Για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Το 2018, ένας στους 5 εφήβους (19,1%) αναφέρει ότι υπέστη εκφοβισμό (bullying), ενώ ένας στους 7 εφήβους (14,2%) αναφέρει ότι έκανε ο ίδιος εκφοβισμό (bullying) σε άλλους μαθητές.

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι ένα πολυδιάστατο, δυναμικό, κοινωνικό φαινόμενο, που δεν αφορά μόνο το θύμα και το θύτη, αλλά και όλους όσοι είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή το σχολείο στο σύνολό του.

O εκφοβισμός μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη ζωή των μαθητών. Τα παιδιά που στοχοποιούνται υποφέρουν συχνά από κακές επιδόσεις στα μαθήματα, προβλήματα ύπνου, άγχος και κατάθλιψη. Δεν πρέπει ακόμη να ξεχνάμε τους μαθητές που κάνουν τον εκφοβισμό—διατρέχουν πολύ υψηλότερο κίνδυνο να αντιμετωπίσουν προβλήματα που συνδέονται με τη βίαιη συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή τους.

Η αντιμετώπιση του φαινομένου κρύβει δυσκολίες. Για τον λόγο αυτό ως εκπαιδευτικοί, μαζί με την δυνατότητα που μας δίνεται να παρατηρούμε συμπεριφορές και αντιδράσεις οι οποίες θα μας βοηθήσουν να προλάβουμε την εκδήλωση του φαινομένου, είναι πολλές φορές αποτελεσματικότερο να δημιουργήσουμε στην τάξη ένα κλίμα που να αποτρέπει τον εκφοβισμό, αλλά και να εφαρμόσουμε παρεμβάσεις που σταματούν τη συμπεριφορά στα αρχικά της στάδια.

Από μικρή ηλικία, οι μαθητές θα πρέπει να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που ενισχύουν την κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση. Ως δάσκαλοι μπορούμε να βρούμε τρόπους να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την ταυτότητά τους καθώς και την ταυτότητα των άλλων. Όταν οι μαθητές είναι σε θέση να προσεγγίσουν ιδέες και προβλήματα από πολλές οπτικές γωνίες, είναι λιγότερο πιθανό να εκφοβίσουν τους άλλους. Για να γίνει αυτό απαιτείται ενσυναίσθηση και ευγένεια, δύο δεξιότητες που μπορούν να καλλιεργηθούν στο σχολείο. 

Η καλλιέργεια της αίσθησης της κοινότητας στην τάξη μπορεί να μειώσει τα περιστατικά εκφοβισμού και να βοηθήσει τους μαθητές που έχουν στοχοποιηθεί. Μαθητές οι οποίοι αισθάνονται μέλη μιας κοινότητας, είναι πιο ικανοί να αντιμετωπίσουν τον εκφοβισμό. Η αίσθηση αυτή μπορεί να ενισχυθεί με την εμπλοκή των μαθητών σε δημιουργικές δραστηριότητες και τη συμμετοχή τους σε προγράμματα. Οι τέχνες μπορούν να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για να βοηθήσουν τους νέους να δουν τις καταστάσεις από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Χρησιμοποιώντας το δράμα, τη λογοτεχνία και τις εικαστικές τέχνες ως όχημα για συζήτηση, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν τον αρνητικό αντίκτυπο του εκφοβισμού. 

Καλλιεργώντας τις ικανότητες των μαθητών να επιχειρηματολογούν για λογαριασμό τους αλλά και για τους άλλους, η τάξη μπορεί να γίνει ένα ασφαλές μέρος για να εκφραστούν οι μαθητές και να αισθανθούν ότι ακούγονται.

του Νίκου Ιατρού,
Διευθυντή του Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα
 

Πηγή: skai.gr