Κλείσιμο

Επαναφορά της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης εξετάζει η κυβέρνηση - Πιο ακριβό το ντίζελ από την αμόλυβδη πανευρωπαϊκά

Μέχρι τη χθεσινή τιμολόγηση η αμόλυβδη βρέθηκε στα 2,03 €/λίτρο (2,5% αύξηση) και το πετρέλαιο είχεεκτοξευθεί στα 2,12 €/λίτρο (αύξηση 14,6%)

Του Χρυσόστομου Τσούφη

Δύο εβδομάδες μετά την απόσυρση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης, η κυβέρνηση υποχρεώνεται από τις εξελίξεις να αλλάξει σχεδιασμό και πλέον – όπως είπε ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής – εξετάζει πολύ σοβαρά να επαναφέρει το μέτρο.  

Τι συνέβη σε αυτές τις δύο εβδομάδες; Κόντρα στις προβλέψεις της κυβέρνησης για πτώση των διεθνών τιμών, η τιμή του μαύρου χρυσού έκανε άλμα σχεδόν 10% από τα 85$/βαρέλι στα 93$/χθες (λίγο χαμηλότερα κινήθηκε σήμερα). Έβαλε το χέρι του για να γίνει αυτό ο OPEK+ ο οποίος αποφάσισε να μειώσει την ημερήσια παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου. Την ίδια στιγμή η ζήτηση του άρχισε να αυξάνεται καθώς πολλές βιομηχανικές μονάδες ανά την Ευρώπη εγκατέλειψαν το φυσικό αέριο κι άρχισαν να καταναλώνουν πετρέλαιο.

Κάπως έτσι η τιμή του πετρελαίου κίνησης άρχισε να παίρνει γοργά την ανιούσα φτάνοντας να ξεπεράσει και την τιμή της αμόλυβδης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Οκτώβριος μπήκε με μέση πανελλήνια τιμή 1,98€/λίτρο στην αμόλυβδη και 1,85€/λίτρο στο πετρέλαιο. Μέχρι την χθεσινή τιμοληψία η κατάσταση είχε αλλάξει άρδην. Η αμόλυβδη βρέθηκε στα 2,03 €/λίτρο (2,5% αύξηση) και το πετρέλαιο είχε εκτοξευθεί στα 2,12 €/λίτρο ( αύξηση 14,6%). 

Το φαινόμενο αυτό δεν ισχύει μόνο στην Ελλάδα αλλά ισχύει πλέον πανευρωπαϊκά. Μόνο στη Μάλτα και στην Εσθονία (αλλά με «προβάδισμα» ενός μόλις λεπτού) η αμόλυβδη παραμένει πιο ακριβή από το πετρέλαιο κίνησης.  

Το ύψος της επιδότησης θα εξαρτηθεί από το πώς θα εξελιχθούν οι διεθνείς τιμές αλλά και τα δημοσιονομικά περιθώρια. Όπως πάντως ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός το ενδεχόμενο της μείωσης κάποιου έμμεσου φόρου, ΦΠΑ ή ΕΦΚ, δεν συζητείται καν καθώς είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας αλλά και εξαιρετικά κοστοβόρο για τον κρατικό προϋπολογισμό. 

Τα στοιχεία βέβαια δείχνουν ότι ενδεχόμενη μείωση κάποιου φόρου θα αποτελούσε μεγάλη ανάσα για τους καταναλωτές. Ας πάρουμε για παράδειγμα την τιμή της αμόλυβδης. Με τους φόρους η Ελλάδα είναι η 4η πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη πίσω μόνο από Δανία, Φινλανδία και Σουηδία με μέση τιμή 2,02€ περίπου. Χωρίς τους φόρους η χώρα υποχωρεί στη μέση της κατάταξης, 14η στις 27, με μέση τιμή μόλις 91 λεπτά του ευρώ!. 

Πιο κοντά στις εκτιμήσεις της κυβέρνησης από ότι φαινόταν τις προηγούμενες ημέρες έκανε πρεμιέρα η τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης κοντά στο 1,37-1,38€/λίτρο. Για να γίνει αυτό βέβαια εκτός της οριζόντιας επιδότησης των 25 λεπτών από τον κρατικό προϋπόλογισμό, χρειάστηκε να ..τσοντάρουν και τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ ( νυν HELLENIQ ENERGY) με 7,5 λεπτά το λίτρο ενώ έδωσε και επιπλέον 5% έκπτωση στην θυγατρική της EKO ώστε να μπορεί να πουλά πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,33€/λίτρο. 

Σύμφωνα με πληροφορίες και οι εταιρείες του ομίλου MOTOROIL ( AVIN , SHELL και CYCLON) θα προσαρμόσουν ανάλογα τα τιμολόγια τους.

Πηγή: skai.gr