Του Βαγγέλη Δουράκη
Τα «μυστικά» που επιτρέπουν το «κούρεμα» των προστίμων τα οποία επιβάλλει η Εφορία ακόμη και κατά 50% «κρύβει» μέσα στις διατάξεις του ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας: Επί της ουσίας το ποσό που θα καταβληθεί τελικά στις αρχές μπορεί να «ρυθμιστεί» από τον ίδιο τον φορολογούμενο. Και αυτό γιατί το ύψος του καθορίζεται όχι μόνον από το αποτέλεσμα του ελέγχου, αλλά και από τον χρόνο που θα επιλέξει ο πολίτης να «κλείσει» την υπόθεση.
Είναι ενδεικτικό ότι τα πρόστιμα της Εφορίας μπορούν να μειωθούν ακόμη και στο μισό πλέον, εφόσον ο φορολογούμενος αποδεχτεί την κύρια οφειλή, μέσα στα προβλεπόμενα χρονικά όρια.
Και ανάλογα το πότε θα «επέμβει» στη διαδικασία έχει τη δυνατότητα να μειώσει το πρόστιμο αναλογικά.
«Κούρεμα» του προστίμου κατά 50%
Συγκεκριμένα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει τέσσερα διαδοχικά στάδια αποδοχής, με έκπτωση που κλιμακώνεται από 25% έως και 50%.
Η διαδικασία είναι ως επί το πλείστον αυτοματοποιημένη μέσω ειδικής πλατφόρμας, την οποία έχει θέσει σε λειτουργία η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για δήλωση Αποδοχής Πράξεων Ελέγχου.
Έτσι, όσο νωρίτερα γίνει η αποδοχή της οφειλής, τόσο μεγαλύτερη είναι η μείωση του προστίμου.
Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο νέο άρθρο 75 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και προβλέπει κλιμακωτή μείωση των προστίμων.
Ο οφειλέτης που επιθυμεί να κλείσει με συνοπτικές διαδικασίες τον έλεγχο, πρέπει να κάνει χρήση της ψηφιακής υπηρεσίας για την υποβολή της δήλωσης αποδοχής, στον υπηρεσία myAADE (στη διεύθυνση myaade.gov.gr) επιλέγοντας: Εφαρμογές - Φορολογικές Υπηρεσίες - Δήλωση Αποδοχής Πράξεων Ελέγχου, άρθρο 75 ν.5104/24.
Η έκπτωση του 50% παρέχεται όταν ο φορολογούμενος αποδεχθεί τα αποτελέσματα του ελέγχου στο αρχικό στάδιο, πριν καν την οριστικοποίηση του καταλογισμού. Πρόκειται για το σημείο στο οποίο ο ελεγχόμενος έχει ήδη ενημερωθεί για τα ευρήματα της φορολογικής διοίκησης, αλλά δεν έχει ακόμη περάσει στη διαδικασία της ενδικοφανούς προσφυγής.
Πότε «κουρεύεται» το πρόστιμο κατά 30% ή 40%
Εάν ο φορολογούμενος δεν αποδεχθεί τα ευρήματα στο αρχικό στάδιο, μπορεί να περιορίσει το πρόστιμο έως 40% μετά την κοινοποίηση της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, τέλους ή εισφοράς.
Η επιλογή αυτή είναι διαθέσιμη όσο διαρκεί η προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.
Πλέον ο φορολογούμενος γνωρίζει το ακριβές ποσό που του καταλογίζεται και μπορεί είτε να αμφισβητήσει την πράξη ώστε να ακυρώσει πλήρως τα πρόστιμα αν δεν αποδέχεται την παράβαση, είτε να κλείσει τη διαφορά αποδεχόμενος την κύρια οφειλή.
Αν δεν κλείσει η υπόθεση σε αυτό το στάδιο, στο επόμενο ο φορολογούμενος υποβάλλει προσφυγή ηλεκτρονικά προς την Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ) μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ.
Αν δεν δικαιωθεί με την προσφυγή στη ΔΕΔ ο φορολογούμενος, υπάρχει «παράθυρο» συμβιβασμού και έκπτωσης: στο στάδιο αυτό όμως, η μείωση του προστίμου περιορίζεται στο 30%.
Η αποδοχή των αποτελεσμάτων του ελέγχου μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και μετά την κοινοποίηση της απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ, ή και μετά από σιωπηρή απόρριψη, εφόσον διαρκεί η προθεσμία για άσκηση δικαστικής προσφυγής.
Η «τελευταία ευκαιρία» για «ψαλίδι» στο πρόστιμο
Η «τελευταία ευκαιρία» για «ψαλίδι» στο πρόστιμο παρέχεται όταν πλέον η διαφορά έχει οδηγηθεί στα διοικητικά δικαστήρια και προβλέπει μείωση του προστίμου κατά 25%.
Η αποδοχή όμως μπορεί και πάλι να γίνει μέχρι και την προηγουμένη ακριβώς ημέρα από την αρχικά ορισθείσα ημερομηνία συζήτησης της υπόθεσης.
Έτσι, ο ελεγχόμενος έχει τη δυνατότητα να σταματήσει τη δικαστική διαμάχη -ακόμη και σε προχωρημένο στάδιο- λίγες ώρες πριν φτάσει στο δικαστήριο.
Και η έκπτωση που θα λάβει θα είναι η χαμηλότερη σε σχέση με όλες τις προηγούμενες εναλλακτικές.
Κοινός όρος για την κατοχύρωση της μείωσης σε όλα τα στάδια, είναι η καταβολή του 25% του οφειλόμενου ποσού μέσα σε μόλις τρεις ημέρες από την αποδοχή των αποτελεσμάτων του ελέγχου.
Για το υπόλοιπο ποσό (75%) προβλέπεται δυνατότητα εξόφλησης μέσω της πάγιας ρύθμισης σε έως και 12 δόσεις, ενώ για φορολογούμενους που δεν μπορούν να καταβάλουν ολόκληρη την οφειλή εφάπαξ, προσφέρεται ειδική διευκόλυνση -η οποία δεν αίρει όμως την ανάγκη για αυστηρή τήρηση του προγράμματος πληρωμών.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.