Κλείσιμο

Υπαινιγμοί Θεοχάρη για αδιαφανείς διαδικασίες στις συμβάσεις σίτισης του ΥΠΕΘΑ για hot spot

Υπόνοιες για αδιαφανείς διαδικασίες στις συμβάσεις σίτισης για τις δομές φιλοξενίας προσφύγων που ανήκουν διαχειριστικά στις ένοπλες δυνάμεις, εκφράζει ο ανεξάρτητος βουλευτής Χάρης Θεοχάρης, με ερώτηση που κατέθεσε στον Πάνο Καμμένο.

Σύμφωνα με τον βουλευτή, στοιχεία του ΓΕΕΘΑ καταγράφουν περιπτώσεις «αναντιστοιχίας» μεταξύ του πραγματικού αριθμού μερίδων σε σχέση με αυτόν που εμπεριέχεται στη σχετική σύμβαση σίτισης, ενώ όπως υπογραμμίζει οι εν λόγω συμβάσεις συνάπτονται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης και συγκεκριμένα μέσω διαπραγμάτευσης του ΥΠ.ΕΘ.Α με τις εταιρίες χωρίς να προκηρυχθεί διαγωνισμός.

«Σύμφωνα με άρθρο της ηλεκτρονικής σελίδας Insidestory.gr για την Παροχή Υπηρεσιών Σίτισης Προσφύγων και Μεταναστών στην Περιοχή της Μυρσίνης-Κυλλήνης του Νομού Ηλείας, η κατακύρωση αποτελεσμάτων διαγωνισμού χωρίς δημοσίευση με ημερομηνία 24/2/2017 προβλέπει τη σίτιση 220 ατόμων επί 48 ημέρες το οποίο μεταφράζεται σε 9.600μερίδες. Το τμήμα ενημέρωσης Τύπου του ΓΕΕΘΑ με ανακοίνωση που εξέδωσε ακριβώς την ίδια ημερομηνία αναφέρει ότι για την εν λόγω δομή με δυνατότητα φιλοξενίας 340 ατόμων οι διαμένοντες πρόσφυγες ανέρχονται σε μόλις 164 και ως εκ τούτου η σίτιση σε μερίδες ανέρχονται σε 164. Τουτέστιν αποτυπώνεται αναντιστοιχία μεταξύ του πραγματικού αριθμού των προσφύγων με αυτόν που προβλέπεται στη σύμβαση, η οποία ανέρχεται σε 56 άτομα», σημειώνει ο κος βουλευτής.

Υπό αυτό το πρίσμα καλεί τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, να καταθέσει στοιχεία σχετικά με τις συμβάσεις σίτισης στις κλειστές δομές φιλοξενίας που ανήκουν διαχειριστικά στις Ένοπλες Δυνάμεις και τις μηνιαίες χρηματικές καταβολές που αφορούν στις συνολικές μερίδες σίτισης με τον αριθμό προσφύγων ανά δομή φιλοξενίας.

Παράλληλα, ο ανεξάρτητος βουλευτής, ζητά απαντήσεις αναφορικά με το ακριβές ύψος των ποσών που έχουν μέχρι σήμερα διατεθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου για τη σίτιση των προσφύγων και τη συνολική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.
Θέτει, επίσης και τα ακόλουθα ερωτήματα:

-Ποια τα συνολικά ποσά που έχουν αντλήσει οι ένοπλες δυνάμεις για την κάλυψη των αναγκών σίτισης των προσφύγων στο πλαίσιο της συγχρηματοδότησης από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας και από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης;

-Ποια η πρόθεση για την εφαρμογή διαδικασιών σύναψης συμβάσεων με ανοιχτό διαγωνισμό αντί των απευθείας αναθέσεων ώστε η διαχείριση των οικονομικών πόρων να γίνεται με συνθήκες απόλυτης διαφάνειας;

-Για ποιον λόγο δομές οι οποίες έχουν οριστικά κλείσει, σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, όπως η δομή Κατσικά στο Νομό Ιωαννίνων ήδη από το Δεκέμβριο 2016 εξακολουθούν να περιλαμβάνονται σε συμβάσεις που συνάπτονται για την παροχή υπηρεσιών σίτισης;

-Πόσο επιβαρύνεται η εξυπηρέτηση ιδίων αναγκών των ενόπλων δυνάμεων από το προσφυγικό; Και πόσο επιβαρύνεται επιχειρησιακά η παραδοσιακή αποστολή τους η οποία συνίσταται στην υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας και προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας


Θέμα: «Υπόνοιες για Αδιαφανείς Διαδικασίες στις Συμβάσεις Σίτισης για τις Δομές Φιλοξενίας που Ανήκουν Διαχειριστικά στις Ένοπλες Δυνάμεις»
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) Φ.000 /8/245258/Σ.37/2016 - ΦΕΚ 630/Β/9-3-2016 των υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Ναυτιλίας η διαχείριση της προσφυγικής κρίσης έχει περάσει στις Ένοπλες Δυνάμεις με το Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Διαχείρισης Προσφυγικής Κρίσης (ΚΕ.Σ.Ο.Δ.Π.) να υπάγεται απευθείας στον Αρχηγό Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ).

Στη βάση του Νόμου 4368/2016 με τίτλο: «Μέτρα για την Επιτάχυνση του Κυβερνητικού Έργου και Άλλες Διατάξεις», αποστολή του ΚΕ.Σ.Ο.Δ.Π. είναι η διεύθυνση και ο συντονισμός, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Ασύλου και την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, των δράσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των θεμάτων, που προκύπτουν από τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές στη Χώρα, αποκλειστικά σε ό,τι αφορά στη μεταφορά, διαμονή, σίτιση και υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων και μεταναστών.

Σε εφαρμογή του ως άνω Νόμου και συνδυαστικά με τον Νόμο 4412/2016 που φέρει τίτλο «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», η διενέργεια των διαγωνισμών για τη σίτιση έχει ανατεθεί κατά βάσιν στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Μεταξύ των κριτηρίων στα οποία βασίζεται η επιλογή της εκάστοτε αναδόχου εταιρίας συγκαταλέγονται το ποσοστό προσφερόμενης έκπτωσης επί της καθορισμένης τιμής ανά άτομο που ανέρχεται σε 5,78 ευρώ συμπεριλαμβανόμενου του ΦΠΑ καθώς και ο ποσοτικός περιορισμός επί του αριθμού των δομών, μέχρι τέσσερις (4), και των προσφύγων, μέχρι 4 χιλιάδες τριακόσια (4.400) άτομα που δύναται να αναλάβει η ίδια εταιρεία. Το ύψος του προϋπολογισμού για την κάλυψη των αναγκών σίτισης των προσφύγων που φιλοξενούνται σε 42 δομές στην ελληνική επικράτεια ανέρχεται σε 84 εκατομμύρια ευρώ.

H ειδησεογραφική ηλεκτρονική σελίδα Insidestory.gr σε άρθρο για το ζήτημα της σίτισης των προσφύγων που δημοσιεύθηκε στις 20/3/2017 παραθέτει περιπτώσεις όπου υφίσταται αναντιστοιχία μεταξύ του αριθμού των διαμενόντων και σιτιζόμενων σε δομές που ελέγχονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Για την Παροχή Υπηρεσιών Σίτισης Προσφύγων και Μεταναστών στην Περιοχή της Μυρσίνης-Κυλλήνης του Νομού Ηλείας, η κατακύρωση αποτελεσμάτων διαγωνισμού χωρίς δημοσίευση με ημερομηνία 24/2/2017 προβλέπει τη σίτιση 220 ατόμων επί 48 ημέρες το οποίο μεταφράζεται σε εννέα χιλιάδες εξακόσιες (9.600)μερίδες. Το τμήμα ενημέρωσης Τύπου του ΓΕΕΘΑ με ανακοίνωση που εξέδωσε ακριβώς την ίδια ημερομηνία αναφέρει ότι για την εν λόγω δομή με δυνατότητα φιλοξενίας 340 ατόμων οι διαμένοντες πρόσφυγες ανέρχονται σε μόλις 164 και ως εκ τούτου η σίτιση σε μερίδες ανέρχονται σε 164. Τουτέστιν αποτυπώνεται αναντιστοιχία μεταξύ του πραγματικού αριθμού των προσφύγων με αυτόν που προβλέπεται στη σύμβαση, η οποία ανέρχεται σε 56 άτομα.

Στο ίδιο μήκος κύματος, κατακυρώθηκαν στις 7/3/2017 αποτελέσματα για το Κέντρο Πρώτης Υποδοχής και την Προσωρινή ?οµή Φιλοξενίας της Ραφήνας στην Περιφερειακή Ενότητα Αττικής τα οποία προβλέπουν την παροχή πλήρους διατροφής 150 αιτούντων άσυλο και ευάλωτων ομάδων πολιτών τρίτων χωρών. Στις 10/3/2017 το τμήμα ενημέρωσης Τύπου του ΓΕΕΘΑ εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία ο αριθμός διαμενόντων καταγράφεται σε 111 και η σίτιση σε μερίδες ανέρχεται σε 120. Πρόκειται ουσιαστικά για επίσημη καταγραφή αναντιστοιχίας μεταξύ του πραγματικού αριθμού μερίδων σε σχέση με αυτόν που εμπεριέχεται στη σύμβαση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση των δομών Κατσικά και Δολιανών στον Νομό Ιωαννίνων καθώςστην από 27/1/2017 σύμβαση για την Παροχή Υπηρεσιών Σίτισης στις περιοχές ?ΟΛΙΑΝΑ (Ορφανοτροφείο ?ολιανών) και «ΚΑΤΣΙΚΑ» κατακυρώθηκε η σίτιση 600 προσφύγων τη στιγμή που σχετική ανακοίνωση Τύπου του ΓΕΕΘΑ την ίδια ακριβώς ημερομηνία καταγράφει μηδενικό αριθμό προσφύγων στη δομή Κατσικά και μόλις 138 ατόμων στα Δολιανά του Νομού Ιωαννίνων. Τουτέστιν οι πραγματικές μερίδες σίτισης ανέρχονται σε μόλις 138 παρότι η υπογραφείσα σύμβαση σίτισης προβλέπει 600 μερίδες.

Επειδή η ασφαλής σίτιση και η αξιοπρεπής διαβίωση των προσφύγων είναι σημαντική για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας.

Επειδή οι διαγωνισμοί σίτισης συνάπτονται κατόπιν διαπραγμάτευσης, άνευ προκήρυξης διαγωνισμού κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης της εθνικής νομοθεσίας όπως προβλέπεται στην Αιτιολογική Έκθεση της από 17/2/2016 τροπολογίας για τη συνδρομή του ΥΕΘΑ στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης

Επειδή το ΓΕΕΘΑ με το από 23/3/2017 Δελτίο Τύπου ανακοίνωσε ότι «ο αριθμός των μερίδων σίτισης βάσει του οποίου γίνονται οι χρηματικές καταβολές, δεν εξαντλεί κατ' ανάγκη τον μέγιστο αριθμό μερίδων σίτισης, αλλά καθορίζεται καθημερινά, με την ανάθεση της σχετικής εντολής στην ανάδοχο εταιρεία σίτισης, σύμφωνα με τον πραγματικό αριθμό διαμενόντων προσφύγων και μεταναστών»

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

- Ποιες οι συμβάσεις σίτισης στις κλειστές δομές φιλοξενίας που ανήκουν διαχειριστικά στις Ένοπλες Δυνάμεις; Παρακαλώ όπως παράσχετε αναλυτικό πίνακα με τις μηνιαίες χρηματικές καταβολές που αφορούν τις συνολικές μερίδες σίτισης με τον αριθμό προσφύγων ανά δομή φιλοξενίας.

- Ποιο είναι το ακριβές ύψος των ποσών που έχουν μέχρι σήμερα διατεθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για τη σίτιση των προσφύγων και ποια η συνολική επιβάρυνση του ήδη μειωμένου προϋπολογισμού των ενόπλων δυνάμεων;

- Ποια τα συνολικά ποσά που έχουν αντλήσει οι ένοπλες δυνάμεις για την κάλυψη των αναγκών σίτισης των προσφύγων στο πλαίσιο της συγχρηματοδότησης από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (Συμφωνία ΗΟΜΕ/2016/ISBF/AG/EMAS/No 0030) και από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (Συμφωνία ΗΟΜΕ/2016/AMIF/AG/EMAS/No 0042);

- Ποια η πρόθεση για την εφαρμογή διαδικασιών σύναψης συμβάσεων με ανοιχτό διαγωνισμό αντί των απευθείας αναθέσεων ώστε η διαχείριση των οικονομικών πόρων να γίνεται με συνθήκες απόλυτης διαφάνειας;

- Για ποιον λόγο δομές οι οποίες έχουν οριστικά κλείσει, σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, όπως η δομή Κατσικά στο Νομό Ιωαννίνων ήδη από το Δεκέμβριο 2016 εξακολουθούν να περιλαμβάνονται σε συμβάσεις που συνάπτονται για την Παροχή Υπηρεσιών Σίτισης;

- Πόσο επιβαρύνεται η εξυπηρέτηση ιδίων αναγκών των ενόπλων δυνάμεων από το προσφυγικό; Και πόσο επιβαρύνεται επιχειρησιακά η παραδοσιακή αποστολή τους η οποία συνίσταται στην υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας και προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας;

Ο ερωτών Βουλευτής

Θεοχάρης (Χάρης) Θεοχάρης, Β’ Αθήνας

Πηγή: skai.gr - Ναντίν Χαρδαλιά