Κλείσιμο

Μητροπολίτης Μεσσηνίας για Πρέσπες: Συμφωνία που διχάζει δεν δικαιώνεται

Συμφωνία που καλλιεργεί τo διχασμό, και προσβάλει την ελληνική ιστορία, αποκαλεί ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος τη Συμφωνία των Πρεσπών σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε στο romfea.gr. 

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο, η Συμφωνία διχάζει τους λαούς στο εσωτερικό τόσο της Ελλάδας, όσο και των Σκοπίων. «Χωρίς εθνικιστικές τάσεις, αλλά με εθνική συνείδηση (σ.σ. η Εκκλησία) δηλώνει ότι αφού το ίδιο το όνομα της Μακεδονίας αποτελεί στοιχείο της Ιστορίας, του πολιτισμού και της ταυτότητας των Ελλήνων και όρο προσδιοριστικό στην ιστορία του Έλληνα για την αυτοσυνειδησία του, γι' αυτό και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κανέναν άλλον» αναφέρει χαρακτηριστικά. 

«Η Εκκλησία σέβεται τούς πάντες αλλά απαιτεί και σεβασμό από τούς όλους σε κάθε τι το οποίο αποτελεί στοιχείο της εθνικής ιστορικής, πολιτισμικής και γλωσσικής μας ταυτότητας» τονίζει ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος. 

Αναλυτικά το άρθρο του Μητροπολίτη Μεσσηνίας

«Σέ λίγες ημέρες το Ελληνικό Κοινοβούλιο θα κληθεί να τοποθετηθεί, θετικά ή αρνητικά, απέναντι σε μία συμφωνία, αυτή η οποία υπογράφτηκε στη λίμνη των Πρεσπών, και η οποία ενώ θεωρείται ότι επιλύει ένα χρονίζον πρόβλημα μεταξύ της πατρίδας μας και της γείτονος χώρας των Σκοπίων εντούτοις στο εσωτερικό και των δύο χωρών δημιουργεί εντάσεις, διχοστασίες, πολώσεις και έντονες αντιπαραθέσεις.

Σε όλο αυτό τό σκηνικό, πού ?πό τούς κρατο?ντες τ?ς πολιτικ?ς ?γεσίας τίθενται ?τικέττες προοδευτισμο? ? συντηρητισμο?, ? ?κκλησία τ?ς ?λλάδος ?χει δικαιωματικά τοποθετηθε? ?ναντι α?τ?ς τ?ς συμφωνίας, ?χι μέ κριτήρια πολιτικά ο?τε γιά νά καλλιεργήσει πολωτικό κλ?μα ?λλά γιατί θεωρε? ?τι τό περιεχόμενο τ?ς συμφωνίας τ?ν Πρεσπ?ν ε?ναι προσβλητικό γιά τήν ?δια τήν ?λληνική ?στορία καί τόν ?λληνικό Πολιτισμό.

Χωρίς ?θνικιστικές τάσεις ?λλά μέ ?θνική συνείδηση δηλώνει ?τι ?φο? τό ?διο τό ?νομα τ?ς Μακεδονίας ?ποτελε? στοιχε?ο τ?ς ?στορίας, το? πολιτισμο? καί τ?ς ταυτότητας τ?ν ?λλήνων καί ?ρο προσδιοριστικό στήν ?στορία το? ?λληνα καί γιά τήν α?τοσυνειδησία του γιαυτό καί δέν μπορε? νά χρησιμοποιηθε? ?πό κανέναν ?λλον.

? ?δρυση ?νός νέου κράτους, α?τό τ?ν Σκοπίων, μέ τρόπο λανθασμένο, μέ τό ?πο?ο ?θεωρε?το ?τι θά ?πιλύοντο καί θά ?κτονώνονταν πολλοί ?θνικιστικοί τριγμοί στή περιοχή τ?ν Βαλκανίων καί θά ?πιτυγχάνετο μία ?ντίστοιχη ?θνικιστική ?σορροπία, δημιούργησε πρώτιστα σέ α?τό τό ?διο τό κράτος κρίση ?θνικ?ς ταυτότητας, γιατί δέν ε?ρισκε ?ρεισμα ο?τε σέ κάποια ?στορική ?ναφορά ο?τε καί σέ κάποιον πολιτισμό, ?ν? ?νάλογη κρίση δημιουργήθηκε καί στό ?κκλησιαστικό καί γλωσσικό ?πίπεδο.

?τσι λοιπόν ?ν? ?π?ρχε ?να κράτος δέν μπορο?σε ?ξαιτίας τ?ς πολυεθνικ?ς του σύνθεσης νά προσδιορίσει τήν ταυτότητά του, καί τίς ρίζες του, ?πό ?που θά ?ντλο?σε στοιχε?α, μέ τά ?πο?α θά σημαίνετο ?νας ?ντίστοιχος πολιτισμός καί μία ?στορία, καί θά δομε?το μία ?ντίστοιχη ?θνική, γλωσσική, ?κκλησιαστική καί πολιτισμική ταυτότητα.

Δημιουργήθηκε δηλαδή ?να κράτος, α?τό τ?ν Σκοπίων, χωρίς ?στορία, παράδοση καί πολιτισμό, ?λλά καί χωρίς ?νομα, σημαντικό στοιχε?ο γιά τήν ταυτότητα το? κάθε κράτους καί συγχρόνως προσδιοριστικό, ?ς διακριτικό γνώρισμά του.

Καί φυσικά δέν μπορο?σε νά βρεθε? ?να ?νομα, τό ?πο?ο θά ?ξέφραζε μία «?νωμένη δημοκρατία» ?ς με?γμα πολλ?ν ?στορικ?ν καί πολιτισμικ?ν δεδομένων μέ μία ?νύπαρκτη ?στορία, καί μία πολιτισμική ?συνέχεια, γεγονός πού ?σχύει ?κόμη καί σήμερα. Σέ ?νάλογο ?διέξοδο βρίσκεται καί τό ?κκλησιαστικό μόρφωμα πού δημιουργήθηκε σ’ α?τό τό κράτος τ?ν Σκοπίων, καί τό ?πο?ο βρίσκεται σέ ?κκλησιαστική ?πομόνωση καί ?κοινωνησία.

?να κράτος ?μως χωρίς ?στορία, πολιτισμό, γλ?σσα καί μέ χαρακτ?ρα ?θνοφυλετικό δέν μπορε? νά ?πιβιώσει καί α?τό ?κφράστηκε ?μεσα μέ τό ?διέξοδο στήν ?ναζήτηση ?νός ?νόματος, τό ?πο?ο θά ?πρεπε ?χι μόνο νά τό προσδιορίζει στή σημερινή κρατική ?ντότητά του, ?λλά καί νά τό συνδέει καί μέ ?να ?ντίστοιχο ?στορικό καί πολιτισμικό παρελθόν, στοιχε?α τά ?πο?α ε?ναι ?ν προκειμέν? γιά τό ?διο τό κράτος τ?ν Σκοπίων ?νύπαρκτα.

?πως τό κράτος τ?ν Σκοπίων διαμορφώθηκε, μέ συρραφή ?δαφικ?ν δανείων, προσπάθησε γιά ?ρκετά χρόνια νά δημιουργήσει καί πυλ?νες ?στορίας καί πολιτισμο? δανειζόμενο ?πό ?λλα κράτη γλωσσικά ?διώματα ? διαλέκτους καί πολιτισμικά στοιχε?α, παραχαράσσοντας ?μως μέ τόν τρόπο α?τό τήν ?στορία τ?ν γειτονικ?ν λα?ν του.

Κανένα κράτος δέν πετυχαίνει τήν ?ριοθέτηση τ?ς ?ντότητάς τους μέ ?ναφορές ο? ?πο?ες ?ποτελο?ν στοιχε?α μι?ς ?λλης ?θνικ?ς ταυτότητας ?νός ?λλου πολιτισμο? καί μι?ς ?λλης ?στορικ?ς πραγματικότητας, καί τά ?πο?α μάλιστα ε?τε τά ?φαρπάζει ε?τε τά διεκδικε?. 

?τσι λοιπόν τό ?στορικό ?νομα τ?ς Μακεδονίας, ε?τε μέ γεωγραφικό ? χρονικό προσδιορισμό, σύνθετο ? ?χι, ?μπεριέχει μία ?στορία καί ?κφράζει ?ναν πολιτισμό ? ?πο?ος ?ποτυπώνεται στή διαχρονία τ?ς ?λληνικ?ς ?στορίας καί ?πιβεβαιώνεται γλωσσικά, πολιτιστικά καί πολιτισμικά μέσα στόν ?διο τόν ?λληνικό χ?ρο, καί γιαυτό δέν μπορε? νά γίνει ?ντικείμενο χρήσης ? διεκδίκησης ?πό κάποιο ?λλο κράτος, μέ τό ?πο?ο ο?δεμία σχέση ταυτότητας ?χει.

Γιαυτά τά στοιχε?α ταυτότητας ?γωνίστηκε καί ? ?κκλησία, ?στε νά διατηρηθο?ν καί νά διαφυλαχθο?ν χωρίς ?θνικιστικές ? ?θνοφυλετικές τάσεις ? παρεκτροπές γιαυτό καί μπορε? σήμερα νά παίρνει θέση ?ναντι τ?ς κάθε μορφ?ς παραχάραξης, ?μφισβήτησης ? διεκδίκησής τους ?πό ?λλότρια ?θνη.

? ?κκλησία σέβεται τούς πάντες ?λλά ?παιτε? καί σεβασμό ?πό τούς ?λους σέ κάθε τι τό ?πο?ο ?ποτελε? στοιχε?ο τ?ς ?θνικ?ς, ?στορικ?ς, πολιτισμικ?ς καί γλωσσικ?ς μας ταυτότητας.

? χρήση σύνθετης ? μή ?νομασίας μέ τόν ?ρο Μακεδονία ?πό τό κράτος τ?ν Σκοπίων, γεωγραφικό ? χρονικό προσδιορισμό, ? υ?οθέτηση μι?ς κατ’ ?νομα μακεδονικ?ς γλώσσας, ? νομική καί γραφειοκρατική ?πιβολή μι?ς δ?θεν μακεδονικ?ς ?θαγένειας ? ?θνότητας καί ? ?γκαθίδρυση ?νός μακεδονικο? ?κκλησιαστικο? μορφώματος δέν ?πιλύει ο?τε στό ?σωτερικό το? συγκεκριμένου κράτους τ?ν Σκοπίων ?λλ’ ο?τε καί σέ σχέση μέ τήν ?δια τήν πατρίδα μας τά ?μφωλεύοντα προβλήματα. ?ντίθετα ?πιτείνει καί ?νδυναμώνει μίση, ?θνικιστικές τάσεις καί ?ντιπαλότητες, γεγονότα γνωστά καί ?πικίνδυνα γιά τόν χ?ρο τ?ν Βαλκανίων.

Μία συμφωνία λοιπόν πού δέν λύνει ?λλά δημιουργε? νέα προβλήματα καί ? ?ποία δέν δικαιώνεται ο?τε ?στορικά, ο?τε πολιτισμικά πρέπει νά ξαναγραφτε?. Κανένας δέν ?ντιστρατεύεται στήν ?ναγκαιότητα ?νταξης το? κράτους τ?ν Σκοπίων στό ΝΑΤΟ καί στήν Ε?ρωπαϊκή ?νωση μέ σκοπό τήν ?πίτευξη ?σορροπίας στήν ε?ρύτερη περιοχή, ?χι ?μως μέ τό προσωπε?ο ?νός ?ποφώσκοντος ?λυτρωτισμο?, στοιχε?α το? ?ποίου ?κφράστηκαν κατά τήν διάρκεια τ?ς συζήτησης γιά τή συνταγματική κατοχύρωση τ?ς συμφωνίας τ?ν Πρεσπ?ν στό Κοινοβούλιο τ?ν Σκοπίων, ?πως γιά παράδειγμα τά περί ?παρξης μακεδονικ?ς δ?θεν μειονότητας στήν πατρίδα μας, καί τά ?πο?α πάντοτε θά παραμένουν στοιχε?α τριβ?ς καί ?μφισβήτησης σέ κάθε ?πίπεδο το? δημόσιου βίου (?κπαίδευση, ?μπόριο, ?κκλησιαστική πραγματικότητα).

Μία συμφωνία λοιπόν πού διχάζει ε?ναι μία ?λυσιτελής πρόταση ?σες δεκαετίες καί ?ν παρέλθουν, μάλιστα ?ταν τά στοιχε?α α?τ?ς τ?ς συμφωνίας ε?ναι στοιχε?α ?μφισβήτησης τ?ς ?θνικ?ς καί πολιτισμικ?ς ταυτότητας τ?ς ?στορίας τ?ν ?λλήνων».


Πηγή: romfea.gr