Εθνική: Σημαντικό κενό εξωστρέφειας της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης

H μελέτη της ΕΤΕ αναλυτικά 

Για έλλειμμα εξωστρέφειας της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης συγκριτικά με αντίστοιχες ευρωπαϊκές, αλλά και μεγάλες προοπτικές των επιχειρήσεων αυτών, κάνει λόγο η Εθνική Τράπεζα σε μελέτη της για την εξωστρέφεια των ΜμΕ.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της ΕΤΕ στη μελέτη τους κατά το β’ εξάμηνο του 2017, το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα σημείωσε αξιοσημείωτη βελτίωση, καθώς ο δείκτης εμπιστοσύνης των ΜμΕ ανέβηκε στις 10 μονάδες (από τις -4 μονάδες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 και το χαμηλό των -10 μονάδων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015). «H βιομηχανία συνεχίζει να είναι ο κλάδος που ξεχωρίζει θετικά με κινητήρια δύναμη ανάπτυξης την εξωστρέφειά της, με τις εξαγωγικές μικρομεσαίες βιομηχανίες να εκπροσωπούν πλέον το 31% του τομέα (έναντι 26% το 2012)» σημειώνεται.

Ωστόσο, υπογραμμίζεται στη μελέτη, οι ελληνικές ΜμΕ παρουσιάζουν σημαντικό κενό εξωστρέφειας αν συγκριθούν με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, καθώς εξάγουν μόλις το 11% των πωλήσεών τους (έναντι 18% κ.μ.ο. στην ΕΕ). Η έρευνα σε δείγμα 600 επιχειρήσεων ανέδειξε ότι μία στις τρεις ελληνικές ΜμΕ που έχουν ως δυνητικό αντικείμενο τις εξαγωγές αγαθών (κατά κύριο λόγο, επιχειρήσεις των κλάδων της βιομηχανίας και χονδρεμπορίου) είναι εξωστρεφής. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι άνω του ½ των εξαγωγικών ΜμΕ κατάφεραν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Το 12% των ΜμΕ (καλύπτοντας το 21% των πωλήσεων του τομέα) αποτελούν το πιο συνειδητοποιημένο κομμάτι των εξαγωγέων, καθώς έχουν διαχρονικά ως στρατηγική τους προτεραιότητα την κατάκτηση μεριδίων στις αγορές του εξωτερικού, ενώ κατάφεραν να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους κατά τη διάρκεια της κρίσης (με τις εξαγωγές να καλύπτουν πλέον το 34% των πωλήσεών τους από 19% το 2008) ακολουθώντας τις εξής πρακτικές:

- Ισχυρή στόχευση στην αποτελεσματική διαχείριση κόστους (δηλώνοντας ότι έχουν κατακτήσει πλεονέκτημα σε όρους μισθολογικού και ενεργειακού κόστους) και στην υιοθέτηση συσκευασίας υψηλής ανταγωνιστικότητας (υποδηλώνοντας υψηλή επένδυση σε marketing, branding και προώθηση).
- Έμφαση στην αξιοποίηση των δομών clusters και των πλεονεκτημάτων δικτύωσης και συνεργειών που αυτά προσφέρουν.
-Προτεραιότητα σε αναπτυγμένες αγορές Δυτικής Ευρώπης και Αμερικής, στις οποίες τα αποτελέσματα της έρευνάς μας έδειξαν ότι επιτυγχάνονται υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

«Συνεπώς, η σταδιακή σύγκλιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους εξωστρέφειας κρίνεται εφικτή αν υπάρξει συνεπής, ταχεία και συντονισμένη στρατηγική υιοθέτησης των παραπάνω βέλτιστων πρακτικών από τη μερίδα αυτή των «δυνητικά στρατηγικών» εξαγωγέων. Παράλληλα, κατά την πορεία πραγματοποίησης αυτής της δυναμικής, πιθανότατα θα απαιτηθούν συγχωνεύσεις μεταξύ των ΜμΕ και ενίσχυση των διόδων πρόσβασης σε πηγές ρευστότητας» τονίζει η Εθνική.
Πηγή: skai.gr
TAGS: ΥΠΟΙΚ