Κλείσιμο

Ελληνικές Εξαγωγές: Ποιοι ήταν οι καλύτεροι «πελάτες» μας το 2022 - Τι εξάγαμε περισσότερο

Καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας

«Με την καλύτερη επίδοση στη σύγχρονη ιστορία τους, ολοκλήρωσαν οι ελληνικές εξαγωγές την περσινή χρονιά» όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου του 2022, αυξάνονται συνολικά κατά 14,64 δισ. ευρώ ή κατά 37,1% και ανήλθαν σε 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021.

Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 27,36 δισ. ευρώ ή κατά 42,8%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 91,21 δισ. ευρώ έναντι 63,86 δισ. ευρώ κατά το δωδεκάμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 12,72 δισ. ευρώ ή κατά 52,1% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -37,14 δισ. ευρώ από -24,42 δισ. ευρώ το έτος 2021.

Ιταλία, Βουλγαρία, Γερμανία, Κύπρος και Τουρκία οι καλύτεροι «πελάτες» 

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021.

Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε.

Ακολουθούν η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην 5η από την 4η θέση που κατείχε το 2021, οι Η.Π.Α. προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (38,1%) και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7, για τις μεν Η.Π.Α. μία θέση πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο δύο θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό έτος, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 64,5% προς το Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών (κατά 83,7%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το 2021.

Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το έτος 2022, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση των εξαγωγών (-10%) και μεγάλη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (12η θέση από 6η), της Νότιας Κορέας (20η από 13η) με μείωση 20,8% και της Κίνας (29η από 17η) με μείωση 43% σε σχέση με το 2021, καθώς και η άνοδος της Βόρειας Μακεδονίας (11η από 15η) με αύξηση 101%, του Γιβραλτάρ (14η από 21η) με αύξηση 132% και της Μάλτας (19η θέση από 32η) με αύξηση 117,9%.

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 40,9% προς την Ε.Ε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ