ΕΛΣΤΑΤ: Άλμα του πληθωρισμού στο 12,1% για τον Ιούνιο

Ευρείας κλίμακας ήταν και άνοδος σε μηνιαία βάση, από τη στιγμή που εν λόγω δείκτης επιταχύνθηκε κατά 2,5%

Ανοδικά γι άλλον ένα μήνα κινήθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο, μια ανοδική πορεία την οποία καταγράφει για 13ο διαδοχικό μήνα, από τον Ιούνιο του 2021. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο εθνικός πληθωρισμός τον περασμένο μήνα ανέβηκε σε ετήσια βάση στο 12,1%, από 11,3% τον Μάιο. Σε μηνιαία βάση και εν συγκρίσει με τον περασμένο Μάιο, το ποσοστό ανόδου διαμοφφώθηκε στο 1,6%.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει των των στοιχείων της Eurostat, οι τιμές καταναλωτή στον Ιούνιο σε ετήσια βάση σκαρφάλωσαν στο 12%, όταν τον περασμένο μήνα έτρεξαν με τον αναθεωρημένο πτωτικά ρυθμό της τάξεως του 10,5% (10,7% η αρχική εκτίμηση).

Ευρείας κλίμακας ήταν και άνοδος σε μηνιαία βάση, από τη στιγμή που εν λόγω δείκτης επιταχύνθηκε κατά 2,5%, μια μεταβολή που ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη σε επίπεδο Ευρωζώνης, πίσω από το 2,8% της Εσθονία.

Είναι η πρώτη φορά μετά από ένα μεγάλο διάστημα, όπου ο εθνικός πληθωρισμός βρίσκεται τόσο κοντά σε σχέση με τον εναρμονισμένο στην Ευρωζώνη, καθώς συνήθως η απόκλιση είναι περί του 1% (ο εθνικός υψηλότερα του εναρμονισμένου).

Για του 12 μήνες, από τον Ιούλιο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022, οι τιμές καταναλωτή εμφανίζονται αυξημένες κατά 6,3%, όταν για το αντίστοιχο διάστημα Ιούλιος 2020 – Ιούνιος 2021 είχε καταγραφεί αρνητικός ρυθμός της τάξεως του 1,3%.

Συγκεκριμένα η αύξηση του Δείκτη, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ προέρχεται από τις αυξήσεις στις παρακάτω κατηγορίες:

• 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

• 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 2,3% στην ομάδα 'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Ο μοναδικός κλάδος που καταγράφεται υποχώρηση στις τιμές είναι αυτός των τηλεπικοινωνιών με πτώση 2,3%.

Πηγή: Moneyreview