Όρια στις εκπομπές καυσαερίων από τα αεροπλάνα

Το ανώτατο δικαστήριο της EE αναμένεται να δώσει την οριστική απόφασή του στις 21 Δεκεμβρίου σχετικά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την υποχρέωση όλων των αεροπορικών εταιρειών να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με δηλώσεις πηγής της ΕΕ χθες (6 Δεκεμβρίου). Η απόφαση μέχρι πρόσφατα αναμενόταν στις αρχές του 2012.

Το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να δώσει την οριστική απόφασή του στις 21 Δεκεμβρίου σχετικά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την υποχρέωση όλων των αεροπορικών εταιρειών να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με δηλώσεις πηγής της ΕΕ χθες (6 Δεκεμβρίου). Η απόφαση μέχρι πρόσφατα αναμενόταν στις αρχές του 2012.

«Η απόφαση θα γνωστοποιηθεί στις 21 Δεκεμβρίου», δήλωσε μια διπλωματική πηγή της ΕΕ σε συνομιλίες για το κλίμα των Ηνωμένων Εθνών στο Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Από την 1η Ιανουαρίου του 2012, όλες οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να αγοράσουν άδειες με βάση το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να συμβάλουν στην αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των πτήσεων που απογειώνονται ή την προσγειώνονται στην Ευρώπη.

Το σχέδιο έχει προκαλέσει μια σκληρή μάχη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κλάδου των αερομεταφορών, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και δεκάδες άλλα έθνη έχουν προτρέψει την Ευρωπαϊκή Ένωση να μην συμπεριλάβει τους αερομεταφορείς της ΕΕ στο σχέδιο.

Οι χώρες που είναι αντίθετες με το σχέδιο υποστηρίζουν ότι θα παραβίαζε την «θεμελιώδη αρχή της εθνικής κυριαρχίας», καθώς τα έξοδα που θα βαρύνουν τους αερομεταφορείς θα εξαρτώνται από την απόσταση που καλύπτεται από κάθε πτήση, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι οι υπολογισμοί θα περιλαμβάνουν ξένο εναέριο χώρο, κατά παράβαση του συμφώνου του 1944 που δίνει σε κάθε χώρα την αποκλειστική εξουσία στον ουρανό της.

Επίσης, όπως υποστηρίζεται, θα εισάγει διακρίσεις εις βάρος των χωρών που βρίσκονται περισσότερο απομακρυσμένες από την Ευρώπη. Τον Οκτώβριο, ένας σύμβουλος στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υποστήριξε ότι η εν λόγω πρόταση της ΕΕ είναι στα πλαίσια του νόμου. Η γνώμη του γενικού εισαγγελέα, αν και δεν είναι δεσμευτική, συχνά επηρεάζει την τελική απόφαση του δικαστηρίου.

Η αγορά διοξειδίου του άνθρακα σε πτώση
Η αγορά άνθρακα της ΕΕ, η οποία καπελώνει τις εκπομπές της βιομηχανίας της ΕΕ με την τοποθέτηση μιας τιμής στον άνθρακα, πάσχει από πτώση των τιμών λόγω των ανησυχιών για το μέλλον της οικονομίας της ευρωζώνης και την υπερπροσφορά των αδειών. Εάν όλες οι αεροπορικές εταιρείες αναγκαστούν να εισέλθουν στο σύστημα από την 1η Ιανουαρίου του 2012, θα προκληθεί αύξηση των τιμών, δήλωσε ένας έμπορος εκπομπών.

Ωστόσο, η ζήτηση αδειών από τις αεροπορικές εταιρίες δεν προβλέπεται να είναι μεγάλη στην αρχή, καθώς αυτές θα απαιτούνται μόνο για την πληρωμή του 15% του άνθρακα που θα εκπέμψουν το 2012 και θα τους δοθούν άδειες δωρεάν για να καλύψουν το υπόλοιπο 85%. Θα πρέπει όμως να αγοράσουν περισσότερες άδειες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με την πάροδο του χρόνου.

«Ο αντίκτυπος της ένταξης των αερομεταφορών από την πλευρά της ζήτησης είναι σχετικά μικρός. Ωστόσο, ο αντίκτυπος στην εμπιστοσύνη στην αγορά σχετικά με την απόφαση κατά της ένταξης τους θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω πίεση στην εμπιστοσύνη στην αγορά διοξειδίου», δήλωσε κάποιος άλλος επιχειρηματίας.«Εάν η ΕΕ δεν μπορεί να επιβληθεί (με νόμο) στον αεροπορικό τομέα, τότε η πιθανότητα να καλύψει και άλλους τομείς, όπως η ναυτιλία, γίνεται όλο και πιο ουτοπική» πρόσθεσε.

Ιστορικό
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει την μικρή αλλά την ταχέως αυξανόμενη επίδραση των αερομεταφορών στην αλλαγή του κλίματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε νομοθετική πρόταση το Δεκέμβριο του 2006 για να συμπεριλάβει τις αεροπορικές εταιρείες στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS). Η πρόταση προβλέπει την επιβολή ανώτατου ορίου στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε όλα τα αεροσκάφη που φθάνουν ή αναχωρούν από αεροδρόμια της ΕΕ, ενώ επιτρέπει στους αερομεταφορείς να αγοράζουν και να πωλούν «πιστώσεις ρύπανσης» στην «αγορά άνθρακα» του μπλοκ.

Η νομοθεσία τίθεται σε ισχύ το 2012. Αλλά οι εκτός ΕΕ κυβερνήσεις και αεροπορικές εταιρείες έχουν ζητήσει εξαιρέσεις, και απείλησαν για νομική δράση ή εμπορικά αντίποινα, εάν τα αιτήματά τους δεν ληφθούν υπόψη. Ο επίσημος φορέας της αεροπορίας της Κίνας, η China Air Transport Association, ισχυρίζεται ότι το σύστημα αυτό θα της κοστίσει 123 εκατομμύρια δολάρια κατά το πρώτο έτος του προγράμματος, και πάνω από το τριπλάσιο μέχρι το 2020. Η χώρα ζητά επίσης ειδική εξαίρεση ως αναπτυσσόμενη χώρα.
Πηγή: Πηγή: EurActiv.gr