Κριτική ΣΕΒ για το φορολογικό νόμο

Μισθωτοί και συνταξιούχοι κατατάσσονται στους "πρωταθλητές" στα δημόσια έσοδα αφού δηλώνουν το 76% του συνολικού εισοδήματος, σε αντίθεση με τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους που δηλώνουν μόλις το 4%.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ, το 55% των ελληνικών νοικοκυριών δηλώνει εισοδήματα κάτω από το αφορολόγητο και δεν πληρώνει καθόλου φόρο, το 15% των φορολογούμενων πληρώνει σχεδόν το 80% του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων ενώ 1.660 επιχειρήσεις σε σύνολο 221.000 καταβάλλουν σχεδόν το 70% του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Δασκαλόπουλος επέκρινε τις διατάξεις του φορολογικού νόμου που ψηφίσθηκαν πρόσφατα από τη Βουλή , επισημαίνοντας ότι απέχουν πολύ τόσο από την υλοποίηση υποχρεώσεων που έχουν ήδη αναληφθεί από την κυβέρνηση (όπως για παράδειγμα η προετοιμασία για την κατάργηση του ΚΒΣ σε τακτό χρονικό διάστημα και η καθιέρωση φορολογικού πιστοποιητικού από τους ελεγκτές) όσο και από την ελάχιστη προσπάθεια να εκσυγχρονιστεί το φορολογικό σύστημα και να καταστεί ανταγωνιστικό σε αντιστοιχία με όσα ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

"Η αποδοτικότητα ενός φορολογικού συστήματος, ανέφερε ο κ. Δασκαλόπουλος εξαρτάται από τη σταθερότητά του, την απλότητά του, τη σαφήνεια των στόχων του και την αντικειμενικότητά του. Το φορολογικό καθεστώς στην Ελλάδα δεν ικανοποιεί κανένα από τα βασικά αυτά και παγκοσμίως αποδεκτά κριτήρια. Οι παρατηρήσεις αυτές ισχύουν κατ' εξοχήν και για το τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο που ψήφισε η Βουλή. Πρόκειται για τη 10η αναμόρφωση του φορολογικού μας συστήματος σε διάστημα 18 μηνών -και ενώ ακόμη εκκρεμεί η έκδοση δεκάδων εγκυκλίων που αφορούν την εφαρμογή των προηγούμενων νόμων".

Για επιμέρους θέματα που ρυθμίζονται με τον τελευταίο νόμο οι θέσεις του ΣΕΒ είναι οι εξής:

- Η φορολόγηση των κερδών των ΑΕ είναι αντιαναπτυξιακή και φέρνει τις ελληνικές θυγατρικές ελληνικών ομίλων επιχειρήσεων σε δυσμενέστερη θέση από εκείνες που ανήκουν σε ξένους ομίλους.

- Ο συμψηφισμός των οφειλών μεταξύ δημοσίου και επιχειρήσεων δεν μπορεί να θεωρηθεί πως βοηθά τις επιχειρήσεις που έχουν με υπαιτιότητα του δημοσίου ταμειακά ελλείμματα, εφόσον δεν περιλαμβάνει και τις οφειλές προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

- Όπως δείχνει η εμπειρία 30 ετών, οι αυστηρές ποινές δεν καταπολεμούν τη φοροδιαφυγή, αλλά, αντίθετα, συχνά δημιουργούν προϋποθέσεις κατάχρησης εξουσίας που οδηγεί σε αθέμιτη συναλλαγή αλλά και, ευρύτερα, σε θέματα ηθικής τάξης.

- Ο στόχος καταπολέμησης της φοροδιαφυγής θα επιτευχθεί μόνο όταν το φορολογικό σύστημα δημιουργήσει τους μηχανισμούς που θα αυξάνουν την πιθανότητα της αντικειμενικής διαπίστωσης των παραβάσεων. Με την ίδια λογική, το φορολογικό σύστημα θα εκσυγχρονιστεί όταν ξεπεράσει την ενασχόληση με τα ποσοστά των συντελεστών φορολόγησης και όταν αντιμετωπίσει κρίσιμα θέματα όπως οι διαδικασίες για την επιβολή, τη δήλωση, την είσπραξη και τον έλεγχο των φόρων, τη ριζική απλοποίηση της δαιδαλώδους νομοθεσίας και την εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων πληροφορικής.
Πηγή: skai.gr