ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Ιωάννης Αβραμίδης, ο σημαντικότερος γλύπτης της Αυστρίας

Αυτόν τον καιρό η Βιέννη γιορτάζει τον σημαντικότερο εν ζωή γλύπτη της Αυστρίας. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε έκθεση με γλυπτά του στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στην αυστριακή πρωτεύουσα, ενώ σε λίγες μέρες θα ανοίξει μεγάλη αναδρομική έκθεση για το συνολικό έργο του στο περίφημο μουσείο Αλμπερτίνα.

 
Αυτόν τον καιρό η Βιέννη γιορτάζει τον σημαντικότερο εν ζωή γλύπτη της Αυστρίας. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε έκθεση με γλυπτά του στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στην αυστριακή πρωτεύουσα, ενώ σε λίγες μέρες θα ανοίξει μεγάλη αναδρομική έκθεση για το συνολικό έργο του στο περίφημο μουσείο Αλμπερτίνα. Και το όνομα αυτού Ιωάννης Αβραμίδης. Και να σκεφθεί κανείς ότι είχε πρωτοφτάσει στη Βιέννη είκοσι χρονών και κάτι, προηγουμένως τον είχαν συλλάβει οι γερμανικές δυνάμεις κατοχής στην Ελλάδα και τον είχαν στείλει στην Αυστρία για καταναγκαστικά έργα. Μετά τον πόλεμο ο Αβραμίδης έμεινε στη Βιέννη, σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική, αφιερώθηκε στη δεύτερη, σιγά-σιγά δημιούργησε τεράστιο έργο, αυστηρό και υποβλητικό, εκπροσώπησε την Αυστρία στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1962 και τιμήθηκε το 1973 με το αυστριακό Μεγάλο Κρατικό Βραβείο.

Η μηχανή και ο άνθρωπος

Ο κριτικός της μεγάλης γερμανικής εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung γράφει αυτή την εβδομάδα: «Οι μορφές, με τις οποίες ο Αβραμίδης έγινε γνωστός, θυμίζουν αναγεννημένες αρχαίες κόρες, είναι μισά αρχιτεκτονήματα και μισές ανθρώπινες μορφές, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στα πρόσωπά τους είναι υποτυπώδη, τα σώματά τους είναι σαν αφηρημένα αντικείμενα. Ορισμένοι τεχνοκριτικοί είδαν σ’ αυτό το στιλ ένα σχόλιο στην ηγεμονία της μηχανής κατά τον 20ό αιώνα και στη βία που ασκεί στο σώμα ο μηχανικός εξορθολογισμός. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η ερμηνεία σχετίζεται και με την προσωπική μοίρα του καλλιτέχνη.» Δυο λόγια λοιπόν για την προσωπική μοίρα του καλλιτέχνη πριν από την άφιξη στη Βιέννη, μια αναφορά στον πρότερο πολυκύμαντο βίο της οικογένειας. Ο Ιωάννης Αβραμίδης γεννήθηκε το 1922 στα Σούρμενα του Πόντου, η οικογένεια κατέφυγε στο Βατούμ της Γεωργίας για να αποφύγει τους διωγμούς των Τούρκων, ο πατέρας συνελήφθη από το σταλινικό καθεστώς, στάλθηκε στη Σιβηρία για να μη γυρίσει ποτέ, η μητέρα αποφάσισε να καταφύγει στην Ελλάδα, μετά ξέσπασε ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος που όταν τέλειωσε είχε εκβράσει τον Αβραμίδη στη Βιέννη.

Το αντικείμενο και το σώμα

Μετά ακολουθεί η σημαντική καλλιτεχνική σταδιοδρομία. Σημειώνει η Frankfurter Allgemeine Zeitung: «Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Αβραμίδη είναι μια μορφή σε σχήμα ύψιλον του 1967 που αποτελείται από δύο όρθια σκέλη, ακριβώς ίδια μεταξύ τους. Λέγεται «Το φιλί» παραπέμποντας έτσι στο περίφημο έργο του Ροντέν. Ενώ όμως στον Ροντέν οι δύο μορφές ταράσσονται από το πάθος, τα δυο ημίσεα στον Αβραμίδη είναι ολόιδια και σαν απολιθωμένα. Και όμως αποτελώντας μέρη του ίδιου ύψιλον είναι ενωμένα. Ένα ζωντανό σώμα μπορεί να μετατραπεί σε αντικείμενο και ένα αφηρημένο αντικείμενο σε ένα ολοζώντανο σώμα. Η στιγμή της μεταμόρφωσης ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο καταστάσεις φαίνεται πως είναι η βάση της αισθητικής του Αβραμίδη». Στην Ελλάδα ο γλύπτης έγινε γνωστός με μεγάλη καθυστέρηση τα τελευταία χρόνια, είναι συνηθισμένο οι δημιουργοί που δρουν στο εξωτερικό να λαμβάνονται υπόψη στην Ελλάδα μόνο όταν αυτό είναι πια αναπόφευκτο. Και η Βιέννη γιορτάζει αυτή την Κυριακή τα ενενηκοστά γενέθλια του Ιωάννη Αβραμίδη.


 
Αφιέρωμα: Τα αστέρια της υποκριτικής που κυριάρχησαν στα Όσκαρ (φωτό)
Σε αυτή τη διάρκεια των 90 χρόνων από τότε που ξεκίνησε ο θεσμός των Όσκαρ, μετά από μία ιδέα του περιβόητου...
23.02.2019, 10:39
Το «Όλοι Μαζί Μπορούμε» σας καλεί στη θεατρική παράσταση «Τερέζ Ρακέν»
Πέμπτη 7 Μαρτίου και Παρασκευή 8 Μαρτίου στις 9 το βράδυ. Εξασφάλισε την είσοδό σου με ελάχιστη συμμετοχή 5...
22.02.2019, 16:29
Οδυσσέας Ανδρούτσος:To σπίτι σπήλαιο και οι θρύλοι για κρυμμένο θησαυρό vid
Σήμερα πραγματικά απορεί κανείς πώς μπορούσε και έμενε ολόκληρη οικογένεια σ' αυτό το απομονωμένο και...
22.02.2019, 10:22
Λιβύη: Γκράφιτι, βανδαλισμοί, λεηλασίες στο ελληνικό αμφιθέατρο στην Κυρήνη
Οι λεηλασίες αποτελούν κοινό φαινόμενο σε αρχαιολογικούς χώρους της Λιβύης έπειτα από την ανατροπή του...
20.02.2019, 22:34
Το βινύλιο κινδυνεύει λόγω Brexit
Τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία βινυλίου γνώρισε μεγάλη άνθηση, μεταξύ άλλων και στη Μεγάλη Βρετανία, με...
20.02.2019, 19:14
Καμία τελετή για τον Καρλ Λάγκερφελντ, όπως ακριβώς επιθυμούσε ο ίδιος
Ο «Κάιζερ», που έλεγε με χιούμορ ότι προτιμά «να πεθάνει» παρά να ταφεί, είχε επισημάνει πολλές φορές την...
20.02.2019, 18:59
Βραβεία 'Οσκαρ: Ποιοι είναι οι 7.902 εκλογείς που ψηφίζουν και πώς;
Όλοι όσοι ψηφίζουν για τα 'Οσκαρ είναι μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών...
20.02.2019, 15:57
Πόσο ειρηνικοί ήταν τελικά οι Μινωίτες;Ενδείξεις βίας-πολεμικής ετοιμότητας
Κράτη δεν ιδρύονται χωρίς βία, δεν εδραιώνονται χωρίς αγώνες και ταραχές, είτε εσωτερικές, εντός της...
20.02.2019, 11:10
Με 12 γραμματόσημα οι Βρετανοί τιμούν τον Nτα Βίντσι (Φωτό)
Κάθε σχέδιο στη σειρά γραμματοσήμων των Βρετανικών Ταχυδρομείων αντιστοιχεί σε έργο του Φλωρεντινού που...
20.02.2019, 10:38
Όσκαρ: Queen ξανά στην σκηνή,30 χρόνια μετά τον θάνατο του Μέρκιουρι (vid)
Πρόκειται για την πραγματική ζωή; Πρόκειται απλά για μια φαντασίωση; Καλωσορίζουμε τους Queen ανέφερε η...
19.02.2019, 12:32

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 30  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.