Στην… πρίζα η Αστυπάλαια - Τα οφέλη για Ελλάδα και Volkswagen από το "πράσινο νησί" (infogr)

Την Αστυπάλαια επέλεξαν η ελληνική κυβέρνηση και ο γερμανικός κολοσσός Volkswagen για να δημιουργήσουν μέσα σε λίγα μόλις χρόνια ένα νησί πρότυπο έξυπνης και πράσινης διαβίωσης, στο οποίο θα κυκλοφορούν ηλεκτροκίνητα οχήματα, σκούτερ, ποδήλατα και μέσα μεταφοράς on demand. Παράλληλα υπάρχουν σχέδια ακόμα και για μικρά λεωφορεία που κινούνται αυτόνομα, χωρίς δηλαδή οδηγό. Στα σχέδια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά, η αγορά των οποίων θα επιδοτηθεί γενναιόδωρα από το ελληνικό δημόσιο με μέχρι 12.500 ευρώ. Για να γίνει ακόμα πιο ελκυστική η μετάβαση, η VW θα διαθέσει στην Αστυπάλαια σε τιμή κόστους τα οχήματά της, πιθανότατα τα νέα μοντέλα ID.3 και ID.4. Συνολικά τόσο η αυτοκινητοβιομηχανία, όσο και το ελληνικό δημόσιο σχεδιάζουν να επενδύσουν μακροπρόθεσμα στο νησί από 10 εκατομμύρια ευρώ. 

«Διαλέξαμε την Αστυπάλαια γιατί πληροί μια σειρά προϋποθέσεων, όπως το μέγεθος, τον αριθμό οχημάτων, κατοίκων και τουριστών», δηλώνει στην DW o Μάικ Στέφαν επικεφαλής του πρότζεκτ ενεργειακής αναμόρφωσης της Αστυπάλαιας στη Volkswagen: «Διαλέξαμε την Αστυπάλαια γιατί πληροί μια σειρά προϋποθέσεων, όπως το μέγεθος, τον αριθμό οχημάτων, κατοίκων και τουριστών», δηλώνει στην DW o Μάικ Στέφαν επικεφαλής του πρότζεκτ ενεργειακής αναμόρφωσης της Αστυπάλαιας στη Volkswagen: «Διαλέξαμε την Αστυπάλαια γιατί πληροί μια σειρά προϋποθέσεων, όπως το μέγεθος, τον αριθμό οχημάτων, κατοίκων και τουριστών», δηλώνει στην DW o Μάικ Στέφαν επικεφαλής του πρότζεκτ ενεργειακής αναμόρφωσης της Αστυπάλαιας στη Volkswagen. Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα περιλαμβάνεται επίσης ότι στην ουσία δεν γίνεται μεταφορά οχημάτων από την ηπειρωτική χώρα στο νησί, ούτε υπάρχει καλώδιο ηλεκτροδότησης προς το νησί των Δωδεκανήσων».

Τα οφέλη για την Ελλάδα και την Volkswagen

Για την Ελλάδα το συμφέρον από τη δημιουργία ενός τόπου προτύπου για το πώς μπορεί η ηλεκτροκίνηση να γίνει κομμάτι της καθημερινότητας διασφαλίζοντας μηδενικούς ρύπους είναι λίγο πολύ προφανές. Στα θετικά για το γερμανικό κολοσσό περιλαμβάνονται: η βελτίωση του κύρους του μετά το σκάνδαλο παραποιημένων τιμών ρύπων σε ντιζελοκινητήρες, καθώς και η εφαρμογή της νέας στρατηγικής στροφής προς την ηλεκτροκίνηση που ασπάστηκε μόλις πριν μερικά χρόνια η Volkswagen υπό την πίεση των αυστηρών ευρωπαϊκών προδιαγραφών ρύπων CO2.

VW infographic 

«Υπάρχει μια πτυχή της συμφωνίας, η οποία μάλλον πέρασε στα ψιλά, αλλά είναι πολύ σημαντική για την VW», λέει στην DW o Νίκος Κουνίτης δημοσιογράφος αυτοκινήτου και μηχανολόγος μηχανικός, ο οποίος κατάγεται από την Αστυπάλαια:«Πρόκειται για τη δυνατότητα δοκιμών αυτόνομα κινούμενων αυτοκινήτων. Η σχετική νομοθεσία σε όλες τις χώρες της ΕΕ είναι αρκετά πολύπλοκη για τη διεξαγωγή τέτοιου είδους πιλοτικών προγραμμάτων σε δημόσιους δρόμους, με αρκετούς περιορισμούς στο είδος των δρόμων ή τη χρονική διάρκεια των δοκιμών. Η Αστυπάλαια ως παραμεθόριος περιοχή μπορεί να είναι πιο ελαστική ως προς τη συγκεκριμένη νομοθεσία δίνοντας στην VW ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα στην εξέλιξη αυτόνομα κινούμενων οχημάτων».

Από τις ντιζελογεννήτριες στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Η ηλεκτροκίνηση χρειάζεται ως γνωστόν...ρεύμα. Όπως τα περισσότερα ελληνικά νησιά έτσι και η λεγόμενη “πεταλούδα του Αιγαίου”, όπως αποκαλείται λόγω της γεωγραφικής της μορφής η Αστυπάλαια, καλύπτει τις ενεργειακές της ανάγκες σήμερα σχεδόν αποκλειστικά με ντιζελογεννήτριες.

«Για την Volkswagen η ενεργειακή μετάβαση της Αστυπάλαιας στις ανανεώσιμες πηγές αποτελεί προϋπόθεση για το πρόγραμμα διότι δεν θα είχε κανένα νόημα η ηλεκτροκίνηση στο νησί όταν η ενέργεια προέρχεται από ντιζελογεννήτριες», λέει ο Μάικ Στέφαν και προσθέτει ότι «η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να διασφαλίσει την ενεργειακή επάρκεια στην Αστυπάλαια με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».

Για τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού ο δήμαρχος Αστυπάλαιας Νικόλαος Καμηνέας δηλώνει στην DW: «Η αυξημένη παραγωγή ρεύματος θα είναι περίπου της τάξης του 16% σε σχέση με αυτό το οποίο εμείς ούτως ή άλλως καταναλώνουμε αυτή τη στιγμή. Η  παραγωγή αυτού του ρεύματος θα γίνεται από ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής, το οποίο θα αποτελείται από ένα φωτοβολταϊκό και μία ανεμογεννήτρια, τα οποία θα τροφοδοτούν συνεχώς ένα σύστημα μπαταριών εξελιγμένου τύπου, το οποίο θα αποθηκεύει την ενέργεια και θα την αποδίδει στο σύστημα της ΔΕΗ».

Θα γίνουν 102 οι ανεμογεννήτριες;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Κουνίτης εκφράζει ωστόσο ανησυχία για το ενδεχόμενο τοποθέτησης περισσότερων ανεμογεννητριών στο μικρό νησί έκτασης λιγότερων από 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων: «Πιστεύω πως σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει το πρόγραμμα αυτό να αποτελέσει την αφορμή οι δύο ανεμογεννήτριες που θα καλύπτουν πλήρως τις τοπικές ανάγκες να γίνουν 102 προς όφελος τρίτων κάτι το οποίο εξ όσων γνωρίζω δημιουργεί εύλογη ανησυχία στους κατοίκους της Αστυπάλαιας και οφείλει να προβληματίσει και τις τοπικές αρχές».

Ο δήμαρχος Αστυπάλαιας είναι ωστόσο κατηγορηματικός: «Όχι δεν θα υπάρξει κανένα αιολικό πάρκο. Είμαστε ένα μικρό νησί με 1.300 μόνιμους κατοίκους και γινόμαστε τη καλοκαιρινή περίοδο 7.000-7.500 άνθρωποι. Οι ανάγκες, οι οποίες απαιτούνται για την τροφοδοσία σε ρεύμα θα καλυφθούν καθαρά με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Δεν πρόκειται εμείς να καλωδιωθούμε με άλλα νησιά στο Αιγαίο ή με τον κεντρικό κορμό για να δώσουμε ενέργεια».

Ζήτημα χρόνου η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Για τη Volkswagen, η επένδυση στην Αστυπάλαια αποτελεί σημαντικό στοίχημα. Όπως λέει ο υπεύθυνος του προγράμματος Μάικ Στέφαν: «Στόχος μας είναι να δείξουμε ότι είναι εφικτές ήδη σήμερα και όχι από το 2040 και το 2050 μετακινήσεις με μηδενικούς ρύπους διοξειδίου του άνθρακα».

«Για την Ελλάδα, το φιλόδοξο πρόγραμμα στην Αστυπάλαια είναι σίγουρα μια καλή αρχή για τη στροφή της χώρας στην ηλεκτροκίνηση», εκτιμά ο δημοσιογράφος Νίκος Κουνίτης: «Ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα μικρό νησί με σχετικά μικρό οδικό δίκτυο, το οποίο υπερκαλύπτεται από την αυτονομία κίνησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είναι δηλαδή μια ιδιάζουσα περίπτωση σε σύγκριση με τις αποστάσεις μετακίνησης της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου μια μετάβαση από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα καθιστούσε αναγκαία μία τουλάχιστον 40λεπτη στάση φόρτισης. Παρόλα αυτά -και λόγω των ολοένα αυστηρότερων προδιαγραφές εκπομπής CO2 της ΕΕ- η ηλεκτροκίνηση είναι το επόμενο βήμα της βιομηχανίας αυτοκινήτου, το οποίο αργά ή γρήγορα θα ακολουθήσει και η Ελλάδα».

΄

Πηγή: DW - Στέφανος Γεωργακόπουλος