Τα «μικρά» αυτοκίνητα μονοπωλούν το ενδιαφέρον

«Η φτώχεια θέλει καλοπέραση». Με αυτή την έκφραση ίσως θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε το γεγονός ότι παρά την οικονομική κρίση που βιώνει το σύνολο σχεδόν της ελληνικής κοινωνίας η αγορά αυτοκινήτου κινείται με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, καταγράφοντας αύξηση στις ταξινομήσεις το πρώτο τρίμηνο του έτους της τάξεως του 4% ή 17.271 μονάδες  (τον Μάρτιο η αύξηση ήταν 11,3% ή 6.529).  

Αν και οι πολιτικές εξελίξεις δημιουργούν κύμα αβεβαιότητας για το οικονομικό κατά βάση μέλλον του Έλληνα καταναλωτή που έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της δαπάνης κυρίως για διαρκή καταναλωτικά αγαθά, εν τούτοις η ελληνική αγορά αυτοκινήτου δείχνει μια «αξιοθαύμαστη» σταθερότητα. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων κ. Γ. Βασιλάκης : «Η αγορά του αυτοκινήτου στη χώρα μας το 2012-2013 έφτασε στο σημείο να αγγίξει το -78,3% σε σχέση με τα προ κρίσεως επίπεδά της με τραγικές επιπτώσεις στους επαγγελματίες του κλάδου και στα έσοδα του κράτους. Το 2014 διόρθωσε ελαφρά στο -73,5% και φέτος, παρά την αβεβαιότητα, παραμένει σταθερή.

 Είναι σαφές ότι οι πωλήσεις μας είναι αφύσικα χαμηλές και ότι με το που θα επέλθει η πολυπόθητη πολιτικοοικονομική σταθερότητα θα δούμε ανάκαμψη. Οι καταναλωτές έχουν ανάγκη για ένα αυτοκίνητο που θα τους κινεί οικονομικά, με ασφάλεια και χωρίς τεχνικά προβλήματα». Επιχειρώντας να δώσουμε μια εξήγηση για αυτό το «φαινόμενο» θα λέγαμε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ισχυρά κίνητρα για την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου όπως:  η χαμηλή τιμή αγοράς που προκύπτει από την ισχύ και για το 2015 του μέτρου της απόσυρσης, της αλλαγής του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας  σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 που για το μεγαλύτερο αριθμό των μικρών και μεσαίων αυτοκινήτων είναι σχεδόν μηδενικού κόστους  και τέλος των προωθητικών ενεργειών των εταιριών που λόγω ανταγωνισμού κυμαίνονται σε υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.

Ταξινομήσεις πρώτου τριμήνου

Αναλύοντας τα στοιχεία των ταξινομήσεων του πρώτου τριμήνου βλέπουμε ότι τα μικρά αυτοκίνητα ή «σουπερ μίνι» όπως είναι πιο γνωστά, είναι κυρίαρχα στις προτιμήσεις των Ελλήνων οδηγών. Τόσο το χαμηλό κόστος  αγοράς ( η μέση τιμή κυμαίνεται στα 11.500 ευρώ) όσο και οι αναλογικά υψηλές επιδόσεις που προκύπτουν από χαμηλού κυβισμού συνήθως υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες καθώς και η άνεση -ευρυχωρία που προσφέρουν –τηρουμένων των αναλογιών- αποτελούν το συγκριτικό πλεονέκτημα για να τοποθετηθούν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Προχωρώντας στην ανάλυση των  ποιοτικών χαρακτηριστικών των ταξινομήσεων του πρώτου 3μηνου  διαπιστώνουμε τα εξής:

•Οι εταιρίες που διαθέτουν στο στόλο τους  μικρά αυτοκίνητα πόλης πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις. Οι Toyota, Volkswagen, Nissan, Opel, Peugeot, Ford, Citroen, Suzuki, Hyundai και Audi, κατά σειρά, βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων. Με 12.265 ταξινομήσεις και σε σύνολο 38 εισαγωγικών εταιριών, καλύπτουν σχεδόν το 75%  του συνόλου των ταξινομήσεων.
•Οι  επτά πρώτες εταιρίες έχουν ταξινομήσει τετραψήφιο αριθμό αυτοκινήτων με την Toyota να έχει 2.148 μονάδες και τη δεύτερη VW 1.671.

•Τη  μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση +785% σημείωσε η Chrysler-Jeep (62 αυτοκίνητα) λόγω  έλευσης του «μικρού» Renegade. Την αμέσως μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψε η Peugeot με +686,1%  αφού η νέα αντιπροσωπεία AIGLON A.B.E.E Αυτοκινήτων μπήκε δυναμικά στην αγορά σε επίπεδο επικοινωνίας διαθέτοντας μια πλήρη γκάμα μοντέλων.

•Η κατηγορία Β μονοπωλεί το ενδιαφέρον των Ελλήνων οδηγών. Το Toyota Yaris με 1.238 ταξινομήσεις είναι πρώτο και με διαφορά στο σύνολο των ταξινομήσεων στο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2015. Τα επόμενα πέντε μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στο σύνολο  προέρχονται και αυτά από την κατηγορία Β. Ειδικότερα: VW Polo 794, Opel Corsa 776, Peugeot 208, 676, Nissan Micra 631, Ford Fiesta 598.

•Στην «πάλαι ποτέ» κραταιά μικρομεσαία κατηγορία C (οικογενειακά αυτοκίνητα)  πρώτο σε ταξινομήσεις εμφανίζεται το VW Golf με 528 ταξινομήσεις και το ακολουθούν στην ίδια κατηγορία τα: Nissan Qashqai 439, Toyota Auris 433, Opel Astra 365 και Volvo V40 346.

•Η κατηγορία των μεσαίων SUV έχει τον μεγαλύτερο αριθμό   μοντέλων συγκριτικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες, στοιχείο που δείχνει και τη μελλοντική τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στη συγκεκριμένη κατηγορία (Dual Purpose) πρωταγωνιστεί το νέο  Audi Q3 με 153 ταξινομήσεις και το ακολουθεί το Suzuki SX4 με  148. Τρίτο είναι το BMW X1- Series με 78 ταξινομήσεις.

Παράγοντες της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου επισημαίνουν ότι εάν η κυβέρνηση δεν επιχειρήσει να πειραματιστεί με τη φορολογία του αυτοκινήτου και εφόσον  υπάρξει πολιτικοοικονομική σταθερότητα , τότε υπάρχει αισιοδοξία για ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς μέσα στο 2015 που μπορεί να αγγίξει και τις 100.000 ταξινομήσεις , με τεράστιο όφελος τόσο για τον κλάδο, το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια όσο βέβαια και στα έσοδα του κράτους. 

Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης