Βαρβιτσιώτης: Η ελληνική ναυτιλία άντεξε, παρά την κρίση

Για τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει διεθνώς ο τομέας μίλησε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θαλασσίων Υποθέσεων και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης από το βήμα της 28ης Γενικής Συνέλευσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που άρχισε σήμερα στο Λονδίνο.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε αρχικά τη σημασία της ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία, επισημαίνονται ότι παρά την κρίση ο τομέας διατήρηση την υγεία του και τη διεθνή του παρουσία.
«Τώρα η ελληνική οικονομία επιστρέφει στη σταθερότητα», είπε ο υπουργός, τονίζοντας ότι πλέον κανείς δε μιλά περί Grexit. «Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο μέρος της ευρωζώνης και αντί για Grexit, τώρα μιλούν για Grecovery, δηλαδή την ανάκαμψη που αναμένεται στις αρχές του επόμενου έτους, μετά από έξι συναπτά χρόνια ύφεσης», πρόσθεσε ο κ. Βαρβιτσιώτης. Συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα σταθεροποιείται πλέον και στο εσωτερικό, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά.

Έκανε στη συνέχεια αναφορά σε δημοσιονομικούς και οικονομικούς δείκτες, σημειώνοντας μεταξύ άλλων την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, ενώ υπενθύμισε πως η χώρα αναλαμβάνει τον Ιανουάριο την προεδρία της ΕΕ.

Στο πλαίσιο του ρόλου του ως προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των αρμοδίων υπουργών, ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε ότι θα προσπαθήσει να προωθήσει τα εκκρεμή ζητήματα και τις ντιρεκτίβες που συζητήθηκαν στη Γενική Συνέλευση του ΔΝΟ, αλλά κυρίως θα προσπαθήσει να αυξήσει το επίπεδο συνεργασίας μεταξύ του Οργανισμού και της ΕΕ. «Η Ελλάδα και εγώ προσωπικά πιστεύουμε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να υπάγεται σε διεθνείς κανονισμούς υπό τον ΔΝΟ. Δεν πιστεύουμε σε περιφερειακές πολιτικές που δεν παρέχουν ομοιομορφία κανονισμών», ανέφερε.

Το 7,3% του συνολικού αριθμού των πλοίων παγκοσμίως ελέγχονται από ελληνικά συμφέροντα
Αναφερόμενος στη διεθνή σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε ότι αντιπροσωπεύει το 15% της διεθνούς ναυτιλίας και το 40% της ευρωπαϊκής, με 1386 πλοία, συνολικής χωρητικότητας σε «νεκρό βάρος» 72,6 εκατομμυρίων τόνων, αριθμός που την κατατάσσει έβδομη παγκοσμίως με ποσοστό χωρητικότητας 4,73% επί του παγκόσμιου στόλου. Το 7,3% του συνολικού αριθμού των πλοίων παγκοσμίως ελέγχονται από ελληνικά συμφέροντα, από τα οποία έχουν προέλθει και το 6,1 των παραγγελιών για νέα πλοία. Παράλληλα, 1347 ναυτιλιακές εταιρείες και περίπου 800 εταιρείες διαχείρισης πλοίων δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με επίκεντρο τον Πειραιά.

Ο Έλληνας υπουργός σημείωσε εξάλλου ότι η χώρα έχει με συνέπεια υποστηρίξει την ολιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση των ζητημάτων ασφάλειας και περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της διεθνούς συνεργασίας μέσω του ΔΝΟ. Έκανε λόγο για ανάγκη επίτευξης ισορροπίας μεταξύ της τεχνολογίας και της ενθάρρυνσης της καινοτομίας και της οικονομικής πτυχής του διεθνούς εμπορίου, καθώς και των πρακτικών παραμέτρων λειτουργίας της ναυτιλίας. «Τα μέτρα το ΔΝΟ θα πρέπει να είναι παγκόσμια και όσο το δυνατόν πιο οικονομικά», τόνισε ο υπουργός. Σημείωσε επίσης την ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης του Υποχρεωτικού Κώδικα του ΔΝΟ για πλοία που λειτουργούν σε πολικές θάλασσες.

Συνέχισε επισημαίνοντας ότι η νέα αντίληψη της βιωσιμότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας που οδηγεί σε μια νέα γενιά φιλικών προς το περιβάλλον και ενεργειακά οικονομικών πλοίων, θα διαμορφώσει το μέλλον. «Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα χαιρετίζει την έναρξη ισχύος των κανονισμών ενεργειακής απόδοσης», πρόσθεσε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Εξέφρασε επίσης τη σοβαρή ανησυχία της Ελλάδας γύρω από την αυξανόμενη απειλή της πειρατείας και των ένοπλων ληστειών πλοίων στην περιοχή της δυτικής Αφρικής. «Λάβαμε την πρωτοβουλία να προτείνουμε στο Συμβούλιο την υιοθέτηση ενός ψηφίσματος που αναφέρεται στο θέμα, ακολουθώντας την πρακτική προηγούμενων περιπτώσεων, ώστε να επιδειχθεί η συνεχής αποφασιστικότητα του ΔΝΟ να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πειρατείας σε όλες τις θαλάσσιες περιοχές», ανακοίνωσε ο υπουργός, ευχαριστώντας παράλληλα το γενικό γραμματέα του Οργανισμού Κόζι Σεκιμίζου για τη δέσμευσή του να αναδιαρθρώσει τον ΔΝΟ.

Πηγή: Θανάσης Γκαβός, Λονδίνο