«Χωματερή» μεταχειρισμένων ΙΧ η Ελλάδα–Πώς μετατρέπεται σε μάντρα της Ευρώπης

Σε μάστιγα που εγκυμονεί  πολλαπλούς κινδύνους εξελίσσεται η αγορά εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ελλείψει σοβαρών ελέγχων και μέτρων που να διασφαλίζουν την ποιότητα , την "καθαρότητα" αυτών των αυτοκινήτων αλλά και τις περιβαλλοντικές συνέπειες από τη χρήση τους.

Μάλιστα το όλο φαινόμενο που έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις αναμένεται να δυσχεράνει σημαντικά το περιβαλλοντικό σχεδιασμό της Ελλάδας και του υπουργού περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη, για αύξηση της χρήση των αντιρρυπαντικών ηλεκτρικών οχημάτων και στόχο το 2030  1 στα 3 αυτοκίνητα στη χώρα μας να είναι ηλεκτρικά.

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα σοβαρή και απειλητική με τις συνεχώς αυξανόμενες εισαγωγές με αποτέλεσμα να έχει μετατραπεί η χώρα μας σε «χωματερή» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της και η δευτερογενής αγορά αυτοκινήτου κυριαρχείται ήδη από εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών και ελαφρών φορτηγών τα οποία οι ευρωπαϊκές χώρες , κυρίως του Βορρά, «σπρώχνουν» στο εξωτερικό λόγω των ρύπων τους.

Είναι απόλυτη ανάγκη το ελληνικό κράτος να θωρακιστεί απέναντι στην κατάσταση που διαμορφώνεται και η οποία αναμένεται να ενταθεί, καθώς οι  περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες περιορίζουν την κίνηση των αυτοκινήτων στο κέντρο τους, η τάση που επικρατεί είναι να ξεφορτωθούν αυτοκίνητα προς ξένες χώρες.

Τώρα όμως που και η Ελλάδα υιοθετεί πρακτικές περιορισμού της κίνησης των ΙΧ στο ιστορικό κέντρο της πόλης, όπως η πρωτοβουλία του Μεγάλου Περιπάτου, δεν μπορεί η χώρα μας να μετατρέπει σε μάντρα της Ευρώπης.

Τα στοιχεία από τις καταγεγραμμένες εισαγωγές στα τελευταία χρόνια και κυρίως στα χρόνια των μνημονίων είναι καταλυτικές καθώς:

1. Οι εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών στη χώρα μας την τελευταία εξαετία δωδεκαπλασιάστηκαν (!), και έφτασαν από 6.280 το 2013 σε 71.095 το 2019, ενώ η τάση για το 2020 – προ κορωνοϊού – ήταν για περίπου 80.000 εισαγωγές.

2. Η ίδια εικόνα ισχύει και για τα μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά, καθώς τα εισαγόμενα είναι διπλάσια των καινούργιων! Το 2019 εισήχθησαν 15.413 μεταχειρισμένα LCV, ενώ μόλις 7.972 καινούργια.

3. Η μέση ηλικία των εισαγομένων μεταχειρισμένων επιβατικών είναι 10,6 έτη, με μόλις το 5,2% εξ αυτών να είναι τρέχουσας τεχνολογίας! (Euro 6, 2015+).

4. Τα κυκλοφορούντα επιβατικά στη χώρα μας έφτασαν να έχουν μέση ηλικία 15,7 έτη, από 11,3 έτη προ 10-ετίας.

Έτσι φθάσαμε να έχουμε έναν από τους πιο γερασμένους και ρυπογόνους στόλους αυτοκινήτων της Ευρωζώνης, συγκρινόμενο πλέον με κράτη της πρώην ανατολικής Ευρώπης.

Όλα αυτά εγκυμονούν πολλούς κινδύνους οι οποίοι συνοψίζονται ως εξής:

Περιβαλλοντικοί.

Τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα είναιπολύ πιο ρυπογόνα. Κι αυτό είναι οξύμωρο καθώς διανύουμε μια περίοδοστην οποία τα ζητήματα περιβάλλοντος είναι ψηλά στη δημόσια συζήτηση και μέριμνα και η χώρα προσπαθεί να διαμορφώσει μια σύγχρονη περιβαλλοντική ατζέντα με μέτρα σε πολλά επίπεδα από την ενεργειακή παραγωγή μέχρι τις καθημερινές δράσεις και συνήθειες του πολίτη.
Και είναι παραλογισμός το γεγονός ότι την ώρα που η κυβέρνηση ανακοινώνει πως έχει βάλλει στόχο στην πώληση 4,500 Ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2020-2021 την ίδια στιγμή να διαπιστώνεται πως τον μήνα Μάιο εισήχθησαν στην Ελλάδα 5.112 ρυπογόνα μεταχειρισμένα ΙΧ!

Ασφάλεια των επιβατών.

Η Σουηδία π.χ. μια χώρα με μεγάλη παράδοση στην οδική ασφάλεια έχει έναν από τους πιο νέους σε ηλικία στόλους αυτοκινήτων. Και αν στην χώρα μας για τα εγχώρια μεταχειρισμένα υπάρχει πλέον αυξημένος έλεγχος λόγω ΚΤΕΟ, καταγεγραμμένο ιστορικό χιλιομέτρων, κλπ., για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οι έλεγχοι είναι ανεπαρκείς έως ανύπαρκτοι.
Τα περισσότερα εισαγόμενα μεταχειρισμένα έχουν παραποιημένα στοιχεία (π.χ. αριθμό χιλιομέτρων) κάτι που εξαιτίας της μη-διασύνδεσης των ΚΤΕΟ κάθε χώρας δεν μπορεί να διαπιστωθεί. Εισάγονται συνεπώς μεταχειρισμένα με «πειραγμένα» χιλιόμετρα, ως άθικτα, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για ταλαιπωρημένα αυτοκίνητα κι αυτό διαπιστώνεται όταν καλούνται να περάσουν από ΚΤΕΟ.

Οικονομία - Αδυναμία είσπραξης φόρων

Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εισφέρουν σε φόρους,το 1/10 σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς δεν καταβάλλουν τον σχετικό ΦΠΑ και έχουν ελάχιστο Τέλος Ταξινόμησης, λόγω παλαιότητας. Την ώρα μάλιστα που πωλούνται σε ίδιες ή υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα μιας και παρουσιάζονται με... χαμηλότερα χιλιόμετρα!

Η πιο σημαντική όμως στρέβλωση με τις δυσμενέστερες συνέπειες στα νοικοκυριά είναι το ότι η εισαγωγή μεταχειρισμένων εμποδίζει την πώληση των εγχώριων μεταχειρισμένων άρα και την ανανέωση του εγχώριου στόλου αυτοκινήτων.

Και τούτο γιατί ο καταναλωτής που δεν μπορεί να πουλήσει το δικό του παλαιό αυτοκίνητο – λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού από τα πειραγμένα του εξωτερικού – δεν προχωρά σε αγορά καινούργιου. Έτσι η αξία «των δικών μας» αυτοκινήτων μειώνεται, η αγορά μένει καθηλωμένη και ο στόλος δεν ανανεώνεται.

Και θα είναι δυσεξήγητο, πως γίνεται την ώρα που προωθείται η «καθαρή αυτοκίνηση» με μέτρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, να μην παίρνονται παράλληλα και μέτρα ώστε να μην γίνει η χώρα μας η «μάντρα» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης, τα οποία μάλιστα πωλούνται στις ίδιες ή και ακριβότερες τιμές.

Το αποτέλεσμα είναι να παρατηρείται γήρανση του στόλου, να απαξιώνονται τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, και πολλές ελληνικές πόλεις να έχουν από τις υψηλότερες τιμές ρύπων οξειδίων του αζώτου, όζοντος και σωματιδίων στην ΕΕ. 

Πηγή: skai.gr