Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον;

Μια νέα, ηλεκτροκίνητη εποχή έχει ήδη ξημερώσει γεννώντας εύλογα ερωτηματικά για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον και ποιος είναι ο καλύτερος και ο πιο αποδοτικός τρόπος για να ταξιδέψουμε σε αυτό.

Το στοίχημα της μετάβασης σε μια νέα, ηλεκτρικά κινούμενη εποχή δεν αφορά μόνον την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και τους ασθμαίνοντες κατασκευαστές οι οποίοι τρέχουν ώστε να προλάβουν τις εξελίξεις, αλλά και τους υποψήφιους αγοραστές, μιας και αυτοί είναι που στο τέλος της ημέρας καλούνται να επιλέξουν αν θα επενδύσουν ένα σεβαστό ποσό σε μια ηλεκτροκίνητη πρόταση ή αν θα εμπιστευτούν μια λιγότερο ρηξικέλευθη μορφή μετακίνησης. Στην περίπτωση μάλιστα που στην εξίσωση προστεθεί και η μεσοβέζικη λύση των plug-in υβριδικών υλοποιήσεων, τότε η λήψη της όποιας απόφασης φαντάζει με γρίφο ή αν προτιμάτε με γόρδιο δεσμό, τον οποίο θα επιχειρήσουμε να λύσουμε απαντώντας σε τρία κρίσιμα ερωτήματα.

Έχοντας εφαρμόσει πάνω τους την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα δεν είναι φθηνά, ωστόσο με τη βοήθεια και της κρατικής επιδότησης γίνονται πιο προσιτά.

Θα φθηνύνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο επικεφαλής του ομίλου Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι έως και το 2026 η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειωθεί, πλησιάζοντας τα επίπεδα των συμβατικών προτάσεων. Βέβαια, η μέχρι τώρα πορεία των τιμών δεν μας προϊδεάζει για κάτι τέτοιο, δίνοντας το δικαίωμα σε πολλούς να ισχυριστούν το ακριβώς αντίθετο και να απαιτήσουν μια… παράταση ζωής για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η αλήθεια ίσως βρίσκεται κάπου στη μέση, μιας και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βελτιώνουν διαρκώς τις προδιαγραφές τους, καθιστώντας μάλλον ανέφικτη μια γενναία πτώση στην τιμή τους. Από την άλλη, το γεγονός ότι με τα ίδια χρήματα μπορεί κανείς να αποκτήσει ένα συνολικά καλύτερο αυτοκίνητο θα μπορούσε να ερμηνευτεί κι ως βελτίωση της περίφημης σχέσης αξίας/τιμής. Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο μπορεί να μειώσει την αρχική τιμή έως και κατά 8.000 ευρώ, καθιστώντας πιο προσιτούς τους όρους απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Επιστρέφοντας, λοιπόν, στην αρχική ερώτηση, αν και η πτώση στην τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων στο μέλλον θεωρείται δεδομένη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φθηνύνουν στο μέλλον, όχι όμως στον βαθμό που καθιστά την απόκτησή τους σήμερα μάταιη ή ασύμφορη.

Η επιλογή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να γίνει από κάποιον μόνο όταν οριστούν οι πραγματικές ανάγκες μετακίνησής του.

Μου ταιριάζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα οφείλει να είναι προσωποποιημένη, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν πλήθος ιδιαιτεροτήτων που καθιστούν την όποια γενίκευση άτοπη. Παραδείγματος χάριν, για να καταφέρει να συμβιώσει κανείς με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να διαθέτει ένα σταθερό σημείο φόρτισης, είτε στην οικία του είτε στον χώρο της εργασίας του. 

Σε αντίθετη περίπτωση και με δεδομένο το έλλειμμα των δημόσιων σταθμών φόρτισης στη χώρα μας, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάλλον θα δυσκολέψει την καθημερινότητά του παρά θα την βελτιώσει. Ένα ακόμα στοιχείο που θα γείρει την πλάστιγγα προς τη μία ή τη άλλη πλευρά είναι οι διαδρομές που διανύει κάποιος. Αν η συχνότητα των ταξιδιών εκτός πόλης είναι ιδιαίτερα πυκνή, τότε μια ηλεκτροκίνητη πρόταση θα δυσκολευτεί να υπηρετήσει τον συγκεκριμένο ρόλο. Αντιθέτως, στις αστικές διαδρομές μια ηλεκτροκίνητη πρόταση είναι ασύγκριτα αποδοτικότερη από οποιαδήποτε άλλη επιλογή, παρουσιάζοντας εκτός των άλλων μεγαλύτερη αυτονομία.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν σήμερα μια λύση που προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, ιδίως στη καθημερινότητα του ιδιοκτήτη τους.

Είναι η plug-in υβριδική τεχνολογία η λύση;  

Μέχρι πρότινος τα plug-in υβριδικά οχήματα απολάμβαναν παρόμοια προνόμια με τις αμιγώς ηλεκτροκίνητες προτάσεις, συγκεντρώνοντας την προτίμηση των αγοραστών, καθώς συνδύαζαν μια υποτυπώδη ηλεκτρική αυτονομία με τα προτερήματα ενός συμβατικού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Βέβαια, η πολιτική των προνομίων για τα plug-in υβριδικά οχήματα έχει ήδη αρχίσει να ξεφτίζει και δεν είναι λίγες πλέον εκείνες οι χώρες που τα τοποθετούν στην ίδια κατηγορία με τα κοινά τετράτροχα εσωτερικής καύσης. Κοιτώντας, λοιπόν, το μέλλον, πολύ δύσκολα μπορεί κανείς να βρει θέση για την plug-in υβριδική τεχνολογία, ο ρόλος της οποίας ήταν να καταστήσει ομαλότερη τη μετάβαση από το… αμαρτωλό παρελθόν της αυτοκίνησης στο ηλεκτροκίνητο μέλλον της.

Επιμέλεια κειμένου:

Άρης Γαλανόπουλος

Πηγή: skai.gr