Επαφές ΥΠΕΚΑ και ΣτΕ για τη δυνατότητα τακτοποίησης των αυθαιρέτων

Άρχισαν οι πρώτες διερευνητικές επαφές, της ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, με το Συμβούλιο της Επικρατείας, για τα αυθαίρετα και την δυνατότητα τακτοποίησής τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, ζητήθηκε το σύνολο της ισχύουσας (για τα αυθαίρετα) νομολογίας και, πιθανότατα, την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρξει νέα συνάντηση, προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες τακτοποίησής τους είτε στο πλαίσιο των ημιυπαίθριων είτε μα κάποιο άλλο τρόπο.

Κι αυτό, γιατί η τακτοποίηση των αυθαιρέτων βρίσκεται πολύ ψηλά στην «ατζέντα» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του υπουργού, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, αφού εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρει στα δημόσια ταμεία, έως και δύο δισεκατομμύρια ευρώ και, ταυτοχρόνως, να επιλύσει ένα πρόβλημα δεκαετιών, που αφορά σε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυθαιρέτων ή σε περισσότερα από ένα εκατομμύριο κτίσματα και παραβάσεις.

Ταυτοχρόνως, η κυβέρνηση επιχειρεί να επισπεύσει την εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου προγράμματος με σειρά πολυνομοσχεδίων, για τα οποία, εντός του ερχόμενου εξαμήνου, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ψήφισής τους και να εφαρμόζονται.

Στις περιπτώσεις, μάλιστα, που δεν υπάρχει συνάφεια μεταξύ των νομοσχεδίων, θα ζητηθεί η ανοχή του προέδρου της Βουλής, ώστε να καταστεί δυνατή η ενσωμάτωση (και ψήφισή τους), ως πολυνομοσχέδιο.
Ειδικότερα σε ότι αφορά τα Υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, στις πρώτιστες προτεραιότητές τους, περιλαμβάνονται τα νομοσχέδια για τις μελέτες, την ανάθεση των δημοσίων έργων και τις απαλλοτριώσεις (Υποδομών) και η τακτοποίηση των αυθαιρέτων και η περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΥΠΕΚΑ).

Στο Υπουργείου Υποδομών, ένα από τα θέματα που απασχολούν την ηγεσία του, είναι οι απαλλοτριώσεις, που, συνήθως, αποτελούν μια από τις σημαντικότερες αιτίες καθυστερήσεων, στην πρόοδο των έργων.

Στο πλαίσιο αυτό, επεξεργάζονται σειρά ρυθμίσεων, προκειμένου να μειωθούν οι χρόνοι ολοκλήρωσής τους (των απαλλοτριώσεων) και να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του δημοσίου, με εξορθολογισμό του τελικού κόστους.

Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, το δημόσιο, θα μπορεί να προχωρεί στην αποβολή των εγκατεστημένων στα απαλλοτριούμενα ακίνητα, με την απόφαση περί προσωρινού προσδιορισμού και όχι να ζητά δικαστική συνδρομή, ενώ τις περιπτώσεις απαλλοτριώσεων μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος, η εκτίμηση ανατίθεται στο Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (ΣΟΕ).

Εξίσου σοβαρό θέμα που απασχολεί την ηγεσία του Υπουργείου είναι η παραγωγή δημοσίων έργων και οι μελέτες. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται σειρά ρυθμίσεων (ο ΣΚΑΪ, έχει δημοσιεύσει το σχετικό σχέδιο νόμου), με βασικούς άξονες, την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων, την αναβάθμιση του παραγόμενου έργου και την διασφάλιση συνθηκών διαφάνειας.

Δημιουργείται ανεξάρτητη «Αρχή Ελέγχου Μελετών και Έργων», που θα ελέγχει τα έργα καθ΄ όλα τα στάδια υλοποίησής τους (από το στάδιο που προηγείται της σύναψης της σύμβασης ανάθεσης, έως και την παραλαβή του), ενώ ειδική μνεία υπάρχει, για την αντιμετώπιση:

- των μεγάλων εκπτώσεων,
- την ρευστότητα των εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Επίσης, κανένα έργο δεν θα ανατίθεται, εάν δεν έχει διασφαλιστεί η ωριμότητά του.

Να υπάρχουν, δηλαδή:
- οι αναγκαίοι πόροι χρηματοδότησης,
- πλήρεις μελέτες,
- να υπάρχουν οι αναγκαίες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,
- να έχουν ολοκληρωθεί οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις και,
- να έχουν λυθεί τυχόν προβλήματα με συναρμόδια Υπουργεία, όπως για παράδειγμα την αρχαιολογία και Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας.
Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο νόμου, που παρατίθεται στην συνέχεια, στόχος του Υπουργείου είναι να θεραπευθούν οι παρατηρούμενες, από καιρό, αρρυθμίες, στο όλο σύστημα παραγωγής έργων.

Μεγάλες Εκπτώσεις

Για τις περιπτώσεις αυτές (των μεγάλων, δηλαδή, εκπτώσεων), πέραν της πρόσθετης εγγύησης, η εργολαβία θα τίθεται υπό την επιτήρηση της Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων. Κι αυτό, λόγω των μεγάλων κινδύνων που συνεπάγονται για την ομαλή εκτέλεση των έργων οι μεγάλες εκπτώσεις.

Ρευστότητα Επιχειρήσεων

Προκειμένου να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή ρευστότητα των εργοληπτικών επιχειρήσεων στην τρέχουσα δημοσιονομική συγκυρία, παρέχεται, με το σχέδιο νόμου, η δυνατότητα εκχώρησης, σε πιστωτικά ιδρύματα, του συμβατικού εργολαβικού ανταλλάγματος, με παράλληλη δέσμευση του δημοσίου ως προς την καταβολή του εκτελεσμένου, πιστοποιημένου και ελεγμένου εργολαβικού ανταλλάγματος.

Μελέτες

Τροποποιούνται τα Μητρώα Μελετητών, με την δημιουργία κάποιων κατηγοριών, για νέα εξειδικευμένα έργα.

Οι ανάθεσης των συμβάσεων, θα γίνονται από πενταμελείς επιτροπές, τις οποίες θα απαρτίζουν (μετά από κλήρωση) μηχανικοί με ειδικότητα στο αντικείμενο των, υπό ανάθεση, μελετών.

Προκειμένου, μάλιστα, για μελέτες τεχνικών έργων, στην ομάδα μελέτης του αναδόχου, θα μετέχει και πρόσωπο με εμπειρία στην κατασκευή των αντίστοιχών έργων, που θα βεβαιώνει την κατασκευασιμότητα κρίσιμων τεχνικά στοιχείων του έργου.

Τέλος, αντικειμενικοποιούνται τα κριτήρια και οι διαδικασίες ανάθεσης των μελετών, ενώ για την ανάθεση μικρών συμβάσεων (προεκτιμώμενη αμοιβή μέχρι 30.000 ευρώ, για μελέτες και 15.000 ευρώ για συμβάσεις υπηρεσιών), διατηρείται η απ΄ ευθείας ανάθεση, αλλά ο ανάδοχος δεν θα επιλέγεται αυθαίρετα από την αναθέτουσα αρχή, αλλά θα κληρώνεται σε δημόσια κλήρωση, μεταξύ όσων έχουν τα νόμιμα προσόντα και έχουν υποβάλλει δήλωση ενδιαφέροντος.
Πηγή: Δημήτρης Λάππας