Κατρακυλούν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου, αλλά η βενζίνη δεν πέφτει στην Ελλάδα - Ποιοι ευθύνονται

Μέσα σε 24 μέρες η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει κατά 16,5 δολάρια, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο. Στην Ελλάδα η μέση τιμή της αμόλυβδης υποχώρησε μόλις 7 λεπτά.

Του Χρυσόστομου Τσούφη

4 Νοεμβρίου. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου βρίσκεται μια ανάσα από τα 100$/βαρέλι , στα 98,5$. Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 2,07€, το diesel κίνησης βρισκόταν 2 λεπτά ψηλότερα στα 2,09€ και το πετρέλαιο θέρμανσης με τις 2 επιδοτήσεις από κυβέρνηση και διυλιστήρια στα 1,36€.  

28 Νοεμβρίου. Μέσα σε διάστημα 24 ημέρων η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει κατά 16,5$ , στα 82$ και στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο, μια πτώση δηλαδή 17%. Τα πράγματα στην Ελλάδα δεν κύλησαν ακριβώς έτσι. Η μέση τιμή της αμόλυβδης υποχώρησε μόλις 7 λεπτά , δηλαδή 3,3%. Η τιμή υποχώρησε δηλαδή 6 φορές λιγότερο από τις διεθνείς τιμές. Η μέση τιμή του diesel κίνησης υποχώρησε κατά 15 λεπτά , κατά 7% δηλαδή , στα 1,94€. Καλύτερη ομολογουμένως αντίδραση αλλά και πάλι η μείωση είναι κάτω από το μισό της διεθνούς πτώσης.  

16 λεπτά μειώθηκε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,2€ και το χαμηλότερο επίπεδο από την έναρξη της διάθεσης του στις 14 Οκτωβρίου. Ακόμη καλύτερη εδώ η αντίδραση με μείωση τιμής 11,7% αλλά και πάλι σημαντικά μικρότερη η πτώση έναντι αυτής των διεθνών τιμών.  

Γίνεται σαφές για μια ακόμη φορά ότι ενώ οι αυξήσεις περνούν αμέσως, οι μειώσεις αργούν χαρακτηριστικά. 

Παράγοντες της αγοράς, έλεγαν στον skai.gr ότι... πρωτοπόροι της καθυστέρησης είναι τα διυλιστήρια και μετά τα πρατήρια καυσίμων. Και επειδή στην αναμπουμπούλα ο λύκος χαίρεται, οι ίδιοι οι πρατηριούχοι κάνουν λόγω για φαινόμενα κερδοσκοπίας – από μια πολύ μικρή μειοψηφία – και ζητούν εντατικοποίηση των ελέγχων από το Υπουργείο Ανάπτυξης το οποίο χθες ανακοίνωσε πρόστιμα μεταξύ άλλων σε πρατήρια στην Ήπειρο για αθέμητη κερδοφορία. 

Η ίδια η αγορά αποφεύγει να κάνει εκτιμήσεις για την μελλοντική πορεία των τιμών καυσίμων στην Ελλάδα ακριβώς γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη αβεβαιότητα διεθνώς καθώς αντίρροπες δυνάμεις ανταγωνίζονται η μια την άλλη.  

Από τη μια πλευρά οι διαβουλεύσεις που γίνονται για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου και η αναμενόμενη αντίδραση της Ρωσίας ίσως μειώσουν την προσφορά και οδηγήσουν σε νέα αύξηση.  

Μείωση παραγωγής μπορεί να αποφασίσει και ο ΟΠΕΚ για να πιέσει ανοδικά τις τιμές.  

Από την άλλη πλευρά η Ευρώπη ετοιμάζεται να μπει σε ύφεση και η Κίνα έχει εναγκαλιστεί με τις καραντίνες, επομένως αναμένεται μείωση της ζήτησης και άρα οι τιμές ενδεχομένως να συνεχίσουν να υποχωρούν.   

Σε αυτό το επίπεδο τιμών πάντως, θα πρέπει να θεωρείται δύσκολο τα διυλιστήρια να διατηρήσουν την επιδότηση των 7 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης και μετά την τελευταία μέρα του Νοεμβρίου. Οι αποφάσεις πάντως θα ληφθούν τις επόμενες ώρες. Αντίθετα η επιδότηση των 25 λεπτών από τον προϋπολογισμό θα διατηρηθεί ακόμη κι αν υποχωρήσουν κι άλλο οι τιμές. Επίσης , όσο υποχωρούν οι τιμές τόσο μειώνονται οι πιθανότητες ενός νέου Fuel pass αφού η κυβέρνηση θα επιλέξει να κατευθύνει τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται προς την καταπολέμηση της ακρίβειας στο ράφι.  
 

Πηγή: skai.gr