Οι εμπορικοί στόλοι εκτός συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα;

Αξιωματούχοι της ΕΕ θεωρούν ότι μια παγκόσμια συμφωνία για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις θαλάσσιες μεταφορές είναι προς το παρόν ανέφικτη και μάλιστα μιλάνε και για μια «πρωτοβουλία Bahamas» που θα ρυθμίσει τους εμπορικούς στόλους στον κόσμο ως εναλλακτική.

«Δεν έχουμε τίποτα στις παγκόσμιες [συνομιλίες] και δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε συμφωνία φέτος, του χρόνου, του επόμενου χρόνου και ίσως και τον χρόνο μετά επίσης,» μία πηγή υψηλού πόστου είπε στην EurActiv.

«Απ’ την άλλη έχουμε πολιτική δέσμευση να κάνουμε κάτι τοπικά αν δεν γίνει κάτι παγκόσμια,» είπε.

Κατά τη διάρκεια του 2011, η ΕΕ διαβουλεύεται με τα ενδιαφερόμενα μέρη για εναλλακτικές πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης της προσφυγής της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS), αν δεν καταλήξουν σε μια συμφωνία.

Αλλά όσο οι κινεζικές αερογραμμές παίρνουν μπρος, λίγη όρεξη υπάρχει στις Βρυξέλλες για λογομαχίες. «Η [διαφωνία στην] αεροπορία μας δείχνει ότι αυτός δεν είναι μάλλον ο σωστός τρόπος να κινηθούμε γιατί αν αποτύχει, τι θα έχουμε κερδίσει εκτός από έχθρα και πικρία?» ένας αξιωματικός της ΕΕ είπε στην EurActiv.

Η πρωτοβουλία Bahamas, η οποία αρχικά αμφισβητήθηκε τον Μάρτιο, ήταν «μια θετική εναλλακτική», σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Επίτροπο μεταφορών Siim Kallas.

«Ψάχνουμε λύσεις που περιλαμβάνουν συνεργάτες» είπε στην EurActiv. «Δεν πιστεύω ότι μία μονομερής επίλυση θα ήταν μία σωστή λύση επειδή μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη πολιτική αντίσταση.»

Αλλά οι περιβαλλοντολόγοι πιστεύουν ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ) είναι πολύ στενά συνδεδεμένος με ιδιοτελή συμφέροντα για να επιβεβαιώσουν την αποδοτική εφαρμογή των μέτρων μείωσης των εκπομπών. 

«Θα προτιμούσαμε να δούμε πιο άμεση ευρωπαϊκή νομοθεσία,» είπε ο Brook Riley από την  Friends of the Earth.

Η πρόταση των Bahamas θα συζητηθεί τον Ιούλιο
Η πρόταση των Bahamas θα συζητηθεί στο συνέδριο στην ΙΜΟ της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, που ξεκινάει στις 4 Ιουλίου.

Η EurActiv αντιλαμβάνεται ότι θα πάρει τη μορφή ενός τεχνικού μνημονίου κατανόησης του πως θα ελέγχονται τα νέα και τα υπάρχοντα πλοία για την ενεργειακή απόδοση και τις εκπομπές τους.

Εάν και πιο αδύναμη από μία διεθνή συνθήκη, η συμφωνία θα μπορούσε να εφαρμοστεί υπό την αιγίδα του ΙΜΟ, και να ενισχυθεί από τα κράτη μέλη.

Εξαιτίας αυτού, «οι αμερικανοί δεν χρειάζεται να καταφύγουν στο Κογκρέσο, και η Κίνα δεν θα εκτίθετο που θα έκανε μια συμφωνία για το διοξείδιο του άνθρακα,» δήλωσε ο αξιωματικός της ΕΕ για το τρέχον αδιέξοδο.

«Είναι πραγματικά νεφελώδες αλλά θεωρώ όλο και περισσότερο ότι αυτή είναι η διέξοδος,» πρόσθεσε.

Οι υπουργοί οικονομικών της ΕΕ τον περασμένο μήνα συγκάλεσαν την ΙΜΟ και την Παγκόσμια Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) να «αναπτύξουν χωρίς καθυστέρηση» ένα διεθνές πλαίσιο για ένα σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα.

Πολλοί συμμετέχοντες στο συνέδριο ΙΜΟ τον Ιούλιο αναμένονται να ζητήσουν την υιοθέτηση ενός Σχεδίου Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης.

Σε μία δήλωση στις 28 Ιουνίου, η Επίτροπος της Κλιματικής Δράσης Connie Hedegaard είπε ότι ήταν «η ώρα» για μια συμφωνία με την ΙΜΟ. «Όσο κι αν προτιμάμε μία διεθνή συμφωνία, τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε από την Επιτροπή να παρουσιάσει μία πιθανή πρόταση για να μειωθούν οι εκπομπές των πλοίων για το 2012 σε περίπτωση που η ΙΜΟ αποτύχει να βρει μία λύση,» δήλωσε.

Η Παγκόσμια Τράπεζα επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, σκοπεύει να προτείνει αργότερα φέτος στους G20 διεθνή φόρο στα καύσιμα των τζετ και των πλοίων.

Το 2007, η ΒΡ εκτίμησε ότι οι ετήσιες παγκόσμιες εκπομπές CO2 από τη ναυτιλία ανέρχονταν μεταξύ 600 και 800 εκατομμύρια τόνους, ένα 5% από παγκόσμια αέρια θερμοκηπίου, και διπλάσια ρύπανση από άνθρακα από τις αερομεταφορές.

Η ΕΕ έχει δεσμευθεί να μειώσει τις συνολικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 20% μέχρι το 2020.
Πηγή: EurActiv.gr