Πιο «κοινωνικό» γίνεται το AthensBook

Η πόλη στην τσέπη σου. Αυτή ήταν η κεντρική ιδέα πίσω από το AthensBook όταν παρουσιάστηκε το 2009 ως δωρεάν εφαρμογή, ή «app», για κινητά τηλέφωνα. Διανυκτερεύοντα φαρμακεία, τα φθηνότερα βενζινάδικα, τα πλησιέστερα νοσοκομεία - όλα έγιναν εύκολα και άμεσα προσβάσιμα, με ένα απλό άγγιγμα της οθόνης.

Τρία χρόνια και 145.000 χρήστες αργότερα, ο Δημοσθένης Καπώνης και ο Γιώργος Πάνζαρης, οι δύο φίλοι και συνεταίροι πίσω από το app, ελπίζουν να ταράξουν και πάλι τα νερά του ντόπιου οικοσυστήματος λανσάροντας την ανανεωμένη έκδοση της εφαρμογής με καλύτερο, πλουσιότερο και περισσότερο «κοινωνικό» περιεχόμενο.

Αρκετά έχουν αλλάξει, αλλά όχι ο βασικός στόχος. «Ο σκοπός μας είναι να προσφέρουμε τις πληροφορίες που ο κόσμος πραγματικά χρειάζεται όταν βρίσκεται σε κίνηση», λέει ο Καπώνης από τα γραφεία της εταιρείας στο Χαλάνδρι. «Δεν θέλουμε απλώς να στριμώξουμε εκατοντάδες αχρείαστες ή άσχετες πληροφορίες σε μια κλασική βάση δεδομένων. Προσπαθούμε να προσφέρουμε στον κάθε χρήστη αυτό που χρειάζεται».

Το AthensBook είναι διαθέσιμο για iOS και Android, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε και η Windows 8 έκδοση για ταμπλέτες και τις πιο «παραδοσιακές» μορφές προσωπικών υπολογιστών, καθώς είναι μία από τις λίγες εταιρείες που επιλέχθηκαν από τη Microsoft για την ανάπτυξη εγχώριων εφαρμογών πάνω στο νέο λειτουργικό.

Ετσι, χρησιμοποιώντας κάποια «έξυπνη» συσκευή μπορείς να ανακαλύψεις το κοντινότερο μπαρ, να παραγγείλεις από την αγαπημένη σου πιτσαρία, να τσεκάρεις ποια μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι είναι ανοιχτοί, να αποφύγεις την κίνηση και να χαζέψεις τα τα τρέιλερ των νέων προβολών μόνο με λίγες κινήσεις των δακτύλων σου.

Το AthensBook είναι μια από τις 2 εκατομμύρια εφαρμογές που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα είναι διαθέσιμες μέχρι το τέλος του έτους. Γύρω στις 15 χιλιάδες apps κυκλοφορούν κάθε χρόνο - ένας λόγος που κάνει την επιτυχία του AthensBook ιδιαίτερα αξιοσημείωτη.

Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι ένας δεύτερος. Οι νεοφυείς (startup) επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με το γνωστό τέρας της γραφειοκρατίας, μια πολύπλοκη νομοθεσία και ένα συχνά αλλοπρόσαλλο φορολογικό πλαίσιο. Με την οικονομία στον πέμπτο χρόνο ύφεσης, η ανεργία μεταξύ των νέων έχει εκτοξευθεί πάνω από το 50%.

Oπως πολλοί μηχανικοί υπολογιστών, οι δημιουργοί του AthensBook έχουν περάσει καθοριστικό χρόνο στο εξωτερικό. Ο Καπώνης, πιο γνωστός ως cosmix στους πρωτοπόρους της ελληνικής μπλογκόσφαιρας, σπούδασε μηχανικός πληροφορικών συστημάτων στο Imperial College του Λονδίνου. Μερικά χρόνια μετά άφησε το διδακτορικό του στην τεχνητή νοημοσύνη για να επιστρέψει εδώ ιδρύοντας την Cosmical Technology. Ο Πάνζαρης σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός υπολογιστών στο ΕΜΠ πριν στραφεί προς τις ανθρωπιστικές σπουδές, κάνοντας μάστερ στην εκπαίδευση στο Harvard και διδακτορικό στην ιστορία της τεχνολογίας στο Stanford.

Οι δύο φίλοι σκαρφίστηκαν το πρότζεκτ το 2008. Λίγους μήνες μετά, παρουσίασαν το AthensBook, περισσότερο ως πείραμα. Εκείνη την εποχή, η ιδέα μιας υπηρεσίας που να αξιοποιεί τη γεωγραφική θέση σου σε πραγματικό χρόνο (location-based service) δεν ήταν τίποτε παραπάνω από ένα ενδιαφέρον κόνσεπτ. Αντίστοιχα οι διαφημίσεις που βασίζονται σε τεχνολογίες προσδιορισμού γεωγραφικής θέσης ήταν στα σπάργανα.

«Το 2008, στον χώρο των κινητών συσκευών, οι εταιρείες που δοκίμαζαν οτιδήποτε πέρα από τις κλασικές καμπάνιες με SMS μηνύματα ή τις πρωτόγονες -για τα δεδομένα των έξυπνων κινητών- σελίδες WAP, ήταν ελάχιστες».

Το γεγονός πως ξεκίνησαν με ελάχιστους ιδίους πόρους στάθηκε εμπόδιο στην ανάπτυξη της εταιρείας. Ακόμα χειρότερα, η Ελλάδα βρισκόταν στα πρόθυρα της οικονομικής κρίσης που θα χτυπούσε την κύρια πηγή εισοδήματός τους: τη διαφήμιση. «Ομως δεν είναι όλα μαύρα», λέει ο Καπώνης, καθώς Διαδίκτυο και κινητά έχουν τραβήξει σημαντικό μέρος της διαφημιστικής δαπάνης από τα παραδοσιακά μέσα.

Η δύναμη του κοινού


Η τελευταία έκδοση του AthensBook συνδέει το χρήστη με δεκάδες χιλιάδες μαγαζιά, εστιατόρια, νυχτερινά κέντρα, δημόσιες υπηρεσίες, μουσεία, δημόσιες συγκοινωνίες, ταξί και πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους. Για αρτιότερη εξυπηρέτηση, οι δημιουργοί συνεργάζονται πλέον με την Infotrip που παρέχει πληροφορίες για την κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας και, πιο πρόσφατα με το ask4food.gr, μια από τις μεγαλύτερες κοινότητες κριτικής εστιατορίων.

Οι δημιουργοί δεν αναβάθμισαν απλώς την εφαρμογή, αλλά αλλάζουν και τη φύση της, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση για user-generated περιεχόμενο όπως κριτικές, βαθμολογίες και προτάσεις από το κοινό. «Ο σκοπός είναι να προσφέρουμε μια πιο προσωπική, έξυπνη και χρήσιμη εμπειρία αντί για την πιο γενική, χρηστική λειτουργία που είχε μέχρι σήμερα», λέει ο Καπώνης.

Οπως αρκετοί Ελληνες επιχειρηματίες, οι δυο τους εργάζονται με το ένα μάτι στραμμένο στο εξωτερικό. Εχουν έρθει σε επαφή με σειρά επενδυτών και πιθανών συνεργατών με σκοπό τη δημιουργία προσωπικών οδηγών για πόλεις του εξωτερικού.

Γνωρίζουν πως η επιτυχία στον κόσμο των ψηφιακών μέσων μπορεί να είναι αναπάντεχα βραχύβια. Πολύ μεγαλύτερες εταιρείες άνθησαν και έσβησαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

«Το AthensBook αποτελεί εμπορικό προϊόν, έτσι η εμπορική επιτυχία δεν μπορεί παρά να είναι σημαντικό μέρος της εξίσωσης», λέει ο Καπώνης. Βασικός στόχος όμως, επιμένει, παραμένει η καλύτερη δυνατή υπηρεσία σε πείσμα των καιρών. «Είναι τονωτικό να ασχολείσαι με ένα προϊόν που είναι καινοτόμο και, πάνω απ όλα, πραγματικά χρήσιμο για χιλιάδες ανθρώπους».

Πηγή: skai.gr