Όταν πριν από 15 χρόνια η Marta Ortega έπιασε δουλειά σε ένα κατάστημα της αλυσίδας Bershka, λίγοι γνώριζαν ότι αυτή η πωλήτρια ήταν η κόρη του ιδιοκτήτη της αυτοκρατορίας του fast fashion, Inditex. Σήμερα, παίρνει στα χέρια της τα ηνία ενός κολοσσού της μόδας που ξεκίνησε από ένα μαγαζάκι στη Λα Κορούνια της Ισπανίας, αλλά έφτασε να αξίζει πάνω από 100 δισ. δολάρια.

Ο πατέρας της, Amancio Ortega, που σε αυτή τη διαδρομή κατάφερε να γίνει ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος της Ευρώπης, με περιουσία 71 δισ. δολαρίων, σκόπευε αρχικά να δώσει σε εκείνο το μαγαζί το όνομα «Zorba» (από την αγαπημένη του ταινία, το «Zorba the Greek»). Όμως όταν είδε ότι ένα κοντινό μπαρ είχε το ίδιο όνομα, αναγκάστηκε να αλλάξει τα σχέδια του. Καθώς είχε παραγγείλει ήδη τα γράμματα για την ταμπέλα, αποφάσισε να βρει ένα εναλλακτικό όνομα με το οποίο θα αξιοποιούσε έστω κάποια από αυτά. Και έτσι, γεννήθηκε η Zara.

«Πάντα έλεγα ότι θα αφιερώσω τη ζωή μου χτίζοντας πάνω στην κληρονομιά των γονιών μου», είπε η 37χρονη Marta Ortega, όταν ανακοινώθηκε ότι θα αναλάβει την προεδρία της Inditex, αντικαθιστώντας τον Pablo Isla, που βρισκόταν σε αυτή τη θέση από το 2011.

«Ζω και αναπνέω αυτή την εταιρεία από την παιδική μου ηλικία και έχω μάθει από όλους τους σπουδαίους επαγγελματίες με τους οποίους έχω δουλέψει τα τελευταία 15 χρόνια», είπε.

Η γέννηση ενός γίγαντα

Ο Amancio Ortega ήταν 13 ετών όταν άρχισε να δουλεύει για έναν ντόπιο ράφτη της Λα Κορούνια, προκειμένου να συμπληρώνει το εισόδημα που έφερνε στο σπίτι ο πατέρας του, που δούλευε στον σιδηρόδρομο. Έως το 1963 και σε ηλικία 27 ετών, είχε πια τη δική του εταιρεία υφασμάτων και σύντομα, μαζί με την τότε σύζυγό του Rosalia Mera, επεκτάθηκαν στα ρούχα, πουλώντας κυρίως ζεστές ρόμπες, σε μία πόλη που δέχεται τον κρύο αέρα του Ατλαντικού Ωκεανού.

Οι γυναίκες της Λα Κορούνια ενθουσιάζονταν και τα μοδάτα εσώρουχα που σχεδίαζε η Mera γίνονταν ανάρπαστα. Το πρώτο κατάστημα Zara άνοιξε τις πόρτες του το 1975.

Αυτό που έκανε τα επόμενα χρόνια ο Ortega ήταν να δημιουργήσει τη βιομηχανία του fast fashion. Το φημισμένο σύστημα της Zara περιλαμβάνει εννέα εργοστάσια και εννέα κέντρα διανομής στην Ισπανία, ένα κέντρο διανομής στην Ολλανδία καθώς και 2.000 προμηθευτές στο Μαρόκο, την Τουρκία, την Ινδία και την Κίνα.

Η «μηχανή της μόδας» της Zara παίρνει τις τάσεις της εποχής, τις προτιμήσεις των αγοραστών, τα ρούχα που φορούν οι celebrities όταν φωτογραφίζονται στον δρόμο, και τα στέλνει στα ράφια των καταστημάτων της σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Η στρατηγική της εταιρείας είναι να κρατά τα αποθέματα χαμηλά και τους χρόνους παραγωγής μικρούς. Ανταγωνιστές όπως η H&M και η Topshop πασχίζουν να τη φτάσουν στην έκταση και το βάθος των κολεξιόν της, αφού η Zara πουλά πάνω από 450 εκατομμύρια διαφορετικά είδη τον χρόνο, και αυτό, μόνο στο γυναικείο κομμάτι της. Δύο φορές την εβδομάδα, νέα προϊόντα εμφανίζονται στα καταστήματά της και στο online shop της, γεννώντας στον αγοραστή την εντύπωση ότι εάν δεν κινηθεί γρήγορα να προλάβει κάτι που του άρεσε, δεν θα το ξαναβρεί.

Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα, η Zara έχει παρουσία σε 96 χώρες, με πολλά από τα 1.854 καταστήματά της να βρίσκονται πλάι-πλάι με πολυτελή ονόματα όπως τα Dior, Louis Vuitton και Chanel.

Το αφεντικό

Ο ίδιος ο Ortega είναι πλέον 85 ετών και παρότι έχει επισήμως αποσυρθεί, εντούτοις εξακολουθεί να πηγαίνει για δουλειά στα κεντρικά της Inditex στην Λα Κορούνια σχεδόν καθημερινά.

Παρότι στο σπίτι αλλά και στη δουλειά τον αποκαλούν «το αφεντικό», εκείνος δεν θέλησε ποτέ να κλειστεί σε κάποιο πολυτελές γραφείο. Μέχρι και σήμερα, προτιμά να κάθεται στο πάτωμα, στο γυναικείο τμήμα της Zara, περιστοιχισμένος από ρούχα.

Στη Λα Κορούνια δουλεύουν σήμερα 5.500 άτομα, μεταξύ των οποίων 140 σχεδιαστές και εκατοντάδες μοδίστρες, που βοηθούν να γίνουν οι ιδέες της ομάδας πραγματικότητα.

Η κληρονόμος

Εκεί πηγαίνει κάθε πρωί, αφότου αφήσει τον γιο της στο σχολείο, και η Marta Ortega. Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που ως πρόσφατη απόφοιτος του πανεπιστημίου, δούλευε στο Bershka του King’s Road, στο Λονδίνο.

«Την πρώτη μου εβδομάδα, πίστευα ότι δεν θα επιβίωνα», είπε τον Αύγουστο σε μία σπάνια συνέντευξή της στη Wall Street Journal. «Αλλά μετά, κάπως εθίζεσαι στο μαγαζί. Κάποιοι άνθρωποι δεν θέλουν να φύγουν ποτέ. Είναι η καρδιά της εταιρείας», έλεγε.

Τώρα, επισκέπτεται καταστήματα της Zara σχεδόν κάθε εβδομάδα, καθώς πριν να αναλάβει τη θέση της προέδρου, είχε υπό την εποπτεία της την γυναικεία κολεξιόν και το ίματζ του brand.

Σε αντίθεση με τον πατέρα της, που δεν δίνει ποτέ συνεντεύξεις και δεν φωτογραφίζεται, η Marta Ortega, με το πρακτικά σικ στυλ της, έχει γίνει το πρόσωπο της Zara.

Στην Ισπανία, άλλωστε, αντιμετωπίζεται σαν μια γαλαζοαίματη, αφού οι παπαράτσι την κυνηγούν για μια φωτογραφία. Παρόλα αυτά, η ίδια λέει ότι μπορεί να περπατά ήσυχη στους δρόμους της Λα Κορούνια. Το σίγουρο είναι ότι ο γάμος της με τον Carlos Torretta, πρώην στέλεχος πρακτορείου μοντέλων και γιο του σχεδιαστή Roberto Torretta, υπήρξε ένα τεράστιο κοσμικό γεγονός που μονοπώλησε το ενδιαφέρον των εντύπων στη χώρα της και όχι μόνο.

Ανάμεσα στους καλεσμένους του «γάμου της χρονιάς», όπως χαρακτηρίστηκε, ήταν η αφρόκρεμα της Ισπανίας. Μεταξύ εκείνων που τίμησαν το ζευγάρι ήταν και η Αθήνα Ωνάση, η οποία συνδέεται φιλικά με την Ortega μέσω της κοινής τους αγάπης για τα άλογα. Άλλωστε, πριν να αφοσιωθεί πλήρως στην Zara, η Ισπανίδα κληρονόμος κατέβαινε και εκείνη σε ιππικούς αγώνες, ενώ στον πρώτο της γάμο υπήρξε παντρεμένη με τον ιππέα Sergio Alvarez Moya.

Πηγή: moneyreview

Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις