Ο Μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ στην Αμερική

Με μεγάλη επιτυχία ξεκίνησε την Πέμπτη 31 Μαΐου το 6ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες που θα ολοκληρωθεί στις 3 Ιουνίου. Οι περισσότερες από τις ταινίες που προβάλλονται στα πλαίσιά του, ιδιαίτερα οι μικρού μήκους παραγωγές, είναι φτιαγμένες από νέους κινηματογραφιστές που εξετάζουν πτυχές της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας και αντλούν έμπνευση από αυτές. Είναι ταινίες που φτιάχτηκαν με ελάχιστους πόρους αλλά με πολύ μεράκι. Εντυπωσίασαν σε τέτοιο βαθμό που αποφασίστηκε ως γενικό θέμα του φετινού Φεστιβάλ να είναι «Ο αγώνας ενάντια στην ελληνική κρίση, μέσα από τον κινηματογραφικό φακό».

Το Φεστιβάλ εγκαινιάστηκε στο ιστορικό «Αιγυπτιακό Θέατρο» του Χόλλυγουντ όπου και έγινε η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας «Πράσινη Ιστορία» (A Green Story), η οποία στηρίζεται στην αληθινή ιστορία της ζωής του Ευτύχιου «Βαν» Βλαχάκη, ενός Κρητικού μετανάστη που ήρθε στην Αμερική έχοντας μόνον 22 δολάρια στην τσέπη για να γίνει ύστερα από χρόνια σκληρής δουλειάς, ο ιδρυτής μιας κολοσσιαίας εταιρείας, με τζίρο πολλών εκατομμυρίων δολαρίων τον χρόνο, την Earth Friendly Products, που παράγει οικιακά και βιομηχανικά προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον, δίχως τοξίνες, πετροχημικά και άλλες βλαβερές ουσίες.

Η σεναριογράφος και σκηνοθέτης του έργου «Πράσινη Ιστορία», Νίκα Αγιασβίλι είπε ότι αποτελεί τιμή η επιλογή του έργου της για τα εγκαίνια του Φεστιβάλ στα οποία παρίστανται προσωπικότητες του Χόλλυγουντ που μπαίνουν στο θέατρο περπατώντας πάνω σε πορφυρά χαλιά κάτω από τους προβολείς των τηλεοπτικών συνεργείων. που παραδοσιακά καλύπτουν τέτοιες εκδηλώσεις. Η κ. Αγιασβίλι τόνισε ότι εξ αρχής ήθελε να η ταινία της να είναι όσο το δυνατόν πιο αυθεντική γι αυτό και γύρισε μεγάλο μέρος της στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας μάλιστα και πολλούς Έλληνες ηθοποιούς. Η ευκαιρία που της δόθηκε να κάνει κινηματογραφικά γυρίσματα σε διάφορα μέρη της Αθήνας, όπου πέρασε παιδικά του χρόνια ο Βαν Βλαχάκης, είναι για την ίδια, κατά την έκφραση που χρησιμοποίησε, «η εκπλήρωση ενός μεγάλου ονείρου».

Την Παρασκευή, 1η Ιουνίου, το Φεστιβάλ μεταφέρεται στο Θέατρο Λίνγουντ Νταντ, στον χώρο της Αμερικανικής Ακαδημίας Έβδομης Τέχνης, στην καρδιά του Χόλυγουντ. Οι εκδηλώσεις εκεί αρχίζουν το μεσημέρι με σεμινάριο του Καθηγητή Μιχάλη Οικονόμου, της Σχολής Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Νότιας Καλιφόρνιας, για επαγγελματίες σεναριογράφους, που έχουν ήδη στο ενεργητικό τους την συγγραφή τουλάχιστον ενός κινηματογραφικού σεναρίου. Το απόγευμα προβάλλεται το ντοκιμαντέρ «Πρώτη Ύλη» του Χρήστου Καρακεπέλη, που κέρδισε πρόσφατα και το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο εξετάζει την ζωή μιας ομάδας παράνομων αθιγγάνων μεταναστών που δεν ξέρουν καθόλου Ελληνικά ούτε ακολουθούν τον ελληνικό τρόπο ζωής. Είναι μετανάστες που μαζεύουν σκουπίδια από περιοχές της Αθήνας και τα πωλούν για ανακύκλωση σε μια προσπάθεια να κερδίσουν λίγα χρήματα για να ζήσουν.

Το απόγευμα της Παρασκευής δίνεται η Αμερικανική πρεμιέρα της ταινίας «Ο μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ», που απέσπασε και το φετινό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η σκηνοθέτης της πρωτότυπης παραγωγής με τον εμπορικότατο τούτο τίτλο, Ρηνιώ Δραγασάκη, μας συστήνει σε μια εννιάχρονη παιδούλα της Αθήνας, που σιγά-σιγά ξεκόβει από τις αρχές του σκληρά εργαζόμενου κομμουνιστή πατέρα της. Παράλληλα προβάλλεται και η επίσης μικρού μήκους ταινία Casus Belli, του σκηνοθέτη Γιώργου Ζώη, που μας δείχνει την αστική ζωή του σήμερα μέσα από το μοναχικό ταξίδι ενός γεμισμένου με τρόφιμα καροτσιού παντοπωλείου.

Το βράδυ της Παρασκευής ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Αντώνης Μάρας μας μεταφέρει στην Κύπρο του 1974, με την ταινία του «Το Παλάτι», στην οποία ένας νεοσύλλεκτος στρατιώτης, κατά την διάρκεια έρευνας που του ανατέθηκε να κάνει σε κάποιο σπίτι, έρχεται σε πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με μια οικογένεια που κρύβονταν εκεί και αναγκάζεται έτσι να αντιμετωπίσει την βάρβαρη πραγματικότητα της εισβολής και τον ρόλο του σε αυτήν. Η βραδιά κλείνει με την προβολή της ταινίας Tungsten, με την οποία ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Γιώργος Γεωργόπουλος μας παρουσιάζει τις ιστορίες τριών ανθρώπων που περνούν διαφορετικές ο καθένας τους κρίσεις στην Αθήνα, μέσα σε μια κοινωνία στην οποία μερικές φορές τα θύματα μετατρέπονται σε κακοποιούς και οι κακοποιοί γίνονται θύματα.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ είναι ιδιαίτερα πλούσιο το Σάββατο, 2 Ιουνίου. Την μέρα εκείνη, ύστερα από πρωινά σεμινάρια για ενδιαφερόμενους να δικτυωθούν επαγγελματικά στο Χόλυγουντ, θα προβληθεί η ταινία του σκηνοθέτη και παραγωγού Γιώργου Φουρτούνη με τίτλο «Πίστωμα», που ήταν μεταξύ των πέντε που προκρίθηκαν και διεκδίκησαν το φετινό Βραβείο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους. Είναι ένα έργο που δείχνει ότι σε μια κοινωνία στην οποία άνθρωποι αναγκάζονται να καταφεύγουν σε ποταπά μέσα για να μπορέσουν να επιβιώσουν δεν υπάρχει χώρος για συμπάθειες. Στην ίδια εκδήλωση θα παιχτεί επίσης η δραματική προσφορά του σκηνοθέτη και παραγωγού Ρουγκέρο Ντιπάολα «Διαμέρισμα στην Αθήνα» (Appartamento ad Atene), που δείχνει το τι πέρασε μια Αθηναϊκή οικογένεια στα χρόνια της κατοχής που το διαμέρισμά της επιλέχτηκε να χρησιμοποιηθεί σαν αρχηγείο ενός Γερμανού αξιωματικού.

Το απόγευμα του Σαββάτου θα ακολουθήσουν δύο Αμερικανικές πρεμιέρες. Η πρώτη θα είναι της ταινίας μικρού μήκους Just A Perfect Day (Μια Υπέροχη Μέρα), του σκηνοθέτη Εύρη Παπανικόλα, που δείχνει πως μπορεί να αναστατωθεί ένας κόσμος ολόκληρος σε μια μέρα που έχει ξεκινήσει γαλήνια. Η άλλη Αμερικανική πρεμιέρα θα είναι της δραματικής δημιουργίας των σκηνοθετών Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και Τζαν Βόγκελ με τίτλο Wasted Youth (Χαμένα Νιάτα) που μας μεταφέρει σε μια Αθήνα η οποία βράζει από την καλοκαιρινή ζέστη για να δούμε εκεί ένα νεαρό να παίρνει το πατίνι του και να φεύγει ανέμελος από το σπίτι για παιγνίδι με μια ομάδα φίλων, ένα μεσόκοπο αστυνομικό που αγωνίζεται να τα φέρει βόλτα και μια απρόοπτη εξέλιξη που διαλύει πλήρως τα σχέδιά όλων.

Μετά το βαρύ αυτό δράμα η ατμόσφαιρα στην αίθουσα του Φεστιβάλ θα χαλαρώσει και πάλι με την προβολή της εύθυμης παραγωγής «Αμπάριζα Γι Απόδραση» (Abariza),που σκηνοθέτησε η Έλενα Δημητρακοπούλου για να μας δείξει πως ένα ζευγάρι ηλικιωμένων σχεδιάζει να αποδράσει από τον οίκο ευγηρίας στον οποίο περνά τα τελευταία του χρόνια. Στην συνέχεια θα παιχτεί μια ακόμα κωμωδία. Πρόκειται για την ταινία του σκηνοθέτη Γιώργου Παπαϊωάννου με τίτλο Super Demetrios (Ο ήρωας Δημήτριος) που θα έχει με την προβολή αυτή και την πρεμιέρα της στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η πλοκή του έργου είναι απλή αλλά ξεκαρδιστική. Ένας Θεσσαλονικιός, ο Δημήτριος, που ποζάρει ως ανταποκριτής Ισραηλινής εφημερίδας γίνεται ο μοναδικός άνθρωπος που θα μπορούσε να σώσει την πόλη του από τον χειρότερο εφιάλτη της. Η συνέχεια επί της οθόνης.

Το βράδυ του Σαββάτου στο θέατρο Λίνγουντ Νταν θα παιχτεί για πρώτη φορά στο Λος Άντζελες η παραγωγή «Άδικος Κόσμος», του σκηνοθέτη Φίλιππου Τσίτου, η οποία τιμήθηκε πρόσφατα με το Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και που συγκεντρώνει εξαίρετες πιθανότητες να επιλεγεί για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην φετινή διεκδίκηση του Βραβείου Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Παραγωγής.

Το απόγευμα και το βράδυ του Σαββάτου στο Αιγυπτικό Θέατρο του Χόλυγουντ, θα υπάρχουν διαφορετικά προγράμματα για όσους θα προτιμούσαν να παραστούν στην παγκόσμια πρεμιέρα της μικρού μήκους ταινίας του σκηνοθέτη Γιεσούμ Λο και της σεναριογράφου και παραγωγού Δωροθέας Πασχαλίδου με τίτλο «Διασταύρωση» (Intersection), και μερικών ακόμα επίσης αξιόλογων έργων. ‘Ένα από αυτά είναι το «Τρεις Μέρες Ευτυχίας», του παραγωγού και σκηνοθέτη Δημήτρη Αθανίτη, που δείχνει την ζωή μιας Ρωσίδας μετανάστριας η οποία εκδίδεται με την ελπίδα να συγκεντρώσει χρήματα για να μπορέσει να φύγει από την Ελλάδα και τις εξ ίσου τραγικές ιστορίες δύο άλλων ατόμων.

Η βραδιά θα κλείσει με δύο ακόμα Αμερικανικές πρεμιέρες. Η μία είναι της ταινίας μικρού μήκους του σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Ησαΐα με τίτλο «Ιεροί Ψίθυροι» (Sacred Whispers) στην οποία ένας νέος, επηρεασμένος από το περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η θρησκόληπτη μητέρα του, επιχειρεί να απαλλαγεί από τους δικούς του δαίμονες μέσα σε μια ρατσιστική κοινωνία της περιόδου 1940-1960. Η τελευταία προβολή της βραδιάς θα γίνει με την ταινία του σεναριογράφου και σκηνοθέτη Νίκου Καλογερόπουλου με τίτλο «Οι Ιππείς της Πύλου», που πραγματεύεται την ιστορία ενός φτωχού μεσήλικα ηθοποιού που εγκαταλείπει την ελληνική πρωτεύουσα για να αποφύγει τους πιστωτές του και πηγαίνει στην καρδιά της ιστορικής Μεσσηνίας, όπου βρίσκει καταφύγιο σε ένα εγκαταλελειμμένο κάστρο.

Την Κυριακή, 3 Ιουνίου, που είναι και η τελευταία μέρα του Φεστιβάλ, το πρόγραμμα αρχίζει από νωρίς το πρωί με ένα αφιέρωμα στον μεγάλο και αξέχαστο σκηνοθέτη Θεόδωρο Αγγελόπουλο, το έργο του οποίου θα εξεταστεί από πάνελ εμπειρογνωμόνων με συντονιστή τον Καθηγητή Κινηματογραφικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Αριζόνας, Fred Linch, ο οποίος και θα παρουσιάσει, στα πλαίσια της εκδήλωσης, αποσπάσματα από ταινίες του Αγγελόπουλου που δείχνουν την μοναδικότητα της τέχνης του Έλληνα κινηματογραφιστή. Στην συνέχεια θα προβληθεί στο κοινό η κλασσική πια ταινία του Αγγελόπουλου «Το Βλέμμα του Οδυσσέα».

Το απόγευμα της Κυριακής θα αφιερωθεί στην προβολή της ταινίας μικρού μήκους “Sun Don’t Shine For Us” (Ήλιε, πάψε να λάμπεις για εμάς), που έγραψε ο Πητ Σταματελάκος και σκηνοθέτησε ο Σκοτ Άκερλαντ. Η πλοκή της ταινίας αυτής εκτυλίσσεται σε κάποια μεγαλούπολη της Βόρειας Αμερικής στην οποία οι ελπίδες και τα όνειρα μιας ελληνίδας μετανάστριας καταρρέουν όταν ο γιός της παρασύρεται στον κόσμο των ναρκωτικών και εξελίσσεται σε εθισμένο τοξικομανή.

Παράλληλα θα παιχτεί και το ντοκιμαντέρ του σκηνοθέτη Τόνι Ασημακόπουλου «Ο Καλότυχος Γιος», που αντικατοπτρίζει κωμικοτραγικές σκηνές από την ζωή ενός αγοριού που μεγαλώνει μέσα σε μια οικογένεια Ελλήνων μεταναστών στον Καναδά, στην οποία η μητέρα συμπεριφέρεται δύστροπα και ο πατέρας είναι άρρωστος, συμβάλλοντας και οι δύο στην δημιουργία ενός εξαιρετικά δυσλειτουργικού περιβάλλοντος. Δύο ταινίες με ισχυρή Ιαπωνική επιρροή έχουν επιλεγεί να κλείσουν το Φεστιβάλ στο Λος Άντζελες. Η μία είναι η ταινία κινουμένων σχεδίων του σκηνοθέτη Παναγιώτη Ράππα με τίτλο «Η Πηγή της Νεότητας». Παρουσιάζεται σε Αμερικανική πρεμιέρα κι έχει ως θέμα της την ιστορία ενός ηλικιωμένου ξυλοκόπου που ανακαλύπτει την πηγή της νεότητας σε ένα δάσος της Ιαπωνίας.


Η τελευταία ταινία του Φεστιβάλ, που θα παιχτεί κι αυτή για πρώτη φορά στο Λος Άντζελες, είναι το ντοκιμαντέρ του Νίκου Νταγιαντά «Σαγιόμι» (Sayome), που προβλήθηκε νωρίτερα φέτος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, και η οποία, όπως παρατήρησε ένας έλληνας κριτικός, εκμηδένισε την απόσταση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιαπωνία. Η ιστορία του έργου είναι συναρπαστική. Ύστερα από 35 χρόνια παραμονής στην Κρήτη, όπου ζει ευτυχισμένη με τον έλληνα ναυτικό σύζυγό της και τα δύο παιδιά που απέκτησε μαζί του, η Σαγιόμι πληροφορείται την δυσάρεστη είδηση του θανάτου της μητέρας της και επιστρέφει στην ιδιαίτερη πατρίδα της, την Ιαπωνία, για να ενωθεί ξανά με την άλλη πλευρά της οικογένειάς της που την χρειάζεται.

Το μεγάλο φινάλε του Φεστιβάλ θα γίνει στην κατοικία της Γενικής Προξένου της Ελλάδας στο Λος Άντζελες, Ελισάβετ Φωτιάδου, όπου θα απονεμηθούν τα Βραβεία Ορφέως στους νικητές του Φεστιβάλ και θα ακολουθήσει μεγάλο γιορταστικό πάρτι προς τιμήν τους με ελληνικούς μεζέδες και ποτά και ελληνική μουσική και τραγούδια
Πηγή: skai.gr