Ο καθένας στη λωρίδα του για ασφαλή μετακίνηση

Σε οκτώ παραγράφους στο Άρθρο 16 ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας βάζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κινούνται οι οδηγοί οχημάτων  στο οδικό δίκτυο της χώρας. Πέρα από το αυτονόητο- για κάποιους μπορεί  και να μην ισχύει…- ότι στη χώρα μας  ισχύει η δεξιά κατεύθυνση κυκλοφορίας, ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει το όχημα του κατά την κίνηση του  πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος και αν ακόμη ολόκληρο το οδόστρωμα είναι ελεύθερο. Αυτό δεν σημαίνει ότι επειδή στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας καθώς και στους αυτοκινητοδρόμους υπάρχει η ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) θα πρέπει να κάνουμε χρήση της προκειμένου να κινηθούμε πιο γρήγορα… Η ΛΕΑ υπάρχει για να διευκολύνει δημόσια οχήματά (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, τροχαίας, οδικής βοήθειας ή και να χρησιμοποιηθεί από οχήματα τα οποία έχουν ακινητοποιηθεί λόγω μηχανικής βλάβης και τα οποία πρέπει να οδηγηθούν στη ΛΕΑ για να απελευθερώσουν το οδικό δίκτυο. Όλα τα υπόλοιπά οχήματα για κανένα λόγο δεν πρέπει να «απασχολούν» τη   ΛΕΑ- καθημερινό φαινόμενο στην κάθοδο κυρίως της Ε.Ο στον Κηφισό αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής. Μια δεύτερη πρόβλεψη του ΚΟΚ είναι αυτή που υποχρεώνει τον οδηγό με εξαίρεση την περίπτωση απολύτου ανάγκης, να κινείται αποκλειστικά στις καθορισμένες για την κατηγορία του οχήματός του ειδικές οδούς, οδοστρώματα και λωρίδες κυκλοφορίας όπου υφίστανται τέτοιες. Αν δεν έχει οριστεί λωρίδα κυκλοφορίας ή ειδική οδός γι' αυτούς, οι μεν οδηγοί φορτηγών, λεωφορείων και βραδυκίνητων και βραδυπορούντων γενικά οδικών οχημάτων υποχρεούνται, να οδηγούν αυτά στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας στις οδούς οι οποίες έχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κατά κατεύθυνση, οι δε οδηγοί μοτοποδηλάτων, ποδηλάτων και μη μηχανοκίνητων οχημάτων, καθώς και οι οδηγοί ζώων, υποχρεούνται να κινούνται κατά μήκος οποιουδήποτε προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας βατού ερείσματος της οδού, εφόσον υπάρχει, και δεν προκαλείται δυσχέρεια στους χρησιμοποιούντες αυτό, άλλως πλησίον του άκρου δεξιού του οδοστρώματος. Δυστυχώς στην καθημερινότητα γινόμαστε μάρτυρες επαγγελματιών οδηγών να μην ακολουθούν αυτή τη διάταξη του ΚΟΚ και να κινούν τα οχήματα τους σε λωρίδες που δημιουργούν σαφώς πρόβλημα στα επιβατικά οχήματα και κυρίως στον αστικό κύκλο κίνησης. Ένα παράδειγμα είναι το απόγευμα όταν μπαίνουν στη κίνηση τα αγροτικά αυτοκίνητα των πωλητών λαϊκών αγορών τα οποία  αν και φορτωμένα μα τις υποδομές των πάγκων- τέντες, μακριά ξύλα, λαμαρινοκατασκευές και αγροτικά προϊόντα κινούνται, σε βασικές αρτηρίες  κατά κόρο, στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας με ταχύτητα δημιουργώντας πρόβλημα στους υπόλοιπους οδηγούς που βλέπουν ένα ογκώδες όχημα να τους «γεμίζει» τον καθρέφτης τους ή να περιορίζει την ορατότητα τους όταν προπορεύονται με συνέπεια να εκνευρίζονται στην πρώτη περίπτωση και να  μην έχουν περιθώρια για ελιγμό στη δεύτερη. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τους οδηγούς ταξί οι οποίοι όταν είναι ελεύθεροι βραδυπορούν στην δεξιά λωρίδα προκειμένου να δουν τον «πελάτη» ενώ όταν μεταφέρουν πελάτη κινούνται ανεξέλεγκτα σε όλες τις λωρίδες ακόμη και στις λεωφορειολωρίδες  «υπακούοντας» στην παραίνεση για γρήγορη  μεταφορά. Άσε που όταν σταματούν για να παραλάβουν πελάτη αυτό γίνεται άναρχα δημιουργώντας σαφώς κυκλοφοριακό πρόβλημα είτε για σταματούν σε λάθος σημείο είτε γιατί σταματούν απότομα είτε γιατί δεν ανάβουν σχεδόν ποτέ τα φώτα στάσης (αλαρμ).

Και τα δύο τελευταία χρόνια λόγω του γεγονότος ότι η οικονομική κρίση έχει περιορίσει σημαντικά το πελατολόγιο των αυτοκινητιστών και προκειμένου να περιορίσουν  την κίνηση των οχημάτων τους για να μην καταναλώνουν καύσιμο «δημιουργούν» πιάτσες σε σημεία που απαγορεύεται η στάθμευση ( κυρίως στους σταθμούς του Μετρό) προξενώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση κυρίως στις ώρες αιχμής. 
Επιπρόσθετα ο ΚΟΚ στο άρθρο 16 προβλέπει:  Σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δύο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση με κατά μήκος διαγραμμίσεις, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται να οδηγούν αυτά μέσα στα όρια μιας λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής. Όχι όπως γίνεται στους αυτοκινητοδρόμους ή και ακόμη στην Αττική οδό και στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης όπου όλοι κινούνται ή θέλουν να κινηθούν στην αριστερή λωρίδα που είναι συνήθως για προσπέρασμα ή για όσους κινούνται αρκετά γρήγορα.
Επίσης  ο οδηγός δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί σε οδόστρωμα που προορίζεται για την αντίθετη προς την κατεύθυνσή του κυκλοφορία, καθώς και σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας και διαχωριστικές νησίδες ή ειδικά ερείσματα, τα οποία προορίζονται για την κυκλοφορία των πεζών, εκτός από περιπτώσεις απολύτου ανάγκης ή όταν ειδικές ρυθμίσεις το επιτρέπουν. Το τελευταίο σχεδόν κανείς δεν το ακολουθεί θεωρώντας ότι όταν αυτός κινείται πάντα η περίπτωση του θεωρείται απολύτως αναγκαία όπως ότι ενώ το άρθρο προβλέπει ότι . σε μονόδρομους (οδούς μοναδικής κατεύθυνσης), οι οποίοι έχουν ειδικά σημανθεί, ο οδηγός δεν επιτρέπεται να οδηγεί αντίθετα με την κατεύθυνση του μονόδρομου πολλοί οδηγοί , συνήθως περίοικοι – μπαίνουν αντίθετα σε μονοδρόμους πρθέλοντας να κινηθούν γρηγορότερα ή  να μην κάνουν «κύκλο» προκειμένου να φθάσουν στον προορισμό τους. Βέβαια σε αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι δεν είναι λίγες οι φορές όπου οι μονοδρομήσεις  γίνονται με «ταπεινά» κριτήρια από πλευράς δημοτικής αρχής προκειμένου να εξυπηρετηθούν κάποιοι επώνυμοι κάτοικοι αυτός όμως δεν είναι λόγος για να αντιδρούμε παραβιάζοντας τον ΚΟΚ και ότι αυτός προβλέπει για την ασφαλή και με κανόνες μετακίνηση μας.  

Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης