Economist: Η παραβολή των τετρακινητήριων αεροσκαφών

Στήλη του περιοδικού Economist αναφέρεται στην πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών τύπου Α340-300 των Ολυμπιακών Αερογραμμών στην αμερικανική Apollo Aviation, επισημαίνοντας ότι το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να τα είχε πουλήσει σε πολύ υψηλότερη τιμή αν είχε ενεργήσει νωρίτερα.

Σε άρθρο με τίτλο «Η παραβολή των τετρακινητήριων αεροσκαφών», με πληροφορίες που αποδίδονται σε γνώστη της αεροπορικής βιομηχανίας, αναφέρεται συγκεκριμένα ότι το 2007 η αξία κάθε αεροσκάφους είχε εκτιμηθεί από την αμερικανική Avitas σε 45 εκατομμύρια δολάρια. Οι προσφορές εταιρειών να χειριστούν την πώληση απορρίφθηκαν, με την κυβέρνηση να αποφασίζει την ίδρυση ειδικής κρατικά χρηματοδοτούμενης εταιρείας με εκατοντάδες υπαλλήλους και με αντικείμενο την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών.

Το 2010, η μικρή γερμανική αεροπορική εταιρεία Cirrus προσέφερε 23 εκατομμύρια δολάρια για καθένα από τα αεροσκάφη, ωστόσο η ελληνική πλευρά απέρριψε την προσφορά καθώς οι κανονισμοί απαγορεύουν την πώληση κρατικής περιουσίας σε τιμή κάτω του 75% της δηλωμένης αξίας της.

Τότε ζητήθηκε μία νέα εκτίμηση, που προσδιόρισε την αξία των αεροσκαφών που ήδη ήταν καθηλωμένα επί ένα χρόνο σε 18 εκατομμύρια δολάρια έκαστο. Την ίδια στιγμή, η αγορά είχε πλημμυρίσει από το συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών τεσσάρων κινητήρων, που κρίνονταν μάλιστα αντιοικονομικά λόγω των υψηλών τιμών των καυσίμων.

Το 2012, μετά από τρία χρόνια απραξίας και σε χειρότερη κατάσταση, τα αεροσκάφη πωλήθηκαν έναντι 10 εκατομμυρίων δολαρίων έκαστο στην Apollo, που τα ήθελε για τα ανταλλακτικά και μέταλλα.

Επομένως, καταλήγει ο Economist, ένα περιουσιακό στοιχείο που θα μπορούσε να ενισχύσει τα κρατικά ταμεία στην Ελλάδα με περίπου 180 εκατομμύρια δολάρια κατέληξε να πωληθεί για μόλις 40 εκατομμύρια μετά από τρία χρόνια και δύο πακέτα διάσωσης.

Η Apollo θα χρειαστεί περίπου 20 εκατομμύρια δολάρια για επισκευές ώστε τα αεροσκάφη να ταξιδέψουν έως το Μαϊάμι χωρίς επιβάτες. «Με τέτοιες τιμές ίσως θα ήταν καλύτερα τα αεροσκάφη να αποσυναρμολογηθούν στην Αθήνα – τουλάχιστον έτσι θα πρόσφεραν λίγη δουλειά σε άνεργους Έλληνες», σχολιάζει ο Economist.
Πηγή: Θανάσης Γκαβός, Λονδίνο