε αυτές από νωρίς! Η υλοποίηση τους θα προκύψει μέσα από την επιμονή, τη θετική σκέψη, τον αυτοέλεγχο, την αποφασιστικότητα και τη συνέπεια στα σχολικά καθήκοντα, αρετές που θα αποτελούν συνειδητή επιλογή», αναφέρει χαρακτηριστικά ο οδηγός.

Παράλληλα, οι συντάκτες τονίζουν ότι η μάθηση δεν τελειώνει με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και προτείνουν στους μαθητές να αξιοποιούν όλες τις ευκαιρίες μάθησης που τους δίνονται και δίνουν μάλιστα συγκεκριμένες συμβουλές σχετικά με αποτελεσματική μελέτη: «Εκμεταλλεύσου τις ευκαιρίες μάθησης όχι μόνο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά ως συνεχή εκπαίδευση σε νέα μοντέλα και περιεχόμενα παροχής της γνώσης. Σκέψου τις δεξιότητες που μπορείς να χρησιμοποιήσεις, όπως οι επικοινωνιακές, αυτομάθησης, δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης. Η γνώση αυτή θα σε βοηθήσει να διαχειριστείς τις αποφάσεις για τη σταδιοδρομία σου. Διαχειρίσου τον χρόνο σου με προσοχή. Η διαχείριση χρόνου απαιτεί οργάνωση και απουσία περισπασμών. Βρες τον σωστό χώρο και εξοπλίσου κατάλληλα για να μένεις συγκεντρωμένος/η. Αξιοποίησε το χρόνο σου προς όφελός σου για να ασχοληθείς περισσότερο με το κεφάλαιο που σε δυσκόλευε, το πρόβλημα που δεν καταλάβαινες τη λύση του, με το ανώμαλο ρήμα και τους χημικούς τύπους που σε ταλαιπωρούσαν». Ο Οδηγός επιμένει ως εξής στο κομμάτι της διαχείρισης του χρόνου: «Διατήρησε μια ισορροπία στον χρόνο που αφιερώνεις στο διάβασμά σου. Φρόντισε τη σωματική και την ψυχική σου υγεία με καλή διατροφή και συχνά διαλείμματα. Η προετοιμασία για τις Πανελλαδικές είναι ένας μαραθώνιος και όχι σπριντ. Αφιέρωσε χρόνο στα μαθήματά σου, αλλά αν θα ήθελες να κάνεις και κάτι διαφορετικό, αξιοποίησε/άδραξε την ευκαιρία να ενημερωθείς για τα Τμήματα του επιστημονικού σου πεδίου μέσω των ιστοσελίδων των Τμημάτων ΑΕΙ. Μάθε για νέα επαγγέλματα. Λόγω της πανδημίας πολλοί επιστήμονες Έλληνες και ξένοι, ποικίλων αντικειμένων, δίνουν συμβουλές βάσει της επαγγελματικής τους ιδιότητας. Μπορείς να αναζητήσεις πληροφορίες για αυτά τα επαγγέλματα στο διαδίκτυο. Κάνε ένα πλάνο ζωής και σταδιοδρομίας με τη βοήθεια του mind mapping. Σχεδίασε τα βήματά σου προσεκτικά και αναλυτικά και κάνε εικόνα το όραμά σου! Έτσι, αυξάνεις τις πιθανότητες να το πραγματοποιήσεις».

Για το έντυπο αυτό συνεργάστηκαν οι: καθηγητής Γεώργιος Πασιάς, επίκουρη καθηγήτρια Κατερίνα Αργυροπούλου και επιστημονικοί συνεργάτες-σύμβουλοι σταδιοδρομίας: Ασπασία Καραβία, Αριστείδης Λορέντζος, Κατερίνα Μικεδάκη, Νικόλαος Μουράτογλου, Πηνελόπη Μπέλκη, Σοφία Παπαθεοδώρου, Μαρία Σκουλάκη και Αργυρώ Χαροκοπάκη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ